bindningar och storlek!

freeride_nu

Aktiv medlem
bindningar och storlek!
Jag har ett par nyinköpta rottefella chili (medium short) och ett par scarpa T2. Nu undrar jag, ska tån på skon (inte framdelen på sulan) sitta emot den välvda delen på bindningen, eller skall en liten glipa ( ca. ett lillfinger.)finnas emellan? Och sedan, ska det vara ett motstånd när man försöker att sätta ner sulan mot plattorna? Eller beror dessa ovan beskrivna problem/frågor på att mina bindningar är för små? Eller ska det vara såhär?
mvh. //Johan

bindningar och storlek!
Det blir alldeles utmärkt att åka så. Spelar ingen roll om skon går emot. Bara inte skon glappar i sidled. Borde inte göra det. Och skon är lite svår att trycka ner på grund av kablarna och böjningen i skons sula. Detta påverkar dock inte åkningen mer än i liften. Med skyhöy-bindningen slipper man den spänningen.

bindningar och storlek!
Nu känns det bättre =) var orolig för att jag hade för små bindningar, men å andra sidan så går ju kabeln att göra en bra bit längre.
Tack
//Johan

bindningar och storlek!
Det känns konstigt med det där "motståndet" när man trycker ner sulan, på mina gamla hederliga lagg med läderpjäxor så är det inget som tar emot alls =) inte ens i sidled nästan. Det är ca 0.5dm emellan pjäxans sula och plattan, om jag bara spänner fast pjäxan och låter den hänga. Ska det vara så stort mellanrum?
mvh //johan

bindningar och storlek!
Japp... Det är helt normalt. Plastpjäxan har en mycket styvare "sko" som är lite böjd och eftersom vajern spänner på skon så lyfter det pjäxan ytterligare. Bara att försöka vänja dig vid det och när du väl åker så känns det inte alls lika mycket. Min sko lyfts ungefär en halv deci den med i viloläge.

Snödjup

Tillbaka
Topp