Bindningar på feta skidor

Angervall

Medlem
Har precis köpt ett par Völkl Vertigo G41 utan bindning och sitter nu och funderar på vad jag ska ha för bindning på dem. Då slog det mig att man kanske inte kan ha alla bindningar på en så bred skida. När jag sedan tittade på på mina gamla bindningar som jag hade tänkt flytta över så såg jag att mina nya skidor inte gick emellan "stoppinnarna". Kan man då byta ut dessa till ett par med bredare mellanrum?

Kan någon insatt förklara för mig hur det hänger ihop!

Javisst kan man det, men tänk på att bindningar är färskvara så som sidor nya är bättre än gamla ;)

I stort sett alla bindningar på marknaden kan användas med en bredare skistopper och passar således alla skidor. Kanske är att rekomendera att köpa nya bindningar om du nu har lagt ner lite pengar på ett par skidor som G41:orna. Du behöver inte köpa ett par värstingbindningar utan det viktigaste är att "din-skalan" (anger ej vikt på dig, utan följer en viss skala) täcker ditt värde. Ett bra riktmärke brukar vara att välj ett par bindningar där ditt din-värde hamnar mitt på skalan på bindningarna. T ex om ditt värde blir 6 ska du helst ha ett par med din-skala 1-12 på. Då fungerar bindningarna optimalt för dig. Skit i märke då nästan alla idag är mycket säkra och bra. Något att tänka på!

Det är oftast inga problem att böja ut skidstoppern lite så att den blir tillräckligt bred. Böj lite i taget och testa om det funkar. G41:an är ju inte någon extremt bred skida (83mm?), så jag tror att det går att fixa till i princip vilken bindning som helst så att det passar. Exempelvis klarar Salomon 850/900 (98-00) max 79 mm i orginal. Dessa bindningar är absolut inga problem att böja ut så att de passar en 85-skida.
Det finns lösa skidstoppers att köpa, men de kostar ett par hundra. Om du använder ngn av ovan nämnda bindningar kan du tex köpa en stopper avsedd för Salomons gamla råcarver Axecleaver med Hangl+extension. Den stoppern har extra långa "ben" och är relativt mjuk i materialet. En sådan stopper klarar en skida över 100 mm.

Tänkte sno den här tråden för en fråga om stoppers... Är det någon som har varit med om att man knäcker bindningen när man böjer en för liten stopper? Är det någon som vet var man kan få tag i breda stoppers till ett par look p12(två år gamla)? Tackar!

Tänkte sno den här tråden för en fråga om stoppers... Är det någon som har varit med om att man knäcker bindningen när man böjer en för liten stopper? Är det någon som vet var man kan få tag i breda stoppers till ett par look p12(två år gamla)? Tackar!

Det finns att köpa lösa skistoppers som är extra breda, kanske drömmer nu men tror jag sett det i vanliga sportbutiker alá Intersport osv. Försökte själv byta skistoppers en gång men var väldigt krångligt, kanske gjorde fel men det är iallafall ett alternativ om dina skidor är för breda.

Bra tråd. Lånar den oxo för en liten snabb fråga:
Har nya lagg med 88mm midja, ska ev köpa bindningar med 115 stoppers. Kan det vara för brett? Finns det risk att det tar i när jag är ute i terrängen eller i pist för den delen?`
Ngn nackdel, eller är det bara att köra på?

(helst skulle jag vilja ha 90 eller 100 stoppers, men då måste jag pröjsa köpa det löst för typ 500)
Tacksam för uttömmande svar ;-)

Puss o kram

vandelay sa:
Har nya lagg med 88mm midja, ska ev köpa bindningar med 115 stoppers. Kan det vara för brett? Finns det risk att det tar i när jag är ute i terrängen eller i pist för den delen?`

(helst skulle jag vilja ha 90 eller 100 stoppers, men då måste jag pröjsa köpa det löst för typ 500)

Puss o kram
Vad har du för bindningar? T ex så är Salomons skistoppers mycket enkla att böja ut om man har tillgång till ett skruvstäd eller dylikt. Har själv böjt ut ett par vanliga stoppers till att passa mina skidor med 103mm midja.

Utter sa:
vandelay sa:

Puss o kram
Vad har du för bindningar? T ex så är Salomons skistoppers mycket enkla att böja ut om man har tillgång till ett skruvstäd eller dylikt. Har själv böjt ut ett par vanliga stoppers till att passa mina skidor med 103mm midja.
Jag undrar om inte du missförstod det nu. Det är alltså tvärtom: jag har midja 88, men har blivit erbjuden att köpa bindningar med stoppers 115. De är alltså bra mkt bredare än mina lagg. Kommer det bli strul.. haka i varann, ta i backen eller annat etc?

vandelay sa:
Utter sa:
vandelay sa:

Puss o kram
Jag undrar om inte du missförstod det nu. Det är alltså tvärtom: jag har midja 88, men har blivit erbjuden att köpa bindningar med stoppers 115. De är alltså bra mkt bredare än mina lagg. Kommer det bli strul.. haka i varann, ta i backen eller annat etc?
Ah sorry, ett dåligt läst inlägg från mig där. Fick för mig att du redan hade bindningen med en vanlig stopper på.
Jo 115mm stoppers är något brett till ett par 88mm skidor, jag tycker personligen att mina 130mm stoppers är något för breda för mina 114mm skidor. En ytterligare skillnad på 12mm är nog inget jag skulle rekommendera.
Men jag tror inte att det skulle vara några problem att byta dina 115mm stoppers mot ett par smalare. Många som söker bredare stoppers och de är inte helt enkla att få tag på.

Tillbaka
Topp