Bindningar till Burton Deep Thinker 157, Genesis eller Cartel

pdrotz

Ny medlem
Hallå där,

Efter mycket tänkande har jag nu beställt en Burton Deep Thinker 157 och ska nu köpa en Burton bindning till denna.

Vilken rekommenderas, Genesis eller Cartel? EST eller re-flex?
Eller helt enkelt annan?

Har storlek 40.5 i mina Burton Ios boots och är funderande över storleken på bindingen. Finns nästan bara från medium på svenska sajter och då känns min fot lite liten?

Har du erfarenhet av Burtons bindningar tar jag gärna emot lite hjälp.

boegas

Ny medlem
Jag hade ett par Genesis för 2 år sen, jag fick byta bakkappa 3 gånger då den gick sönder. Fick visserligen nya på garanti men ändå lite störande.
Dom kanske har blivit bättre med tiden men jag skulle inte köpa den igen.
Nu kör jag step on för jag e gammal och stel :)

pdrotz

Ny medlem
Jag hade ett par Genesis för 2 år sen, jag fick byta bakkappa 3 gånger då den gick sönder. Fick visserligen nya på garanti men ändå lite störande.
Dom kanske har blivit bättre med tiden men jag skulle inte köpa den igen.
Nu kör jag step on för jag e gammal och stel :)
Ser ut att bli cartel för min del. Annars blir det nya boots om man ska gå över till step on. Funkar det bra tycker du?

unsuspected

Aktiv medlem
Skrev det bara som ett förslag.
Har aldrig prövat Cartel med de ska ha en styvare bottenplatta men mjukare bakkappa än Malavita samt att de är en enklare bindning än den sistnämda.
Genesis kan vara den bekvämaste bindningen jag har åkt på även om det var X och EST. Genesis hälspännen är i en egen klass. Finns även på X-Base.
Re:Flex eller EST är en smaksak men du blir begränsad till Burton och Endeavor brädor med det senare systemet.

Grinchen72

Ny medlem
Skrev det bara som ett förslag.
Har aldrig prövat Cartel med de ska ha en styvare bottenplatta men mjukare bakkappa än Malavita samt att de är en enklare bindning än den sistnämda.
Genesis kan vara den bekvämaste bindningen jag har åkt på även om det var X och EST. Genesis hälspännen är i en egen klass. Finns även på X-Base.
Re:Flex eller EST är en smaksak men du blir begränsad till Burton och Endeavor brädor med det senare systemet.
Cartel 20/21 har blivit "nerfad" och har nu mera inte styvare bottenplatta. Vill du ha den styvare behöver du köpa Cartel-X eller köpa Cartel 19/20

Kaskar

Aktiv medlem
EST. Brädan är ju trots allt byggd för såna bindningar. Jag har en gammal bräda med channel och jag tycker inte det blir riktigt bra med re:flex. Bindningarna lyfter rätt mycket då det är en så central fästpunkt.

pdrotz

Ny medlem
Valet föll på en Cartel 19/20 för att få styvheten i plattan, och ett lite bättre pris 👍
Fästen blev Est då jag som ovan resonerade att man får bredare fästningspunkter mer pop och en bindning som är byggd för det systemet. Byter jag bräda får jag ta det då.
Nu är snart nya set-upen här och suget är enormt!

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp