Bindningar till Extrem Opinion

Mickey

Medlem
Så, nu är det dags för nya skidor och efter mycket velande fram och tillbaka har jag till slut kommit fram till att det blir ett par Opinion.
Men nu kommer jag fram till ett problem.

Bindningar.

Det står i första hand mellan Marker Griffon och Salomon STH 12, där Salomon bindningarna är 800kr dyrare.
Är Griffion bindningarna värda de 800kr extra eller sak jag rent av välja par andra bindningar?

Värt att säga är att jag kommer inte tura med dem eller droppa speciellt mycket, så ser ingen anledning att gå över 12-14 på DIN skalan.

Vilka är de dyrare bindningarna menar du? :P

Men nej, det kommer inte spela någon roll vilken av de bindningarna du köper, ta den som är billigast.

@Vattendroppe
Dessa:

Baron EPF 2400kr
Duke EPF 3000kr
F12 EPF 2400kr
Griffon 1200kr
Jester 2000kr

Detta är priserna från Extrems hemsida, genom att jag troligtvis kommer beställa där ifrån.
Det finns väl ingenstans i Stockholm som har 194 versionen i lager, eller?
Vad gäller bindningarna så får någon gärna komma med info om det går att få tag på några av dessa för bättre priser. Har letat, men inte hittat det än. (Även Sport Conrad)

Ah, du frågar om det är värt 800 prisskillnad mellan griffon och jester?

Det enkla svaret är att nej, det är det inte.

Eller så kniper du ett par beg som t.ex. DE HÄR så kommer du både undan billigare och får möjligheten att experimentera med bindningsposition utan att behöva montera om. På Opinion är det ingen nackdel...

... Men kan vara värt att tänka på kostnaden för montering som tillkommer om du köper separat, om du inte tänkt montera själv.

Finns det egentligen någon anledning att inte lära sig att göra det hantverket själv??? Är man osäker så ber man om hjälp första gången/gångerna, sen fixar det stora flertalet montering på egen hand. TS verkar ju husera i huvudstadsregionen och där borde det väl finnas någon kompetent, som är villig att assistera, inom räckhåll...

Demo bindningar är väl egentligen det bästa alternativet.
Men är det lätt att byta position på dem under en skiddag? Det jag menar är, går det att byta position med bara några "basic" verktyp och utan att ta av pjäxorna för inställning av storlek.

Tillbaka
Topp