bindningar,valproblem

username

Ny medlem
bindningar,valproblem
letar efter bindning runt 2000 kr men kan inte bestämma mig vad jag ska välja.
har en burton motion bräda 163 som jag trivs med så det blir den ett tag till med salomon synapse skor för att de vart styva.
på brädan sitter nu frestyle som jag hatar numera,de glappar i basplattan mot brädan så så det jag vill ha är ett par stabila bindningar som inte glappar mot brädan.

vad tror ni?

burton mission
salomon sp3,sp4
ride
drake f60
eller nått helt annat tips?

bindningar,valproblem
Ride EX har jag, är hur nöjd som helst.

på mina ride bindningar är bottenplattan, spännena, och bågen som hälkappan sitter på, i stål. Så det glappar EJ.
jag köpte dom för 1790 förra året.
Burton Bindningarna ska ju ha lätt för att gå sönder enligt vissa källor, och drake f60 bindningarna är ju riktigt bra och snygga. Men tyvärr ligger det en sorts "plastig" nästan lite lågbudget känsla över dom, som man inte upplever hos ride bindningarna.
(*obs det är vad jag tycker det*)

bindningar,valproblem
Jag kör på ett par salomon sp4 nu dom funkar skit bra. lagom avancerade och skönt stöd.

drake är ju helt okej dom med.

ride gör schyssta grejer med men om nått spänne går sönder är det jävligt att få tag på

bindningar,valproblem
Vinne: har du kört på alla?

ride spännen må vara svåra att få tag i, men det är nog kanska klurigt att ha sönder dom på ett sådant sätt så att dom inte går att laga, för dom är gjorda i stål...

bindningar,valproblem
som ni säger ha sönder ett par ride spännen är nog svårt och ¨få tag i grejor till annat än burton är väl nästan omöjligt i fjällen ändå väl?
provade ett par drake bindningar på en rätt mjuk bräda och drog man bakkappan i sidled så lyfte bindningen säker 7 mm i kanten så de går nog väck i valet nu om man inte ska gå upp till f70 men det är väl samma sak det.
detta var dock på kompisen köksbord det.
skiljer det mycket emellan sp3 och sp4?
ride är det stor skilnad modellerna emellan eller,ser ju lika dana ut allt emellan 1500-2500 kr.

bindningar,valproblem
vart på stadium i halmstad igår och fick ner ride ex till 1700 spänn så det kändes inte som det vart mycket att tveka på där inte.tackar för hjälpen alla och är det nån av er som är i stöten nästa vecka tors-sön så hör av er i denna tråd så kan vi ju ses där uppe

bindningar,valproblem
jag provade lite fastspänning igår,jag tycker att man kan spänna rätt dåligt innan de börjar kugga över,är det bara jag som vill sitta fast så att blodflödet stoppar ?
tykte att de kändes glappiga men får väl proväka skiten först innan jag lämnar tillbaka de

bindningar,valproblem
vilken årsmodell köpte du på dina?
jag har 02 erna (dom superporriga limegröna) Men jag har inte upplevt att dom kuggar över förrns man ligger mellan kuggarna "för hårt" och "blodstopp" men jag ser det inte som ett problem, eftersom jag brukar bara ha dom normalt hårt spända.

Men det där med glappet håller jag inte med dig alls om. Det är väl bottenplatta och gradskiva i stål på dina?

det är det på mina och dom glappar inte.

bindningar,valproblem
vart hittar man de för de pengarna,bara hittat de för 3000.
funderar fortfarande på att skita i ridebindningarna,inte så goa såom e borde vara med tanke på material etc.
mission med kolfiber bakkappa borde funka betydligt bättre.

bindningar,valproblem
metal glappr ju lättare än plast iaf mina gammla bent metal som sög mest, kör burton nu sitter ju gjutet.
plast formar sig ju efter varan om man drar åt som fan, stål/alu är ju hårt å stelt lixom

bindningar,valproblem
ööh.. jag förstår inte alls din logik i det där.
det är klart att plast är mjukare än stål/alu. Och därmed glappar det lättare iochmed att det kan böjas upp. Det går inte att göra lika lätt med alu, och därmed glappar det mindre.

Logik?

bindningar,valproblem
okej de va sånt glapp du menade har dock aldrig märkt av nått sånt på nån bindning
glappet ja menade var mellan bottenplattan och själva discen som brukar va mer på metal dock slits plast snabbt å kan bli riktigt kasst om man inte drar fast som riktigt

bindningar,valproblem
Har 2 drake just nu, en f50 och en matrix. Och det glappet finns på båda bindningarna även om matrixen är styvare = midre glapp. jag tycker inte det märks när man åker dock.
Glappet verkar inte ha med discen att göra, snarare att bindingen flexar när man drar i den så kanten på bindingen lyfter.

bindningar,valproblem
att stål/alu-bindningar skulle var styvare än plast/komposit-bindningar är bara rent skitsnack!
mina erfarenheter är att alu/stål-bindningar alltid vill snurra i disken vilket är mycket enerverande.
det händer alldrig med plast/komposit-bindningar av vättig modell! exempelvis ett par burton mission som du själv föreslog. dom är hållbara och skulle dom gå sönder kan du vara helt säker på att burton ger dig nya!!
men med handen hjärtat, åker du mest i pipen/parken eller i pist/offpist?
är det det senaste av dom två så rekomenderar jag skarpt att du köper SOFT StepIn!
då kan du lägga tiden på att åka istället för att buckla med spännen eller vrida tillbaka snurrade stål/alu-bindningar. jag har kört med burton SI i fem år & är helnöjd. jag kan även rekomendera F2 stepin som säljs på www.blue-tomato.at billiga och verkar jäkligt bra!

hang loose /Emil

bindningar,valproblem
EmilAxelsson skrev :jag kan även rekomendera F2 stepin som säljs på www.blue-tomato.at billiga och verkar jäkligt bra!

Hur kan man rekomendera bindningar som man bara sett på bild och aldrig provat :/
Dessutom svara på en ett år gammal fråga :/

bindningar,valproblem
TLG :/
ehh, vem har sagt att jag bara sett dom på bild???
jag har en polare som körde förra sässongen på ett par f2 si med hälkappa o var helnöjd!
själva klickmekanismen sitter i dojjan o bindningen är väldigt enkel, detta medför att man enkelt kan bygga egena "bindningar" till snöskorna.

/Emil

Tillbaka
Topp