bindningar

AKvS

Medlem
bindningar
Hur svårt är det att byta bindningar på ett par skidor?
Jag har ett par monster 85:or med Tyrolia td9 bindnigar på och funderar på att byta upp mig lite.

Kan man bara ha samm märke, om man inte vill borra nya hål?

/ebbot

bindningar
Jag har monterat alpina bindningar på fri hand EN gång! Aldrig mer! Det är oerhört svårt att få bindningen rätt utan en ordentlig mall... Det är värt varenda krona att låta en duktig skiddoktor med rätt utrustning (mall) ta hand om arbetet. (Det finns naturligtvis mindre duktiga också...)

Om du kan använda samma hål borde det dock inte vara något problem, men jag misstänker att så inte är fallet!

That´s all kids! / MM

bindningar
så det är alltså olika borrning för alla bindningar, även de av samma märke?

Om man nu lämnar in dem, spelar det någon roll att de har varit borrade förut eller är det bara att täta de gammla hålen?

bindningar
Lämna in skidorna, bindningarna och en av dina pjäxor som du har tänkt att använda till dina skidor. Där pluggar de igen de gamla hålen, borrar nya hål samt ställer bindningen som det skall vara. Kostar mellan 100 och 200 kronor att fixa detta.

bindningar
oftast är det samma borrning för en hel grupp från samma fabrikat. racer- och juniorbindningar kan tex vara lite annorlunda. men håller du dig inom samma genre är det bara att skruva loss, klicka i lite trälim och skruva i ny.

det blir ju inte direkt mindre risk att skidorna spricker om man har massa skruvhål i dom... om man har helt annan storlek på pjucken än tidigare ägare är risken mindre, för då hamnar ju hålen mer utspridda. men att sätta på en ny bindning, där hålen hamnar väldigt nära de gamla, är i n t e att rekommendera.

Tillbaka
Topp