Bindningarna, Mittmonterade?

lainio

Ny medlem
Ska köpa ett par nya twintirre snart och är ej en så erfaren åkare...
Är inte så high-skilled i park och kör mycket pist... Vart ska jag placera bindingarna? hade sakta men säkert börjaa åka park..
Hur påverkas åkningen med mittmonterade bindningar om du åker pist?

Help plz...

/SheebAaa

Senast ändrad:
altså, corecenter om du kör mkt pist? sen om du börjar köra mer park e de väl inte värre än att montera om?

Jag har mittmonterat, och de kan man ju åka pist i, men de e ju inte alls samma grej..
mycket tråkigare "imo".

Kör du mer pist änn park ska du ha dom bakmonterade 50/50 så ska du nog ha dom mittimellan mest park mittmonterade

Pellee sa:
altså, corecenter om du kör mkt pist? sen om du börjar köra mer park e de väl inte värre än att montera om?

Jag har mittmonterat, och de kan man ju åka pist i, men de e ju inte alls samma grej..
mycket tråkigare "imo".
nej core center är i mitten mid sole är bak (på k2 skidor)

Är det så?
Jag har för mig att de på mina gamla scratch var så att core var lite bakmonterat o true var mittmitt.

men men ja har väl fel som vanligt :D

Vad FAAAAAN ska man säga om man vill ha dom i RIKTIGA mitten?? mittmonterad borde ju va i mitten, annars borde de ju heta litebakaförmittentypvidrekomenderadutmärktpunkt.. Jag säger mittmonterad för jag vill ha dom i mitten.. får gå på steepstore o fråga. o kräva att dom ska montera om;)..

pizzaaugust sa:
Vad FAAAAAN ska man säga om man vill ha dom i RIKTIGA mitten?? mittmonterad borde ju va i mitten, annars borde de ju heta litebakaförmittentypvidrekomenderadutmärktpunkt.. Jag säger mittmonterad för jag vill ha dom i mitten.. får gå på steepstore o fråga. o kräva att dom ska montera om;)..
jadu, jag var ganska övertydlig, ja rabblade upp alla betäckningar ja kunde komma på för mitten typ; Helt centermonterad, asså mittmitt dvs helt i mitten, eftersom min bror sade endast som du att han ville ha mittmont. så fick han dom lite bakmonterade endå.
Det gäller att vara övertydlig, speciellt på internet där du inte kan vara med o titta på o säga till om dom råkar göra fel när dom skall mäta upp..

man måste helt enkelt föreställa sig att det är en 4årig babian man ska förklara det komplexa monteringsfrågan för.
repetera och visa på saker vart den riktiga mitten sitter på fasta föremål..

vid god faktaintagning av montören, belöna med banan.

Beror väll lite på vad man gör i parken åxå =) Om man railar och "snurrar" mest, ska man ha mittmonterat, men om man mest hoppar och gör typ backflip, tycker iaf. jag att det är skönast att ha dom "lite längre bak monterat". Sen så får man ju tänka var man ska vara mest, jag ser för många "wannabee" med twintip som man aldrig ser i parken, och som aldrig ens åker baklänges, men som ändå har twintip för att verka coola. Om du mest i pisten ska du ha "vanligt monterat", det funkar helt enkelt bäst!

//Axel

Pellee sa:
pizzaaugust sa:
jadu, jag var ganska övertydlig, ja rabblade upp alla betäckningar ja kunde komma på för mitten typ; Helt centermonterad, asså mittmitt dvs helt i mitten, eftersom min bror sade endast som du att han ville ha mittmont. så fick han dom lite bakmonterade endå.
Det gäller att vara övertydlig, speciellt på internet där du inte kan vara med o titta på o säga till om dom råkar göra fel när dom skall mäta upp..
jo men alltså. om de heter mitt monterat borde de väll bli mittmonterat också?
fick skidorna i julklapp så pappa köpte o han sa mittmonterat o så kör dem efter rekomenderad freestyle monterings punkt dvs core center, och min pappa sa ju mittmonterat. och de borde ju inte heta mittmonterat om de inte e mittmonterat som sagt,, men om ja ska dra iväg ett mail till steepstore hur ska jag skriva då för att försöka få odm att montera om gratis lr billigt iaf?

Ja altså, de e klart du skall maila o säga som det är.
Jamena, du köper ju inte ett par skidor därifrån för att montera om dom när du får dom.
Om montering ingår (eller om du betalt för det) är det klart att dom skall montera såsom du vill ha.

Jag hade lätt ringt o klagat!
Om någon är med mig så kan vi skapa en kampanj, "Mitt skall va mitt"!

Tja!

Jag fick ett par skidor av min fader i julklapp som han köpt hos er.
Vi bad att få dom mittmonterade men dom är nu monterade enligt rekomenderad freestyle punkt. Vilket inte är mitten.
Så jag undrar om ni skulle kunna montera om dom åt mig, helst gratis eller åtminstonde jätte billigt. då jag inte tycker att dom e monterad så som vi begärt. Om det är så att bindningar jämt monteras vid corecenter/rekomenderad monterings punkt vad de nu än heter när man säger mittmonterad undrar jag vad det heter om man vill ha dom riktigt i äkta mitten.
Fredens liljor/

låter de hyggligt. ändra om ni tycker att de ska skrivas på nåt bättre sätt.

dom är lättasst å ha i mitten exat i både park å pist=D tror ja de tycker ja iaf

låter de ja skrev bra?? kan ja skicka det till steepstore? behöver svar snabbt

äh ni sög ju ja skickar de där iaf så får ja se vad dom svara:D

pizzaaugust sa:
Tja!

Jag fick ett par skidor av min fader i julklapp som han köpt hos er.
Vi bad att få dom mittmonterade men dom är nu monterade enligt rekomenderad freestyle punkt. Vilket inte är mitten.
Så jag undrar om ni skulle kunna montera om dom åt mig, helst gratis eller åtminstonde jätte billigt. då jag inte tycker att dom e monterad så som vi begärt. Om det är så att bindningar jämt monteras vid corecenter/rekomenderad monterings punkt vad de nu än heter när man säger mittmonterad undrar jag vad det heter om man vill ha dom riktigt i äkta mitten.
Fredens liljor/

låter de hyggligt. ändra om ni tycker att de ska skrivas på nåt bättre sätt.
Efter ett sånt smörigt och fint mejl kommer du garanterat att få ommonterat:P vad är fredens liljor??

fredens liljor e ju typ som peace:d..

jo jag försökte ju smöra,,
btw trodde jag att du skrivit Omonterat hehe,,

i det andra brevet från steepstore skrev dem:
Tjena,

Mittmonterat är mittmonterat. Ett annat ord för det är true center. Core center är där skidan är som smalast, där centrum på skärningen ligger. Men som sagt. Kom in med dom när du får tid så fixar vi det. Inga som helst problem.

Med vänlig hälsning

Kristoffer

så dom ska iaf montera om gratis åt mig:D.

Vem har hittat på begreppet core center? Core betyder ju kärna. Core center är alltså rent semantiskt rätt svårtolkat. Är det VERKLIGEN vedertagen praxis att core center skulle btyda mitten på skärningen (där skidan är som smalast). Jag tvivlar. Om jag själv skulle gissa är det väl snarare mitten på den sträcka man får om man kapar bort nos och tail på skidan. Om detta är rätt så finns vedertagen amerikansk volkabulär sedan 10-tals år för detta vilket är "center of running surface".

Det finns för övrigt ett relaterat begrepp som kommer från telemarksvärlden - chord center. Men detta handlar om att mäta ut mitten på sträckan mellan tip och tail och sedan sätta "pinnarna" på telisbindningen där. Typiskt blir det väldigt bakmonterat.

Det är rätt intressant det här med montering. Det dyker ofta upp trådar om "felmonterat" mm, men de som diskuterar det hela anger inga fasta referenspukter utan slänger sig med begrepp som "core center" hit och mittmonterat dit. Inte konstigt att det blir fel.

Om jag fick bestämma så blev mitt beslut att alla skulle utgå från "center or running surface"=_åkytans mitt_. Oavsett om skidan är en symmetrisk twintip, har en liten twintip bak eller en klassisk rak tail så är detta begreppa relevant. På en riktig twin blir t ex åkytans mitt precis samma sak som hela skidans mitt och är jibbare kan montera pjäxans mitt just däär för en "äkta mittmontering". För en raktframåkare är dessutom åkytans mitt ett bra riktimärke eftersom om man sätter "ball of foot" (knölen bakom stortån) där så är det typiskt en rätt neutral montering.

Det som ställer till det är att tilverkarna oftast sätter ut en markering (eller flera alternativa) för där de anser anser att pjäxans mitt skall vara. Många kallar denna punkt för skidans mittpunkt (vilket den sällan är). Att referera till denna markering när man monterar krävar alltså att man redan från början har god kännedom om skidan. Eftersom både offpiståkare och jibbers idag sätter bindingarna lite hur som helst vore det helt enkelt bra om tillverkarna också satte ut en markering för åkytans mitt.

HWC HitMe

Åker du mest pist så ska du mittmontera efter midjansmitt på skidan(den som är utmärkt som center). Ska du Åka mest park kan du center monterabindningen dvs mitten måttmässigt... Å andra sidan blir skidan grymt tråkig att åka på i pist eftersom du inte utnytjar skidan normala skärning.....

Själv så centermonterar jag aldrig nån skida....

det går utmärkt att åka pist med mittmonterade skidor. Handlar bara om hur anpassningsbar och duktig man är.

Noamaan sa:
det går utmärkt att åka pist med mittmonterade skidor. Handlar bara om hur anpassningsbar och duktig man är.
Eller så är det tvärtom - att om man inte är så duktig så märker man inte vad man missar genom att ha skidorna mittmonterade. Eller vad säger du Noamaan?

Sanningen dock den att Noamaan har både rätt och fel. Givetvis _går_ det att åka på en skidan i princip oberoende av hur den är monterad. Å andra sidan är monteringspunkten väldigt avgörande för en skidan prestanda och karaktär, och en mittmontering är egentligen alltid sämre rent åkmässigt (oavsett hur anmpasningsbar man är). I slutändan handar det om kompromisser (precis som för dem som väljer mellan att montera "normalt" eller bakmontera för bättre offpistegenskaper).

HitMe

Tillbaka
Topp