Bindningarna

Bindningarna
Tjena. Jag har åkt skidor sen jag var liten och hela det köret, är inget blåbär liksom, men har ett blåbärsproblem kan man säga.

Jag har haft detta problemet länge, och det gällde även när jag körde mellan pinnarna. Bindningarna löser ut alldeles för lätt för mig.. Ibland kunde det hända i en slagig storslalom bana, och det får liksom bara inte hända. Nu har jag mina bindningar på 14 (vilket är max på förra årets teneighty bindningar som kallas S.. någonting) och dem löser ändå ofta ut när jag hoppar. Jag är rädd att vrida knäna om jag railar med för högt ställda bindningar och kommer fel i så låg fart.
Och Ja; jag landar rätt när dem löser ut. Jag väger ca 78 kilo och är 181 lång ungefär, så det vore inte vara problem.. Hoppen jag hoppar i är ju vanliga bigjumps, inga barnhopp dårå, men det ska ju fungera för det liksom!! En sak som jag har tänkt på är att pjäxorna kan vara slitna, och att det är därför det löser ut?

Vad har ni era bindningar på och hur funkar det för er? Alla tips är välkomna av erfarna hoppare!!

MVH
Christoffer

Bindningarna
Du ska ej behöva ställa upp dem på 14 när du inte väger mer.
Har du sett om bindningen är "utlöst" efter det att du tappat skidan?
Skulle tro att förspänningen är fel.
Justera bindningen genom att se till att , när du sätter i skon i bindningen ska den precis få plats ner mot bakdelens undre "klack" innan du trycker i skon. Alltså ej kunna röra fram och tillbaka.
Sitter bindningen rätt ska det räcka med att ställa fjädern på ca 9 för din vikt.

Bindningarna
Be pappa om pengar till nya bindningar!
Eller ännu bättre, ta med honom till butiken och låt honom förhandla till sig ett bra pris. En marknadsskojare som han borde nästan kunna lura till sig bindningar gratis!
Och när du ändå umgås lite med pappsen kan du ju tala om för honom att det låter som om du är backhoppare när han skryter om att du är ute och tävlar i "skijumping". :-)

Bindningarna
DIN 14-bindningar ska inte ställas i botten, inte bra för bindningen.
Ställ dom under 13, då kanske det funkar...annars kan det vara slitna dojjor som pajjar för dig!

Nya skor eller nya bindningar, kanske med maxDIN 16, eller 18-19...

Tror dock att du klarar dig med fjorton, du är ju ingen tungviktare direkt. Ett tips är att ställa bindningarna på
noll under sommarsäsong, eller då du inte använder skidorna/bindningarna. Detta för att spara på fjädern i
bindningarna - dom håller längre!

Steff

Bindningarna
Okej tack för tipsen. Dock står förspänningen rätt.. Jag har switchat till ett par Rossignol bindningar som går upp till ca 20 (dock gjorda för alpint :/) - det är dem som jag för närvarande har på 14.. (hade dock teneighty bindningarna maxade innan jag böt, var så jag menade) Ser nog fel ut i det jag skrev, sorry. Men ni säger alltså att det inte bör ställas på mer?

GNU, what??

MVH
Christoffer

Bindningarna
Om du nu tycker att jag är divig på något sätt så har du fel, jag eller min far har aldrig varit dryga på något sätt. Jag pratar oftast negativt om mig själv, eller alltid.. När det gäller att hoppa så har du nog missförstått, han skryter inte. Och han säger inte skijumping. Kan inte ens förstå när du pratat med honom om detta.. Men kom till svenska x-games och delta, så får du också uppleva lite riktig "skijumping" :)
Vad heter du förresten?

MVH
Chris

Bindningarna
Jamen hallå!
Nu lugnar vi ner oss lite!
Eller rätt mycket om det skulle behövas!
Såja, lugn nu?
Jag har inte, absolut inte, påstått att vare sig du, som jag för övrigt inte känner det minsta, eller din pappa, om han är den jag tror, på nåt sätt skulle vara diviga!
Jag har inte på något annat sätt heller försökt förlöjliga/förolämpa nån av er!
Tvärt om, om han, din pappa, är den jag tror/trodde så tycker jag att han är en riktig kul "liten" filur!
Och när han (om det nu är han) kallade "Chalmers stora luft tävling" (Var du med där?) som "Skijumptävling" så kan ju anledningen ha varit att få oss "oinvigda" att förstå vad det var för tävling?
Så, jag menade inte att det var negativt att han skröt, klart som f*n att han ska vara stolt, och tala om det när han får chansen!
Nja, jag är ingen "skijumper", så jag står nog över x-games. Men lycka till själv!
Och då ändå inte vet vem jag är och jag sitter och fulsurfar på arbetstid så väljer jag att vara lite anonym en stund till! :-)

UrsäktandeGNU / ännu en gång... (Får nog snart börja tänka INNAN jag skriver...)

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp