Bindningsbyte

Peter_Nilsson

Ny medlem
Bindningsbyte
Hej!

Jag behöver verkligen hjälp... Har fixat ett par skidor(völkl v-ski pro) som det sitter ett par gamla marker 9.2 bindningar på.
Nu är det så att jag är sugen på att slänga väck dessa bindningar och istället montera dit ett par nya fina Salomon 9.12ti.

Jag undrar följande. Hur svårt är det att byta bindningar?
Måste de gamla hålen pluggas igen? Påverkar det skidans egenskaper något?

Eller jag kanske ska behålla mina marker-bindningar och helt enkelt köra så hårt att det krävs en sån bindning.... ;)

Väldigt tacksam för svar...!

Bindningsbyte
Aha! Det beror i och för sig på hur hårt du åker, men 912:an går ju bara till 12, vilket kanske räcker för dig (fast jag är tveksam). Det var nån snubbe som hade en liknande fråga på forumet för några dar sen, kolla hans inlägg, annars gäller väl att det oftast inte är några problem att byta bindn och ja du behöver nog plugga hålen. Lämna in skidorna i nån seriös skidshop så monterar de dem (ca 150 kr) lr pruta till montering samtidigt som du köper bindn.

Bindningsbyte
Det är inga problem att byta bindningar nån eller ett par gånger på en skida. En komplikation som kan uppstå om man behöver borra nya hål (som i ditt fall) är att den nya bindningens hål hamnar för nära de gamla hålen när skon är mittmonterad. Då får man helt enkelt flytta fram eller bak bindningen någon centimeter och hitta ett läge där hålen hamnar i oborrat material. Det är sällan eller aldrig några svårigheter när det bara är en uppsättning hål i skidan. Det är naturligtvis viktigast att hitta en bra position för framdelen, eftersom bakdelen går att justera in till rätt läge.

De gamla hålen måste pluggas och tätas. Inte så mycket för hållfastheten utan för att man inte ska få in fukt i skidan (med svällning som följd). Enklast är att trycka i lite silikon i varje hål, banka ner plastplugg och sedan skära av. Har du inga plugg går det med epoxy eller smältlimspistol också. Det beror ju på hur noga man är med laggen.

Bindningsbyte
Ok... tack för svaren. Men balanselius tror inte att en s912ti säkert räcker... Faktum är att jag tittat runt lite på freeride och det är många som hävdar att marker-bindningar släpper relativt enkelt. Då kanske jag kan ha dem ställda lägst på skalan (14 alltså) och köra hårt, utan fara för knän och dyligt.

Vad säger experterna där ute?

Bindningsbyte
har hört nånstans att man inte skall dra bindn i botten därför trodde jag inte på 912. Körde förut på salomon(din 4-12) väger drygt 70 och de brukade lösa ut när jag inte ville det i sidled då och då fast de stod på 11. Kör nu på marker 9.2 racing(5-14) på cirka 11.5 och har inte haft några problem men jag tror att de som haft problem med marker hoppar mycket, landar switch och löser ut uppåt i tådelen. Prova om du kan lösa ut bindingen själv genom att vrida ur pjäxan, orkar/kan du inte bör du nog byta till en lägre dinskala. Tänkvärt är att förra säsongen åkte väldigt många små damer i WC på dina bindningar.

Bindningsbyte
tjoo!
Förstår inte heller varför du måste byta ut marker bindningarna. De duger utmärkt även på dina skidor. Speciellt gamla verkar de inte heller vara... =)

//JOKAB

Bindningsbyte
Byt till ett par bindningar med DIN upp till 14, jag har ett par gamla salomon som funkar skitbra, visserligen lite tunga och skitfula men dom går nog inte sönder under de närmaste åren.
Har även ett par schyssta LOOK DIN 7-17, skitbra!

Bindningsbyte
Varför skulle man vilja att skidorna löser ut???????????
DET är ju livsfarligt för om man är kvar på berget efter man trillat så hoppas man ju att laggen e kvar på fötterna också....så man slipper fira sej ner ;-)

Bindningsbyte
Jag tror att du klarar dig bra med salomonbindningarna på 9-11. Om du är osäker, prova som står i inlägg ovan att sparka ur pjäxan ur markerbindningarna. om du vill at skidan ska lösa ut ska du kunna sparka ur pjäxan hyfsat lätt (=ingen fotbollsutsparka ska krävas).

Om du drar bindningen i botten ändras egenskaperna för fjädern. Det bästa för fjädern är om inställningen ligger någonstans mitt i intervallet, men det är garanterat ingen fara att dra upp den på 10.

Om du behåller markerbindningarna och skruvar upp dom på 24 rekommenderar jag en rejäl jamare innan du ger dig ut ;)

Bindningsbyte
Men om jag ska ha marker-bindningarna kvar så ställer jag naturligtvis dem på 14.... så lågt som möjligt alltså.

Skulle det då på något sätt förändra fjäderns egenskaper - d.v.s. motsvarar en bindning med t.e.x. DIN 7-17, ställd på 14 min marker-bindning ställd på 14?????

Har huvudbry..........

Bindningsbyte
Om jag inte är helt felinformerad har din-skalan ingenting att göra med Kg utan är ett normvärde på fjäderbelastning. Tanter och barn brukar vanligtvis åka på cirka 6-8 din och dom ser man ju ofta leta skidor i backen...

Det som CAD påpekade i ovanstående inlägg är vettigt angående att ställa bindningen i mitten av Din-skalan. Mao bör du inte åka på 14 då fjädern inte kommer att arbeta på ett bra sätt.

Om du har kraftfull åkstil och står på ett par V-ski pro som i sig utövar mycket kraft på övrig utrustning är det ett bra val att hålla kvar i markern. Förslagsvis ställer du bindningen på cirka 15-16 och kör på det. När du väl gör en tillräckligt saftig vurpa och vill att bindningen skall lösa ut kommer dom göra det och inte då du förtjänade att hålla dom kvar på fötterna.

Tar inget ansvar för eventuella konsekvenser av detta inlägg men att strypa en Porsche turbo har aldrig kännts rätt. :)

Bindningsbyte
Skulle nog rekomendera dig att byta ut 14-24 bindningen då det faktiskt skiljer sig ganska mycket mellan en sådan fjäder och en vanlig 4-14 bindning. I och med att du ställer frågan så antar jag att du kanske inte är en extremt aggressiv åkare med Herminator teknik och ben tjocka som fullvuxna tallar.
En 14-24 bindning har inte samma utlösnings system som "vanliga butiks bindningar" har vilket medför att 14 på den skalan kommer sitta hårdare än 14 på en 4-14 bindning.
Det är däremot inga som helst problem att ställa in bindningen på 14 eller kanske till och med lite under markeringen bara du inte skruvar den helt ut.

En sista grej är ju frågan vem det är som har sålt på dig dessa bindningar då det känns lite oansvarigt att skicka på en inte alltför material kunnig kille på 75 kg ett par rårace bindningar med 14-24 DIN skala.

Byt ut dem mot ett par nya Marker med 4-14, alt 8-18 skala så slipper du bekymra dig för borrhålen i skidan. Inte för att det gör något,så länge du pluggar igen dem men vissa gillar inte att ha extra borrhål i skidorna.

Tillbaka
Topp