Bindningshjälp! Salomon eller Marker?

Har ett par STH16 och ett par Duke (samma som Jester plus randoné). Den bindningen jag gillar mest är helt klart STH:n. Den har aldrig tjuvlöst eller gjort något oberäkneligt. Dessutom känns hela bindningen robust, det är något speciellt med "klicket" när du sätter i pjäxan. 916 har ju fördelen att innehålla mer metall än STH16, dock är den betydligt tyngre och frågan är om den egentligen är bättre?

Men, smaken är som baken och bindningarna är i sig ganska lika. Min röst lägger jag på STH:n iaf.

Grattis till ett bra val av skidor:)!

Jester är en fantastisk bindning. Lätt och har aldrig tjuvlöst för mig. Och reklamtioner har jag inte hört talas om alls. STH 16 är en Salomon så de funkar som alltid. Men jag älskar Jester. Jester är mer kompakt än STH. Look P18 eller vad den nya heter kan vara ett alternativ. Look står när de andra faller!!!

Nja, de nya Look-bindningarna har jag inte mycket till övers för. Speciellt inte de som ligger på 12, dvs PX12, P12 eller vad dom nu heter. 2 av mina sådan bindningar har helt sonika gått sönder. Den ena, där gick metallgodset av på tådelen av bindningen. Fjäderhuset lossnade, medan plattan satt kvar alltså. Det ska ju inte kunna hända. På den andra så gick skenan till häldelen sönder på ena bindningen => häldelen lossnade.

Har en gammal P18 också. Den är förvisso "ny" i skidstallet så jag har inte hunnit provåka den än, men vad som sägs så ska det vara en av de bästa bindningarna som tillverkats.

Kolla in Carleds recension av STH16 under prylar. Han vet vad han pratar om.

Senast ändrad:
Tror att det kanske kommer en P(ivot) 16 oxå men man vet inte riktigt med de där fransmännen. Och Heinz_p Jag skrev P(ivot)18 och det är den gamla modellen som de skall nytillverka. Inte PX modellen som väger ASS.

För övrigt har jag kört både STH och Jester i två och en halvsäsong och gillar Jester mer. Men som vanligt är ju faktiskt allt en smaksak.

Senast ändrad:
Det finns ett rykte på internet om att look kommer börja tillverka de gamla turntable bindningarna igen, med lite ny tappning... Om det är sant så är det ett par sådana du SKA ha, det är praktiskt taget oförstörbara.
Tror det finns något tråd i forumet om ryktet med tillhörande pdf.
Hittade den här videon tidigare idag också...
http://newschoolers.com/web/content/viewvideo/id/296357/

..edit... kan tillägga att jag väger runt 70kg och kör med de gamla bindningarna som går till 18. körde i och för sig också en hel del :)

Senast ändrad:
Mannen-som-surfar sa:
Tror att det kanske kommer en P(ivot) 16 oxå men man vet inte riktigt med de där fransmännen. Och Heinz_p Jag skrev P(ivot)18 och det är den gamla modellen som de skall nytillverka. Inte PX modellen som väger ASS.
Oj, sorry. Läste fel:)

JohanKristofers sa:
Det finns ett rykte på internet om att look kommer börja tillverka de gamla turntable bindningarna igen, med lite ny tappning...
Det hade ju faktiskt varit helt fantastiskt! Förstår dock inte varför det tagit sådan tid för Look att inse det?

Salomons bindingar är grymma och man kan lita på dem till hundra procent, med STH16 sparar du ju ganska mycket vikt!

Annars kan jag verkligen rekommendera att du köper Lima-Ko's FKS 150 för 1000:- (jisses vilket bra pris det är, hade plockat dem själv om jag inte redan har två par FKS-bindningar) och böjer ut bindningarna. Lika lätta som STH16, lägre instegs-DIN men mycket mer metall än STH16... Du måste böja bromsarna till dem, men det är inga problem. Om du köper dem kan jag hjälpa dig på vägen...

Originalbromsarna är typ 70mm, de går bara på pistskidor och puckellagg... Så du måste böja, men om du har tillgång till ett skruvstäd, ett hållbart rör och ett standardsortiment av verktyg har du böjt dem under en timme (som förstagångsböjare!).

916 och 916 Lab är det ingen skillnad på rent tekniskt, full-metall och 100% bindningskärlek. Det finns även 916 ZZ som jag bl. a. har på mina SL-skidor (och som just är vanlig på raceskidorna från Salomon), och då är det en smal platta som connectar de två delarna. Om du vill ha 916 och inte hittar några här på freeride, spana in franska ebay... Där finns det massvis!

Det är extremt lite som inte är metall på 916... Känns lite otroligt att Salomon har börjat saluföra den till allmänheten, och speciellt till så lågt pris. Coolt att 920 är tillbaka också!

Jag skulle välja mellan Solly eller Duke. Inte Solly eller Jester.

Solly bindingen ger dig allt som du får av en Jester till lägre vikt och i en bättre binding.

Med Duke så får du rando alternativet vilket ju kan vara intressant på en fet skida.

Så ställ frågan igen... Solly eller Duke.

JohnAngren sa:
TexMurphy sa:
Jag skulle välja mellan Solly eller Duke. Inte Solly eller Jester.

Solly bindingen ger dig allt som du får av en Jester till lägre vikt och i en bättre binding.

Med Duke så får du rando alternativet vilket ju kan vara intressant på en fet skida.

Så ställ frågan igen... Solly eller Duke.
Tro mig det har jag gjort! Men randoné funktionen känner jag inte att jag behöver faktiskt. Eftersom jag tvivlar på att jag kommer att använda den funktionen särskilt mycket alls och vill inte betala nästan 1000 lapp till för nått jag inte behöver.

Det verkar ju onekligen som att Salomon har ett övertag hos de flesta.
Då är väl valet gjort. ;)

ja har haft 2 par skidor med marker bindingar.. alla har varit jävliga och gott sönder som kex :( nä inge mer marker bindingar för min del

JohnAngren sa:
JohnAngren sa:
Carled sa:
Det är extremt lite som inte är metall på 916... Känns lite otroligt att Salomon har börjat saluföra den till allmänheten, och speciellt till så lågt pris. Coolt att 920 är tillbaka också!
Ja då är ju som sagt 916 Lab när till hands! Metall är bra!
F.ö så tittade jag just på Skisotres Salomon 916 Lab. Där står det att DIN skalan är 12-20! Är inte det RIKTIGT manligt? Trodde att 916 hade en DIN skala från 9-16 eller 9-18. 12-20 behöver jag verkligen inte!
916 har DIN 9-16
920 har DIN 12-20

Nojlas sa:
JohnAngren sa:
JohnAngren sa:
Ja då är ju som sagt 916 Lab när till hands! Metall är bra!
F.ö så tittade jag just på Skisotres Salomon 916 Lab. Där står det att DIN skalan är 12-20! Är inte det RIKTIGT manligt? Trodde att 916 hade en DIN skala från 9-16 eller 9-18. 12-20 behöver jag verkligen inte!
916 har DIN 9-16
920 har DIN 12-20
Se på fan, dom har mjukat upp 20:n. De gamla började på 14.

Kan även nämn att dom inte heter LAB längre utan EQ (Salomon återvänder till deras gamla namn, Equipe).

niiiklas sa:
ja har haft 2 par skidor med marker bindingar.. alla har varit jävliga och gott sönder som kex :( nä inge mer marker bindingar för min del
Ditt inlägg är till föga hjälp om du inte specifierar vilka Markerbindningar du syftar på. Jag gissar att det var ngt i stil med M11, som har mer plastdetaljer än en plastpåse, har jag rätt?
Marker Jester/Duke är bland det bästa som hänt bindningsmarknaden, att Ross/Look slutade tillverka P18/FKS är något av det sämsta.

916, på skistore, till samma pris som STH16? 920 Für alles? Från 12? Vad händer?!?! Härligt att bindningstillverkarna tar sig i kragen!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp