Bindningsinställning!

Smidifix

Ny medlem
Bindningsinställning!
Jag har ett par twintip med bindningen "Atomic race 310". På bindning en så finns det tre lägen att flyta framdelen av bindningen. Det finns "extreme", "allround" och "speed".
De står på "allround" nu.

Mina frågor är:

1.Vad gör de för skillnad, bätre sämre mm?

2.Hur gör man för att ställa om?

Vore tacksam för svar.

Bindningsinställning!
Hej

Lite hjälp kan jag nog stå till tjänst med tror jag...kör själv med atomic utrustning, dom e faktiskt väldigt lätta att förstå sig på när man väl har lärt sig....men så e du ju alltid ;)
Men tå bindningen tycker jag är helt klart bäst att ha på allround, extreme gör ju att du kommer fram med foten på skidan kan lätt kännas som att du häger på tok för långt fram över brettena. Speed e ju raka motsatsen har du haft bakåtvikt innan får du det garanterat nu...allround där står du mitt på skidan.
När du sedan ställer in dom så e det bara att hålla in tådelen å dra till läget du vill ha. Bakdelen du skruvar på den skruven som sitter längst ner om det är lite som ska ändras. Annars så får du skruva upp plattan som är mittemmellan under finns en skena som du drar antingen fram eller bak.
Hoppas jag kommer med lite hjälp...

LovisA

Bindningsinställning!
Etersom du har twintip vill du säkert frammontera bindningen som man ofta gör på twintip. detta gör skidorna lättare att spinna med i luften samt de blir stabilare om du åker baklänges. Alltså i parken kör du på extreme och när du ska ut o åka riktigt i pisten kör du i mellan läget! Bakmontering är bara aktuell om du ska åka djävulskt fort rakt fram men då bör du byta skidor istället.

Ge järnet i backen!

Bindningsinställning!
Ok tack för hjälpen men,jag förstår inte riktigt vad du menar med att jag ska hålla in tådelen när jag ska flytta den.

På tådelen så finns det två skruvar. En mitt ovanpå och en skruv som sitter vågrätt längst fram.
Vad gör de två skruvarna?

Längst bak finns också två fast de sitter båda vågrätt längst bak. Vad gör de?

Hur gör man för att pjäxstorleken inte ska ändras när man byter läge?

Tacksam för hjälp.

Bindningsinställning!
1: Pjäxstorleken ändras inte när du byter läge, gör den det är det fel på bindningen.
2: Skruvarna du har på tådelen; den som sitter i skidan riktning ställer du in DIN-fjädern med, dvs hur lätt bindningen skall lösa ut. Skruven som sitter uppe på bindningen i rikting ned i skidan används för att justera höjden på tåpartiet efter olika pjäxors tjocklek.
3: Skruvarna på häldelen används på liknande sätt, skruven som sitter överst (ngt grövre) justerar DIN-fjädern, den undre används till storleksjustering/förspänning.

Om du jibbar mycket med denna bindning så bör du kolla in knappen/läget på bindningen lite då och då eftersom den kan slås upp och byta läge..

Tillbaka
Topp