Bindningsval

KlasseKalas

Ny medlem
Bindningsval
Hello snowboard gurus :)

Nu ere såhär.
Säsong i Chamonix närmar sig och här sitter jag med en ny Burton Air 157 utan bindningar.
Har varit inn på flow men tycker att det är väldigt många och varierande synpunkter.
Skulle vilja har lite tips och råd iaf.

Jag:
180cm
90 glada pannor.
Är väl snudd på newbie. :)

So bring it on.
Peace out.

Bindningsval
Flux har en grym kvalitet. De går nästan aldrig sönder och de är otroligt sköna. Responsen är suverän och den nya tåstrapen fungerar klockrent!!

Bindningsval
BURTON, eftersom jag e burtonfanatiker och gillar "the feeling" hos mitt kära märke..

du = 180cm 90pannor..

kör en mjuk å skön burton air 157

(hmmm borde du mystiskt nog ha mellan 41 och 43 i skor annars jävlar blir det meck att åka asså, hmm,, toe/heel drag etc, bara min åsikt)

sååååå nu till tipsen..

åker du park, jib å lek, så tar du å köper en skööön: 1, [P1.a] 2, [Custom LTD] 3, [Mission]

gillar du overall åkning så tar du en skööön: 1, [P1.a] 2, [Mission] eller kanske en: 3, [Cartel]

gillar du hård piståknig å ofpist tar du en skööön: 1, [P1 Carbon] 2, [Cartel] eller en: 3, [cartel LTD]

jooo som du ser så gillar jag P1.an

P1.an = bra support bakåt men flexar lite så där skönt i sidled när man jibbar

Mission = enkel å billig, skönt flex men inte lika FET som P1.an :)

Cartel (LTD) = Hård och grymt stabil bildning, inget att ha när man jibbar och man inte jibbar hårt som ett grott-troll

P1 Carbon = Galen bindning för hårda grabbar som kör hårt i pisten å offpist..

...

tjolahopp.. kör hårt.. /Pinn burton burton burton

Bindningsval
jag e 175cm lång å väger 68 kg... jag kan INTE tweaka när jag kör mina Cartel-bindningar för de e så jävla stela (jfr: hårdhet 7 på Cartel med hårdhet 5 på Mission och P1 och hårdhet 4 på Custom)

det är en väldigt stor skillnad . jag tycker att Cartel e till för de som åker hårdare eller väger över 85 Kg.. då kanske man kan tweaka och böjja dem lite, men kom ihåg att detta endast är mina egna erfarenheter och mina ord..

du får gärna ge dina egna erfarenheter istället för att ifrågasätta mina ord eller klaga på mig tack.

:D

peace..

/kalle

Bindningsval
jo men jag kan hålla med dig om att de är onödigt hårda.

eh, skippa burton och köp något roligt och minsta lika bra istället

Bindningsval
Tjena
Vänd dig till Burton.com och titta över vårat sortiment. Där hittar du också guider som plockar fram lämplig
utrustning åt dig.

Hör av dig om du har frågor,
MVH

andy

Bindningsval
Burton har en jävligt stor fördel! Går dom sönder så hittar du reservdelar överallt! Det är värt rätt mycket när du inte står mitt i den hypade snowboardshopen med 67 olika märken som är "roliga"!

Bindningsval
Nordgren:
De ser inte riktigt likadana ut, men fungerar enligt samma princip. Jag har åkt en vecka med den nya tåstrapen och den fungerar klockrent. Jag har ingen erfarenhet av Burtons capstrap så jag kan inte göra någon jämförelse.

Bindningsval
Jepp, bra poäng med reservdelar!
Klart jobbigt om man måste beställa från någon liten leverantör för att få nya straps eller så. Bättre med de större märkena där det finns överallt. Kan va värt de där 500:- extra som bindningarna kostar...
Har just beställt ett par Burton P1Carbon. :D Fan vad nice!

Bindningsval
Måste ju återigen tacka för gensvaret. Helt kanon!

Har nu bestämt mig efter att varit å kikat på olika märken.

Burton Cartell bindningar blir det för min del. Kände på ett på P1or som för mig kändes alldeles för hårda. Tror att jag kan få svårt att komma runt i dom...

Återigen gurus: Stort tack!

Bindningsval
å du.. när du är hos en bra burtonåterförsäljare, så passa på att köpa extra skruvar, plattor och spännen på en ggn.. jag lovar att det kan löna sig i längen.. när du väl står där uppe på toppen och märker att du tappar två skruvar i ena plattan..

:)

reservdelar har jag alltid i innerfickan när jag åker..

peace /Pinn

Bindningsval
Problemet med Burtons bindningar illustreras ju här väldigt tydligt av Pinn, som älskar Burton över alla andra märken. Nämligen det faktum att man redan när man köper bindningarna måste tänka på reservdelar, som om det är en självklarhet att bindningar går sönder.

Jag har sagt det här förut och jag kommer förmodligen att säga det fler gånger. Ingen av Flux tre teamåkare i Sverige behövde byta ut en enda del på sina bindningar under förra säsongen trots över 100 hårda åkdagar var. När jag pratade med en av teamåkarna (Anders Nises) häromdagen pratade vi om kommande säsong och han trodde att han bara behövde ett par bindningar för de han åkte på förra säsongen var fortfarande så fräscha att han skulle ha dem som reserv!! Utöver teamåkarna vet jag tre andra med Fluxbindningar som spenderat hela förra vintern i Alperna med 100+ åkdagar. Inte heller någon av dem har behövt byta ut en enda del på bindningarna.

Bindningar måste inte gå sönder!!! Det är något fel när man måste ha med eventuellt trasiga delar i beräkningan redan när man köper bindningar. Detta gäller självklart inte endast Burton, men faktum är att man väldigt ofta hör reservdelsargumentet när olika personer propagerar för att köpa Burton. Givetvis är det bra att kunna få tag på reservdelar när man väl behöver det, men att behöva tänka på det redan i snowboardbutiken känns inte helt klockrent tycker jag.

Peace!

Tillbaka
Topp