Bindningsval!

• Trådstartare Trådstartare koppen89
  • Start datum Start datum
K

koppen89

Guest
Bindningsval!
Har köpt ett par Völkl Katana för dom där riktigt djupa dagarna!

Tänkte sätta på en gammal look nx12 bindning som jag har, men har funderat lite på randonée också.

Dynafit är inget alternativ, och inte heller så inne på Marker's hela duke system.

Det jag funderar på är diamir fritschi freeride samt naxo nx22.

Hur ställer dom sig mot varandra? vilken är bäst?

Också hört att nx21 ska vara lite instabill i sidled, är nx22 bättre på den punkten?

Har stått på skidor samt tävlat sen jag var 3 år, 20 nu!
175cm lång samt 70kg. Är verkligen ingen av dom åkarna som själv anser att jag behöver DIN upp till 16-20. runt 10 räcker finfint.

Hur funkar det med randonebindningar på så pass breda skidor?

Kommer väl mestadels användas utanför pisten, men det finns ju inte puder jämt, så nån gång vill man väl köra lite pist och leka godståg!

Senast ändrad:
Bindningsval!
Bumpar upp denna lite, behöver svar fort!

Får köpa ett par nya naxo nx21 med 110 mm stoppers för bara 1800:- om jag vill!

Är det bra med så breda skidor för den bindningen, eller blir dom som vilka andra skidor som helst med denna bindning?

Bindningsval!
Har själv naxo21 och upplever den lite i klen när man kör i svåra förhållanden. Uppför fungerar den fint. Funderar om du inte ska ett par vridstyvare bindningar på så breda skidor. Varför rata duken? Har en polare som gick från freeride till duke i år och upplever en grym skillnad även där. Skulle välja den eller nx22.

Bindningsval!
Jag skulle inte montera någon av dessa två bindningar på en sådan bred skida iofs. Sen så slutas NAXO att tillverkas till nästa säsong så det är sjukt dumt att sätt på en sådan.. Hur mycket skall du gå med skidorna?

//H

Bindningsval!
Vet inte hur mycket jag kommer att gå, men det kommer nog bli en hel del toppturer, frågan är bara om jag ska använda snöskor, eller köpa turbindning.

Alla naxobindningar, eller bara Nx21an ?

Bindningsval!
Naxo som märke läggs ner.

Duke är nog den enda turbindningen som faktiskt håller fast pjäxan och går att lita på utför.

Bindningsval!
Om du vill ha bra prestanda utför så skulle jag varmt rekommendera Duke. Fritschi är lätta och bra uppför, men om det är brant/hårt och lite små drop på vägen ner så håller de inte. Knäckte ett par Fritschi bara genom att dra en 180 utför ett litet häng. Även om Duke kostar en halv förmögenhet och väger lite extra så kommer du vara glad den dagen du slipper knäcka en bindning och tumla 300 höjdmeter.

Eller så skaffar du ett par trekkers som du kan klicka i dina Look nx 12. Enklast och mest kostnadseffektivt skulle jag kunna tänka mig.

Bindningsval!
Jo trekkers är nog ingen dum ide :P
Nått bra tips på var man kan inhandla dom? =)

Bindningsval!
Såg några på blocket, eller om det var här på freeride. Annars har jag faktiskt inget hett tips på butik. Mycket är slutsålt så här i slutet på säsongen. Men det måste gå att hitta beg.

Bindningsval!
Måste instämma med de ovan som trots allt rekommenderar Duke. Jag har använt Duke en säsong nu och jag upplever dem som mycket stabila vid "vanlig" åkning och mycket trevligare att gå uppför med än Trekkers som jag använt tidigare. Jag har visserligen inte lika breda skidor men dock 99 mm under skorna och det fungerar bra.

Senast ändrad:
Bindningsval!
Köp inte några Fritschi ! Jag har åkt i freeride-bindningarna. Om du väger en del, har breda skidor, kraftigare pjäxor och kan åka så är de mjuka. De blir ganska fort glappa och är inte speciellt hållbara. Som turbindning är de ju bara marginellt lättare än Dukebindningen. Köp den i stället. Du kommer inte att gå med de lättaste grejorna men de håller i alla fall.

Tillbaka
Topp