Björnrike eller Vemdalsskalet

erik_lagg

Aktiv medlem
Hej!

Frågan har ställts tidigare men kanske inte lika brett. Vilken ort är bäst på sportlovet om man beaktar:
offpistmöjligheter
park
korta liftköer - stora ytor att åka på

Senast ändrad:
Jag var där över nyår, både i vemdalsskalet och björnriket, och jag tyckte att björnriket var bäst både park och off pist. Eftersom det inte var så mycket snö då så var det väldigt stenigt i vemdalen men jag tycker definitivt björnriket var bäst!

Jag föredrar också Björnrike men även Vemdalsskalet och Klövsjö är bra. Vidare går det skidbussar mellan systemen så du har ju möjlighet att prova samtliga.

Björnrike hör till destination Vemdalen liksom Vemdalsskalet och Klövsjö/Storhogna så jag vet inte riktigt vad du menar? Är det Vemdalsskalet du menar? I så fall, offpistmöjligheterna är bra, bättre än Björnrike, iaf brantare och mer varierat, mer klippor/drops, Björnrike är flackare/längre med en trädfri start för att sedan bli tajt skog. Parken i skalet är okej, några röda hopp, något svart, lite räcken, Jag själv tycker mer om Björnrikes. Liftköerna, tja jag vet inte riktigt med skalet då jag nästan alltid är i björnrike men det är väl färre där än i Sälen om man kan jämföra så. Kortare backar i skalet än björnrike=mer liftköer.

Tack, nån som har koll på liftköer och trängsel? Skulle vara kul med lite direktinfo om snöläget just nu också.

Finns ju en del fin offpiståkning i båda områdena men skulle tro att björnrike kanske är lite bättre.
Dock så är vemdalsskalet betydligt livligare med rejäl afterski på hotellet och större restaurangutbud. Så är det ju också ett mer utbyggt system med fler stolsliftar och backrestauranger vilket dock oftast betyder mer folk.
Björnrike då, bättre fallhöjd, bättre park, mindre folk men dock väldigt mycket barnfamiljer som plogar genom parken.
Min rekommendation med tanke på att det är sportlov är att du väljer Björnrike och om du ändå vill åka i skalet så går det ju skidbussar. :)

andrenordblom sa:
Björnrike hör till destination Vemdalen liksom Vemdalsskalet och Klövsjö/Storhogna så jag vet inte riktigt vad du menar? Är det Vemdalsskalet du menar? I så fall, offpistmöjligheterna är bra, bättre än Björnrike, iaf brantare och mer varierat, mer klippor/drops, Björnrike är flackare/längre med en trädfri start för att sedan bli tajt skog. Parken i skalet är okej, några röda hopp, något svart, lite räcken, Jag själv tycker mer om Björnrikes. Liftköerna, tja jag vet inte riktigt med skalet då jag nästan alltid är i björnrike men det är väl färre där än i Sälen om man kan jämföra så. Kortare backar i skalet än björnrike=mer liftköer.
Just det Vemdalsskalet menade jag. Tack för info.

Saken är den att jag kommer att låsa fast mig lite vid ena orten pga skid/freerideskola för barnen. Annars är förstås det bästa att bara prova sig fram. Björnrike låter lite bättre just nu.

Någon som har provat freerideskolan där förresten?

Brantare backar i Vemdalsskalet, tycker jag, men björnrike är nya favvon med deras nya stolslift!
Du kan ju växla med bil/buss mellan anläggningarna.

Men vid eftertanke går det nästan på ett ut mellan de två =)

edit: läste inte det ang skidskola

Senast ändrad:
Har varit i Björnrike 12 år i rad och är fortfarande inte trött på placet. (Min far har varit här sedan 1981)
I Björnrike blir du väldigt väl bemött av bra och erfaren personal. Tyvärr så finns det inte så stor variation på backar men de som finns är väldigt långa och "goa".

BRA
* längsta fall höjd 470m
* Bra Park
* Långa backar
* Bra offpist.
* Korta köer.
* Även om det är få backar så är det väldigt olika backar och man tröttnar inte så lätt på dem.

Dåligt
* Lite isigt längst upp (Men det är det väl på alla ställen)
* Endast 16 nedfarter (Men det är bra nedfarter :D )
* Många hjälmfotingar som plågar i backarna
* Inget jätte röj på after-ski:n ;)

Men det positiva väger tyngre än de negativa!

Björnrike RULES!

Tillbaka
Topp