Bkåtvolt från hopptorn.

Bkåtvolt från hopptorn.
Jag har bestämt för att lära mig utspringande bakåtvolt från femman på badhuset, några som har några tips eller andra erfarenheter?

Tacksam för svar:)

Bkåtvolt från hopptorn.
mollbergare med andra ord. det är bara att göra. se till att inte spring för sakta bara så du inte slår i hopptornet.

Bkåtvolt från hopptorn.
Du behöver inte springa , minst lika lätt att bara dra den stående. Om du springer så är de lättare att komma runt om du nästan sparkar upp ena benet och sedan drar in dem. Du behöver inte dra in benen efter du komit in i hur man gör då kan du istället göra som man gör en riktigt backflip på skidor.

Bkåtvolt från hopptorn.
försök typ ta livet av dig, genom att försöka krossa kraniet mot hopptornskanten.. men du missar den alttid... så går det till..

Bkåtvolt från hopptorn.
Själv började jag med bakåtvolt på en studsmatta, sen har jag lärt mig en mollbergare (utspringande bakåtvolt) från ettan på badhuset och sedan flyttat upp den till trean och slutligen femman. Egentligen ingen större skillnad att göra en mollbergare med svikt (ettan och trean) eller med fast avstamp (femman).

Det enda du ska tänka på är att du ska snabbt hitta landningen med blicken så du har tid för att göra feljusteringar under luftfärden.
Så rekomenderar jag inte att lägga in någon grabb under de första försöken, gjort både safty och och "ta-tag-i-båda-benen-och-tweaka-upp-dem-på-ryggen", problemet med dessa grabbar är att:
1) Rotation kan bli sned.
2) Roationshastighetet blir helt fel och du missbedömmer ganska lätt tiden det krävs komma runt, jag lovar det är ingen hit att landa på ansiktet från femman (har erfarenheter av det).

Men sen är det bara att springa som fan, så slipper du att slå bakhuvudet i kanten! =)

Bkåtvolt från hopptorn.
chicken ladda från 10an direkt å dör du om du misslyckas, tänk så

Bkåtvolt från hopptorn.
...tänkte precis som dig i sommras. jag började med att hoppa på 1ans svikt o dra lincolns och började långsamt göra den rakare. och efter typ 100 magplask och nåt ryggplask så satt den cleant. så jag gick upp till 3an men då sprang jag ut och det gick lika bra. sen blev det från 5an direkt efter som funkade lika bra.

när du springer från 3an kommer du tro att du slår i bakhuvet eller nåt men det gör du fan inte. man e typ 1,5 meter ifrån uthoppet. det kommer dock vara stor skillnad ifrån att ståstilla o dra en. och precis som Adrenlinjunkern sa. lägg inte på grabs. försök istället lägga upp benen på ryggen och sikta in dig på vattnet fortast möjligt. och ett tips till... dra upp shortsen. mina hänger ner till knäna och förra gången jag inte drog upp dom ovanför knäskålarna (från 5an) så kunde jag inte böja benen nåt alls. allting slutade med ett rejält röd rygg.

och försök fota den! :D

lycka till

Bkåtvolt från hopptorn.
...tänkte precis som dig i sommras. jag började med att hoppa på 1ans svikt o dra lincolns och började långsamt göra den rakare. och efter typ 100 magplask och nåt ryggplask så satt den cleant. så jag gick upp till 3an men då sprang jag ut och det gick lika bra. sen blev det från 5an direkt efter som funkade lika bra.

när du springer från 3an kommer du tro att du slår i bakhuvet eller nåt men det gör du fan inte. man e typ 1,5 meter ifrån uthoppet. det kommer dock vara stor skillnad ifrån att ståstilla o dra en. och precis som Adrenlinjunkern sa. lägg inte på grabs. försök istället lägga upp benen på ryggen och sikta in dig på vattnet fortast möjligt. och ett tips till... dra upp shortsen. mina hänger ner till knäna och förra gången jag inte drog upp dom ovanför knäskålarna (från 5an) så kunde jag inte böja benen nåt alls. allting slutade med ett rejält röd rygg.

fíxa kamera och filma försöken! :D

lycka till

Bkåtvolt från hopptorn.
Nej du O_liN, nu förstod jag inte riktigt vidden av ditt tänkande. Kan du försöka förklara dig lite närmare möjligtvis? Om du skulle göra det med svenska som man förstår, vore det ett plus.
Tack.

På tal om bakåtvolter och magplask, förresten. Hur är det med rotationen när man hoppar ut och framåt, kontra när man hoppar baklänges? Alltså en Mollbergare jämfört med en vanlig, bakåtvänd, bakåtvolt. Har man benägenhet att få sämre rotation, och därmed magplask, eller hur är det det ligger till?

Bkåtvolt från hopptorn.
svar till jespr...
Jag började som sagt med gör bakåtvolt på studsmatta gav mig självförtroende i att slänga sig bakåt... Sen när jag förflyttade mig till simmhalen och skulle göra samma sak funkade det inet alls därför då var jag rädd att om jag skulle landa på kanten om jag gjorde en bakåt volt, därför började jag med en mollbergare.
Detta ger dig mer fart framåt så du slipper "kanten-oron", dock så känns det så jävla onaturligt de första gångerna, men när du väl fått kontroll på det känns det mycket bättre tycker jag och ger definitivt mytcket mer respekt. =)

Angående hur rotationen skulle bli sämre vill jag bara säga: Du har fem meter på dig att få klart den du behöver knappt någon roation, du behöver typ lägga dig baklänges och bara hitta landningen me blicken så löser det sig.

Bkåtvolt från hopptorn.
Dock ser vid lägre höjder är det svårare att få runt en mollbergare än en bakåtvolt, men: "why go small when you can go huge?" =)

Bkåtvolt från hopptorn.
Adrenalinjunkern:
Hmm...För mig är det nemas problemas att slänga mig
bakåt i en bakåtvolt från ettan, och jag känner inte alls
att jag ska slå i kanten. Är detta något som man får
akta sig för när man vågar sig upp på lite högre höjder
eller från fasta kanter? Känns som om det är större risk
kantstöta huvudet i en mollbergare eller är det bara en
dum, återhållsam röst i mitt huvud som säger detta?
Tack för ditt svar i alla fall!

Bkåtvolt från hopptorn.
börja med vanlig bakåtvolt med ryggen mot vattnet från ettan. Gör sedan mollbergare. Tänk på att oron för att slå i kanten är oerhört överdriven Satsa mycket uppåt istöllet för framåt. Arbeta dig upp på högre höjder. Att göra mollbergare från 5:an är verkligen otroligt mycket enklare än att göra från ettan bara att våga. Det är ändå bara vatten tappar du kontrollen från femman så kryp ihop till en boll (kupera) så brukar man klara sig fint även om man landar på huvet. Kör tillsammans med nån polare och pusha varandra.

Bkåtvolt från hopptorn.
Jag tror jag har nån liten filmsnutt från i somras då jag gjorde utspringade bakåtvolt från 10m.

Kanske kan funka som instruktionsvideo....
Vet inte om jag orkar lägga upp den...

Från fast platform:
Mitt tips är att springa ut.
Avstamp med en fot.
Svinga upp fötterna.
Dra in knäna mot magen. (greppa runt smalbenen)
Leta efter vatten ytan direkt. Så fort du ser vatten ytan sträck ut kroppen o landa.

Lycka till.

Bkåtvolt från hopptorn.
svar till jespr...
Kan säga att i en mollbergare med FART (kan fås genom "springa" eller göra ett hopp skutt framåt) så har du typ 0,0001 % chans att slå i kanten.... dock är en stillastående lite mer riskabel, därför inget att rekomenderar...
Om du inte har någon rädsla för göra en bakåtvolt så rekomenderar jag att du lär dig vanliga bakåtvolt först för få lite kroppskänsla för en flipp, sen är det bara att ta med sig det till mollbergaren för det är egenligen samma sak...

Bkåtvolt från hopptorn.
men det är onödigt och försöka från 1an för då kommer man absolut itne runt. Försök från 5an, om man misslyckas så gör det ont i 1 minut sen är det över det är itne så att du kommer att dö så fort du landar fel

Bkåtvolt från hopptorn.
mollbergare funkar från det flesta höjderna...en jag kännre gör det allt från 1:an till 10:an!
ha nog sett det 50 gånger!

Bkåtvolt från hopptorn.
Man kommer visst runt från ettan... allt handlar bara om hur hårt avstamp du har...har till och med lyckats i pik från ettan så.........

Bkåtvolt från hopptorn.
Det är lätt! Mollbergare kallas det:P

jag och min poolare var och badade då gjorde han målbergaren från 1-3. Han sa att man skulle försöka att hoppa med bröstet först... Jag provade och klarade det! det är lätt och skönt! Då prova jag från ettan. MEn min kompis vågade inte från 5an så jag gick upp och gjorde det(hade gjort målbergaren 2ggr innan). det var så jävla skön känsla!

Prova att hoppa med bröstet först det e väl det bästa jag kan ge dej!

A juste! En del säger att man ska stampa ifrån med höger/vänster foten om man ska lyckas. jag gjorde så i början men fick senare SKIT ont i foten! JAg springer ut til avsatsen. men det gäler bara att våga! det är allt

///PK

Bkåtvolt från hopptorn.
testa att sitta på kanten (av 5.an) och luta dig bakåt..
om du har tur far du nog runt.. skulle jag tro :D

Bkåtvolt från hopptorn.
Jag började med stillastående lincoln från 3:an och sen gjorde jag det mer och mer rakare. så nu kan jag det men jag har inte testat från 5:an ännu. Jag har inte tillgång till 5:an där jag bor så.

Bkåtvolt från hopptorn.
gör lincoln från 1an sedan testar du att göra den rakare och rakare och till slut sitter den sedan är det bara att lyfta upp den till 10an ;) inte så svårt :P

Bkåtvolt från hopptorn.
kunde göra sådana rackare förut men har blivit lite fegare med tiden..
jag körde iaf på att hitta vattenytan fort som attans med ögonen så man kunde få kontoll
och Ja det finns risk att man slår skallen.. hadde dreadlocks förut (sånadär korvar i håret som många knarkare och rastasnubbar har för den som inte vet vad det är) dom var inte allt för långa kring 15-20cm och dom tog i kanten, visste det inte fören en polare sa att det åt mig, då blev man lite nojjig :P hadde jag slagit skallen där hadde nog en hjärnskakning varit det lindrigaste jag kunnat få :P var ingen svikt heller.
så var försiktig ....till en viss gräns ;)

Bkåtvolt från hopptorn.
själv kan jag bara mollbergare på studsmatta och det läskiga i den är mest att när man springer framåt och sedan kastar sej bakåt så känns det som om man inte kommer runt tillräckligt, men det gör man..... oftast.

Bkåtvolt från hopptorn.
Försök att kolla hur det skulle kännas att stoppa huvet i röven (lutad bakåt) samtidigt som du springer... Brukar funka =)

Senast ändrad:
Bkåtvolt från hopptorn.
jag brukar kolla på kanten, och inte ner i vattnet när jag springer ut, blir ej obehaglig kännsla då. oop det står här åvanför att du redan kan det

Bkåtvolt från hopptorn.
lommasurfarn sa:
Testa från nått lägre ställe först så du får in känslan, studsmatta är perfekt, inte kul att landa fel från femman
Tycker inte jag, det gör någ mera ont att landa på nacken på en studsmatta en vad det gör att landa på nacken i vattnet.

Bkåtvolt från hopptorn.
Som KruxeliduX redan påpekat: Känns som han kan det nu...

Kom igen pågar, tråden är snart ett år gammal, tror ni själva på att han fortfarande letar efter tips?

Tillbaka
Topp