Black Crows Corvus 196/185?

callejo

Ny medlem
Hej!

Har tänkt köpa ett par till skidor inför säsongen, ett par som ska fungera i alla fören alla dagar. Är just nu intresserad av Black Crows Corvus, frågan är dock vilken av längderna som är att föredra.

Jag är 188 cm lång och väger runt 85 kg. Uppdelningen mellan pist och offpist är ungefär 70-30, så jag vill att de ska kunna fungera överallt. Min åkstil är relativt avancerad i pisten, men utanför den får jag nog se mig själv som en medelgod åkare.

Vad jag har förstått så är 196:an framför allt lämpad för puderdagar, men samtidigt är jag rädd att 185:an kommer att bli för kort i längden.

Tack på förhand!

Okej! Borde kanske sagt att jag föredrar en något mer svårstyrd men fartstabil skida framför en lättstyrd men instabil. Framför allt om man ska ut utanför pisten.

Om någon har något negativt att säga om Corvus får man gärna säga det!

Corvusen är fartstabil nog. Det ena behöver inte utesluta det andra. Jag är personligen ett väldigt stor fan av den och har bred erfarenhet av olika skidor. Jag är enbart 170 men ligger också på 85kg så vi har hyfsat liknande förutsättningar.

Nackdelen är att det inte är någon rocker på den men shapen gör att den flyter bra i löst och upplevs som kvick. Dessutom är det ju tveksamt om du vill ha rocker eftersom du i huvudsak håller dig till pisten.

Berggrund sa:
Corvusen är fartstabil nog. Det ena behöver inte utesluta det andra. Jag är personligen ett väldigt stor fan av den och har bred erfarenhet av olika skidor. Jag är enbart 170 men ligger också på 85kg så vi har hyfsat liknande förutsättningar.

Nackdelen är att det inte är någon rocker på den men shapen gör att den flyter bra i löst och upplevs som kvick. Dessutom är det ju tveksamt om du vill ha rocker eftersom du i huvudsak håller dig till pisten.
Well, jag kommer att spendera säsongen i Chamonix så det kommer säkert bli en annan uppdelning mellan pist och lössnö.

Är 172cm och knappt din vikt, åker på 185 (den äldre varianten).
Skulle gå på 196, den är lättåkt (eller iaf var det, inte testat 12:an).
Nackdelar: Kan upplevas som svår att få i kanterna när det är hårt eller isigt..
I övrigt mycket trevlig skida.. kvick och fartstabil..

gnilk sa:
Är 172cm och knappt din vikt, åker på 185 (den äldre varianten).
Skulle gå på 196, den är lättåkt (eller iaf var det, inte testat 12:an).
Nackdelar: Kan upplevas som svår att få i kanterna när det är hårt eller isigt..
I övrigt mycket trevlig skida.. kvick och fartstabil..
Låter bra! Men jag är van att behöva lägga ut skidorna på sladd när det blir hårt och isigt, så det ska inte vara några problem egentligen.

Har börjat fundera på Salomon Rocker 2 också. Jag har ett par Völkl Bridge att använda som pistskidor så egentligen finns det ingen större anledning att köpa ett par "allround"-skidor till. Corvusen har jag haft ögonen på ett par år nu, men Rocker 2 verkar vansinnigt bra. Vilka ska man köpa egentligen?

Senast ändrad:
Köp bägge.
Corvus på framsidan GM när det är crud och rocker2'an i dreamforest en dumpdag.

mmmm Chamonix...

Bump! Det blev ett par Line Sir Francis Bacon istället. Insåg att om jag köpte ett par nya skidor så skulle nog jag nog inte köra så mycket mer på mina gamla, så det fick bli ett par som var ganska allround. Fungerar ypperligt i såväl pist som puder. Mycket trevlig skida! Kunde dock ha varit mer fartstabil i pist men det får man väl leva med.

Corvusen får vänta ett år till...

Senast ändrad:
charles01 sa:
Om någon har något negativt att säga om Corvus får man gärna säga det!
Bump!

Semicap? Vad innebär det? När jag kollat på skidan ser den ju ut som sandwichlaminat. Jag kollar också på en Corvus men jag är allergisk mot cap-konstruktioner för offpist. Stålkanterna flyger ju ut - utan att man kan rädda dem - bara man blåser på dem.

Sedan påstås den på https://www.freeride.se/prylar/skidor/2012/black-crows/corvus.html vara lätt. Jag trodde den var en tung och robust skida. Någon som kan bringa klarhet? För tydlighets skull: tung och robust är för mig en fördel. Det betyder troligen att den tål en och annan stenkänning.

Tillbaka
Topp