Black Diamond Jetforce

Black Diamond Jetforce
When will Jetforce be retailed? “Innovation of this sort is a complex process," said Nathan. “We'll be showing the pack at Winter OR Show (January 2014), and we anticipate a late fall delivery date of approximately 11/2014. But we can't confidently commit to a retail schedule until certification is complete. Right now, certification requirements are a moving target and until we know more it's impossible for us to commit 100%. We will definitely be employing our advanced field testing protocol to continue beta testing this winter."

Källa:
http://www.wildsnow.com/10670/jetforce-black-diamond-avalanche-airbag/

Black Diamond Jetforce
Det verkar vara en intressant produkt.
Som sagt är den ju inte godkänd av EU standards (som tydligen ändras hela tiden) än
så det är svårt att säga om den hinner komma till nästa säsong.

Black Diamond Jetforce
Ja, det vore definitivt bättre ju lättare den är.
Dock är min största farhåga, som med de flesta airbagryggor att airbagen är väldesignad men resten av ryggan är glömd.

Black Diamond Jetforce
Swedish-banana sa:
Ja, det vore definitivt bättre ju lättare den är.
Dock är min största farhåga, som med de flesta airbagryggor att airbagen är väldesignad men resten av ryggan är glömd.
Ja så är det. POC samt Scott kommer också närsomhelst. Får se vad de lyckas med. Runt 8500:- tydligen...

Black Diamond Jetforce
Senast ändrad:
Black Diamond Jetforce
Vattendroppe sa:
Swedish-banana sa:
Scott ryggan ser nästan bättre ut.
Jag hittade några bilder här:http://www.powderguide.com/magazin/news/artikel/neue-lawinenairbag-systeme-von-scott-und-black-diamond.html

Läste dock inte texten.
Med den erfarenhet av Scotts ryggsäckar jag haft skulle jag hellre chansa på en jetforce ur ryggsäcksperspektiv. Scott är duktiga på mycket, men ryggsäckar är inte en av de grejerna...
Tack - Ja, får kolla POC som även släpper en.

Black Diamond Jetforce
Starcommander sa:
Vattendroppe sa:
Swedish-banana sa:
Jag hittade några bilder här:http://www.powderguide.com/magazin/news/artikel/neue-lawinenairbag-systeme-von-scott-und-black-diamond.html

Läste dock inte texten.
Med den erfarenhet av Scotts ryggsäckar jag haft skulle jag hellre chansa på en jetforce ur ryggsäcksperspektiv. Scott är duktiga på mycket, men ryggsäckar är inte en av de grejerna...
Tack - Ja, får kolla POC som även släpper en.
Av de jag känt på tycker jag Mammut och bca har mest solida säckar. Men nu trillar det ju in oerhört många varianter och tillverkare, så skulle bli förvånad om det inte finns många som gör vettiga grejer vid det här laget. Spontant skulle jag säga att jetforce ser väldigt avskalade ut på utsidan. Det ger förvisso en clean look, men är knappast så smidigt. Visste inte att poc släpper lavinsäckar också! Finns det en länk?

Black Diamond Jetforce
Black Diamond Jetforce
Vattendroppe sa:
Swedish-banana sa:
11 liter? Och det är enda storleken? Här tror jag POC har tänkt lite snett, finns det någon som använder säckar under 20 liter för skidåkning?
11 liter. Känns som de inte vill sälja. Möjligen påtryckning från Black Diamond som ägare.

Black Diamond Jetforce
Vattendroppe sa:
Swedish-banana sa:
11 liter? Och det är enda storleken? Här tror jag POC har tänkt lite snett, finns det någon som använder säckar under 20 liter för skidåkning?
Finns det någon som använder en så liten säck?

Tycker min 40l är liten vid vissa situationer när man har med sig sovsäck med mera.

Black Diamond Jetforce
Tancoll sa:
Vattendroppe sa:
Swedish-banana sa:

Tycker min 40l är liten vid vissa situationer när man har med sig sovsäck med mera.
Jag använder en säck i den storleksordningen när jag terränglöper eller cyklar. Lagom för lite vatten, någon snickers, ett skal och lite första hjälpen. Men med en airbag i? Skulle inte tro det...

Black Diamond Jetforce
Vattendroppe sa:
Tancoll sa:
Vattendroppe sa:

Jag använder en säck i den storleksordningen när jag terränglöper eller cyklar. Lagom för lite vatten, någon snickers, ett skal och lite första hjälpen. Men med en airbag i? Skulle inte tro det...
Håller helt med dig, det jag menade, finns det någon som använder en 11L till skidåkning?
Perfekt med 11L som du säger när man är ute på sommaren. På vintern är det ju helt hopplöst med en så liten säck, dessutom med airbag?

Kanske vid 100% resort åkning, men då skall den ändå inte behövas. För man får ju knappast ner spaden, sonden, vattnet, jackan, stighudarna och godiset i den.

Black Diamond Jetforce
Monofall sa:
Vilken häftig liten manick! Imponerande! Har någon koll på vad den kommer att ligga på i för prisklass???
Skistore (som länkat två inlägg ovan) tar iaf ca 8500 för den. Den finns ju på marknaden nu, så är väl egentligen bara kolla igenom återförsäljare så kommer du få en uppfattning.

Black Diamond Jetforce
Vattendroppe sa:
Swedish-banana sa:

Läste dock inte texten.
Vad är det som gör att Scotts ryggsäckar är kassa?

/C

Black Diamond Jetforce
Man gör nog klokt i att gå på 'ryggkänslan vid säck-köp, avd. barnsjukdomar göra sig icke besväret i massor av snö. Inte solida tilläggsförsäkringar heller :)

Black Diamond Jetforce
Vi på Åre Lavincenter lyckades inte lägga vantarna på någon Black Diamond Jetforce men väl en Pieps Jetforce som vi fick i förra veckan.

Ber om ursäkt för det saggiga ljudet men vi håller på att lära oss att jobba mer med rörligt material.

Den lilla öglan i ändan på midjebältet har fått en förklaring. Den ska användas för att hänga av sig ryggsäcken i samband med glaciärräddning. För detta så rekommenderar vi dock att man använder en riktig 120-slinga som från början knyts in i selen och fästs med en skruvkarbin hög upp på ryggsäckens bärrem alt hissslinga. Då kan slingan användas både som avlastning och som inkoppling vid assisterad räddning där hamnat så till att det är svårt att komma åt selens centralloop.

Obs, testet av säcken är långt ifrån klar. Eftersom det är elektronik inblandat så blir de riktigt intressanta testen inte gjorda förräns vi kan provköra den i kyla och fukt.

Tillbaka
Topp