Bli bergsguide

Olindby

Medlem
Bli bergsguide
Hej, jag är en person som avskyr kontorsjobb vilket jag har nu men skulle gärna vilja bli en bergsguide eller nått i den stilen alltså guida människor i bergen, mest skidor men kanske även klättring, finns ju inget bättre än att gå till jobbet och ha riktigt jäkla kul. Är det någon som vet hur lång process det är tills man kan börja jobba som en sådan guide, har ni några tips kläm fram det=).

Bli bergsguide
Du borde kolla upp www.sbo.nu och kontakta dem.
Tar tydligen 3-5 år att bli bergsguide. Tror du bekostar en del själv.
Att bli bergsguide är krävande, och ställer höga krav på dig. Det är troligtvis inte någon superfantastisk lön för arbetet, men å andra sidan ett väldigt spännande arbete om du vill resa och vistas i berg.
Tror att klättringen är en väldigt stor del av bergsguidesyrket, skidåkningen en mindre del.

Bli bergsguide
De flesta bergguider som jag har pratat med har lagt ungefär 10 år på att bli det, innan man får börja utbildningen ska man uppfylla en hel del erfarenhetskriterier. Som Nojlas säger så är klättring en väldigt stor del av yrket och högsäsongen för de flesta guider är på sommarhalvåret, då med vandring och klättring.

Hörde från någon att man som bergsguide ska kunna tradda en klätterled med minst 6a som svårigetsgrad, vet inte hur väl det stämmer men hur som helst ska man vara bra på klättring både på is, klippa och snö.

Bli bergsguide
Satt själv och kika på det här när jag var less på skolan häromdagen. Som nån sa, gå in på sbos hemsida där och där går du in på utbildning -> förkrav. Där ser du vad som krävs. Det är en del :)

Sen finns det ju den franska grejen moniteur tror jag det heter. När du åker skidor offpist med UCPA så har man ett par såna med sig, så länge man inte är på glaciärer, då man har bergsgide, tror jag. Har ingen koll på vad den här utbildningen innebär annat än att den också är ganska seriös och inget lall direkt.

Bli bergsguide
10 år alltså oj oj. Ifall man enbart vill guida skidor, kan man göra det privat ellet finns det nått annat sätt att slippa 10 år? Är ju ändå skidor jag älskar, men är även intresserad av klättring, tänkte åka ner 5 månader nu till chamonix och lära mig en del om klättring och sen åka så mycket skidor jag bara kan. Trist med snön i dagsläget bara helt tomt och jag åker om 10 dagar=(. Annars tack så mycket för hjälpen, ska läsa på sidan ni skickade.

Bli bergsguide
Jag tycker 10 år låter väl mycket, tror att du kan klara förkunskapskraven på kanske 3-4 år om du börjar som ganska okunnig men går in för det. Men vad vet jag :) Hör med centralbyråkraten här på fr, han håller på och utbilda sig till guide.

Bli bergsguide
10 år innan man får sitt certifikat är nog inte så mycket om man inkluderar tiden på att uppfylla förkraven?

Hemsidan visar ju vilka förkrav man kräver och även på första sidan kursmålen och examen under utbildningen. Om man sedan bara vill jobba med skidåkning bestämmer man ju själv? I Sverige är det ju inte lagstiftat på samma sätt som i alpländerna om man tar betalt för att "guida" människor i bergsmiljö, där så krävs olika typer att certifikat, UIAGM/IVBV/IFMGA certifikatet är ett av dem.

Bli bergsguide
chrtur sa:
10 år innan man får sitt certifikat är nog inte så mycket om man inkluderar tiden på att uppfylla förkraven?
Precis, när jag säger 10år så menar jag inte utbildningens längd utan räknar med tiden det tar att bli redo för utbildningen.

Vad TS är ute efter låter mer som ett skidlärarjobb än bergsguide. Själv hoppas jag verkligen inte att du (eller någon annan) lyckas hitta en genväg till jobb av den här typen då folk sätter sin säkerhet i ens händer och det är jävligt viktigt att de som jobbar med det har den kompetens som krävs, därav de höga kraven på att påbörja utbildningen.

Vill du guida skidåkning är mitt tips att ta kontakt med något företag som erbjuder guidad skidåkning, Ski unlimited, x-travels etc.

Bli bergsguide
Jag gick i samma tankar som du när jag var i 20 ars aldern, men eftersom jag vid den tiden var ganska trött pa skolan la jag ner tanken om att bli bergsguide, nagra av mina vänner är bergsguider, sa jag kan bekrâfta att det tar ca 10 ar inkl förberedelser för utbildningen? tar lika lang tid att bli bergsguide som läkare här i frankrike, men om du vill jobba med skidakning är pistör ett bättre alternativ,, finns chans att komma in i yrket "bakvägen" gjorde för 20ar sedan i allafall,, vet dock inte hur det ser ut idag? Men jag kan ge dig radet att kontakta UCPA när du kommer ner till Cham,,, om de har nagot jobb ledigt,, nagon kan ju hoppat av i sista stund,,, de märker om du är seriös,,,,,, du har i alla fall rätt inställning till livet,,, LYCKA TILL,, Grabben,,,,

Bli bergsguide
Kanada har en annan nivå enbart inriktad på skidåkning. Tror den heter AMCG ski guide eller CSGA. Det gör dig berättigad till att jobba med heliskiing, catskiing eller turer som inte kräver teknisk klättring i Kanada (och några länder till tror jag).
Kanada är ju inte fy skam och skulle kunna vara ett alternativ för dig.

Bli bergsguide
Ja tack, kanada låter ju ganska så lockande också. Även om det tar lång tid så är nog vägen dit ganska rolig också kan jag tänka mig. Sen när jag väl har cetrifikat lever jag på det jag gillar mest, så är nog lika bra att sätta igång. Tack så mycket ska försöka ta kontakt med en guide i Chamonix och fråga lite. Men annars väldigt tacksam för alla svar jag fått.

Bli bergsguide
Tancoll sa:
Finns fler utbildningnar som gör att man får fjällledarnormen.

Jag går på Hållands Folkhögskola ca 2 mil utanför Åre och pluggar till "Fjällguide".
Det gör det säkert, jag ska erkänna att jag inte har så bra koll på den utbildningen eller var den ges.
Ni som går eller har gått den kan väl starta en tråd och berätta lite om den och livet efter examen då det säkert är många här som skulle kunna tänka sig att gå den utbildningen.

Tillbaka
Topp