Bli så muskulös som möjligt.

Michael-G

Ny medlem
Tjenare!

Jag har fått ett uppdrag, och det är att bli så muskulös som möjligt på 8 veckor..
Jag kör gym.. Men äter inge tillskott.
Ni kan gärna tipsa hur jag ska träna och vad jag ska ta för tillskott osv.
ge mig bra tips helt enkelt.

Senast ändrad:
Låter lite skumt det där? Utan olagliga substanser är det bara att träna som fan och få i dig så mycket kalorier och protein som möjligt. Massa pizza och ägg alltså.

evil sa:
Låter lite skumt det där? Utan olagliga substanser är det bara att träna som fan och få i dig så mycket kalorier och protein som möjligt. Massa pizza och ägg alltså.
såklart, inge olagliga substanser.. Men vadå, pizza? kan ju inte vara en höjdare?

evil sa:
Det är dock lite dumt att blanda in energimängd och energikälla.
kalorier är en energienhet, och protein ett näringsämne.

Dock är det ju underförstått vad du menar så ska egentligen inte rätta dig.
Träna rätt och ät rätt. Kolhydrater för energi och protein för att bygga upp musklerna.
Ät mycket, men du måste då äta rätt.

Vill du blir stark eller bara riktigt deffad?
Pizza är ju för övrigt ingen bra energikälla.
Jag vet inte hur insatt du är i hälsolära och kemi angående kolhydrater, proteiner och fetter. Vad för mat man bör äta och varför, därför är det svårt att säga hur du bör gå till väga.

Men ät det som du känner att är nyttigt (ät då också mycket) och träna mycket.
Pasta, fisk, ris, kött, grönsaker, frukt osv. Undvik saker med med snabba kolhydrater (dock är det bra ibland också) och mättade fetter.

Kosttillskott som kreatin, proteinpulver osv. ska du bara äta om du känner att du får i dig för lite och därmed förbränner mer än vad du behöver för att prestera maximalt. Normalt sett är det ingen större idé att börja äta t.ex. proteinpulver direkt när man börjar på gym då man ändå bara kommer pissa/skita ut det.

Känner dock inte dig och vet inte hur mycket du tränar eller har tränat tidigare osv.

Senast ändrad:
Om du vill bli muskellös, vilket jag antar av din stavning, så är bästa tipset att sluta käka... Först ryker fettet, sen börjar kroppen ta av musklerna...

Om du däremot vill bli muskulös så är tipset att käka korrekt, dvs. proteiner och lagom mängd kolhydrater, gymma välplanerade pass, kanske 2-3 första veckorna och sedan 3-5 pass i veckan, men tänk på att vila muskelområdena!

Om du bara vill bli stor kan du ju kolla på lokala pulverbutiken vilken tillåten substans som ger mest volym på eftersträvad tid.

Händer inte mycket på åtta veckor, men du kan få lite fastare tuttar och bättre spänst men främst är det du själv som kommer känna dig starkare, biffigare och alertare. Det du gör är att skaffa gymkort, läsa på lite om hur mycket du får/kan träna sen kör du fullt ut och käkar tonfisk, ägg, kesella och sådant gojsmojs.

Sån här träning är jävligt knepig, gör man minsta fel blir det fan tvärtom och man går back. Lyssna inte på mig, jag kan ingeting... men här finns en hel del https://www.flashback.info/showthread.php?t=381988 och i resten av träningsforumet på flashback.

haha man brukar säga att det tar 6 veckor med hård träning innan kroppen börjar "bygga" och kan växa ordentligt..:P men annars är de väl bara gå och köpa nå Whey protein å pumpa som fan, tänk på att vardera muskler ska vila i minst 48 timmar efter träning annars bryter du bara ner dom:)

lycka till!

gå in på www.gymgrossisten.com sen köper du whey-100(vassleprotein) och sen nan0vapor(ger bra pump innan träning) och ett par piller som heter Ecedysten ( som gör att kroppen kan binda fler aminosyror) så käkar du det som det står på förpackningarna och du ska bli biff och väga mkt så ska du träna mkt rumpa och ben där finns det mest utrymme för tunga muskler

glhf

Carled sa:
Om du vill bli muskellös, vilket jag antar av din stavning, så är bästa tipset att sluta käka... Först ryker fettet, sen börjar kroppen ta av musklerna...

Om du däremot vill bli muskulös så är tipset att käka korrekt, dvs. proteiner och lagom mängd kolhydrater, gymma välplanerade pass, kanske 2-3 första veckorna och sedan 3-5 pass i veckan, men tänk på att vila muskelområdena!

Om du bara vill bli stor kan du ju kolla på lokala pulverbutiken vilken tillåten substans som ger mest volym på eftersträvad tid.
Precis, att vara muskulös behöver ju inte innebära att man är vältränad utan bara riktigt deffad(=definerad).
Så om du vill bli deffad så är det bara att ut & springa och förbränna fett, se till att du får mer output än input.
Fettförbränning sker bäst vid löpning då kroppen använder fett som energikälla vid puls upp till ca ~120-130, högre än det börjar kroppen använda kolhydraterna som energikälla.

xzimmit sa:
evil sa:

Träna rätt och ät rätt. Kolhydrater för energi och protein för att bygga upp musklerna.

Jag vet inte hur insatt du är i hälsolära och kemi angående kolhydrater, proteiner och fetter. Vad för mat man bör äta och varför, därför är det svårt att säga hur du bör gå till väga.

Pasta, fisk, ris, kött, grönsaker, frukt osv. Undvik saker med med snabba kolhydrater (dock är det bra ibland också) och mättade fetter.

Kosttillskott som kreatin, proteinpulver osv. ska du bara äta om du känner att du får i dig för lite och därmed förbränner mer än vad du behöver för att prestera maximalt. Normalt sett är det ingen större idé att börja äta t.ex. proteinpulver direkt när man börjar på gym då man ändå bara kommer pissa/skita ut det.

Känner dock inte dig och vet inte hur mycket du tränar eller har tränat tidigare osv.
jag har kör på gym. Men inte alls lika effektivt som jag ska göra dom kommande 8 veckorna. Jag är small och behöver inte deffas.. Stor vill jag heller inte bli.. Det jag är ute efter är att musklerna ska sticka fram.

Michael-G sa:
xzimmit sa:
evil sa:

jag har kör på gym. Men inte alls lika effektivt som jag ska göra dom kommande 8 veckorna. Jag är small och behöver inte deffas.. Stor vill jag heller inte bli.. Det jag är ute efter är att musklerna ska sticka fram.
Om du redan har en ganska denfinerad kropp så behöver du nog bara börja träna effektivare. 4-5 pass i veckan, max 3-4 muskelgrupper per pass med ca 2-4 övningar per muskelgrupp beroende på hur många muskelgrupper du kör.

Jag själv går på gym 4 gånger i veckan och löper 1-2 gånger i veckan.
Kör tre muskelgrupper per pass med tre övningar på varje, löper 3-4,5km per löprunda.

Om du är ute efter synliga muskler så är det 3 sets med ett fåtal reps per set med höga vikter som gäller.

Senast ändrad:
Jag skulle säga mycket skumt... Vilken erfarenhet har du av träning? Är du helt newbie och ska bygga på en gång kommer du att gå sönder! Du behöver några månader med långsamt stegrande träningsmängd/intensitet för att ens bli redo för riktig styrketräning.

Du ska få några tips iaf:

Tänk på att minst 75% av framgångarna är beroende av hur du sköter din kost. Käka minst 5ggr/dag eller var 3:e timme, protein, kolhydrater och glöm inte grönsakerna (lyssna inte på evils kostråd de gör dig bara fet). Fixar du inte detta så kan du skippa tankarna på att bygga muskler. Om du däremot fixar att sköta kosten så är kreatin/protein/gainer utmärkta tillskott. Kosttillskott är just tillskott och inte jesuspåbruk...

Träning, kör 4-5ggr i veckan och dela upp muskelgrupperna så varje muskelgrupp får vila 4-5 dagar innan du kör den muskelgruppen igen.

Tänk på att träning är nerbrytande och du behöver vila för att musklerna ska växa så träna max 5 dagar i veckan (eller ännu bättre lyssna på din kropp).

Om du är smart så går du till ett bra gym och får hjälp av en personlig tränare som kan sätta ihop både kost och träningsprogram efter dina förutsättningar och mål.

Läs mer på: http://forum.body.se/ där du hittar träningsprogram och kan ställa frågor gällande både kost och träning!

Ett sista råd skippa det där med 8 veckor och kör seriöst 1år. I din ålder kommer du garanterat att göra bra resultat.

Carled sa:
först och främst snyggt uppmärksammat!

men om man slutar äta så försvinner inte fettet först för då hade bantning fungerat, utan musklerna börjar försvinna direkt och sen försvinner det såklart fett också men kroppen tar musklerna först.

Sen förstår jag inte det här med "uppdraget", varför ska du bli stor och varför på 8 v?
Det är ju väldigt kort tid , om du varit med i nåt forskningsprojekt med coacher och nutritionister osv så hade nog det kunnat bli nåt på 8 v. men eftersom du frågar här så gissar jag att du inte är med i ett sånt projekt och vad är poängen isåfall ? Du går upp nåt/några kilo varav en del är muskelmassa men till vilken nytta?

Michael-G sa:
xzimmit sa:
evil sa:

men att musklerna sticker fram (syns) är väl poängen med att deffa?

Senast ändrad:
Michael-G sa:
Om du har tränat innan så är de väl bara kötta på!:P Tryck i dig så mycket protein du kommer över och träna på bara, för att få ut maximal muskeltillväxt är de viktigt att du pressar ut all kraft du någonsin har i dina muskler på varje set (3-10 rep). Om du ska träna flera dagar efter varandra så brukar det vara bra att dela upp hela kroppen på 3-4 olika pass och sedan låta dom rulla för varje dag du kör. På så sätt kan du träna varje dag i veckan men ändå vila dom ansträngda musklerna i mer än 48 timmar:)

xzimmit sa:
Klart att pizza inte är den bästa energikällan. Men det var faktiskt inte enbart ljug när jag skrev att han skulle äta pizza. Det är ganska genetiskt det här och det finns folk, jag bland annat, som inte alls har lätt att lägga på sig vikt. Här gäller alltså att få extra kalorier. Och enligt träningsexperten i det eminenta radioprogrammet Christer så är en pizza eller en påse chips då och då inte fel för kaloriintaget. Däremot ska man nog passa sig för att äta för mycket pizza. Sätter det säg inte på kroppen lär det väl sätta sig i blodkärlen..

Sägs det på radio så måste det ju vara sant helt enkelt.

Gå till ett gym, skaffa dig en tränare som lägger upp ett individuellt träningspass för dig, ta även upp kostbiten med mat och kosttillskott. Det är inte särskilt dyrt, och det ger definitivt bäst resultat.

Att fråga div köttnackar på det lokala gymmet eller förståsigpåare på nätet som aldrig träffat dig är enligt mig inte den optimala vägen att gå.

men om man slutar äta så försvinner inte fettet först för då hade bantning fungerat, utan musklerna börjar försvinna direkt och sen försvinner det såklart fett också men kroppen tar musklerna först.

Sen förstår jag inte det här med \"uppdraget\", varför ska du bli stor och varför på 8 v?
Det är ju väldigt kort tid , om du varit med i nåt forskningsprojekt med coacher och nutritionister osv så hade nog det kunnat bli nåt på 8 v. men eftersom du frågar här så gissar jag att du inte är med i ett sånt projekt och vad är poängen isåfall ? Du går upp nåt/några kilo varav en del är muskelmassa men till vilken nytta?
Är md i en argentur, och de vill att jag blir mer muskulösare på 8veckor.. Det är fallet.

Michael-G sa:

Sen förstår jag inte det här med \"uppdraget\", varför ska du bli stor och varför på 8 v?
Är md i en argentur, och de vill att jag blir mer muskulösare på 8veckor.. Det är fallet.
Låter spännande. Vad för argentur hejjar på din muskeluppbyggnad?

Så, jag ska träna 4ggr i veckan. 2 muskel grupper per pass. springa 2-3ggr. äta protein pullver och äta rätt mat.

stämmer det bra?

balanselius sa:
Michael-G sa:
xzimmit sa:

men att musklerna sticker fram (syns) är väl poängen med att deffa?
Jo, precis faktiskt det det är. Folk som tävlar inom bodybuilding deffar alltid veckorna (vi pratar alltså ungefär minst om 4-5 veckor) innan tävling för att få fram musklerna (=få minimalt med underhudsfett).
Man bör dock inte sluta träna helt när man deffar utan delvis fortsätta med styrketräning för att hålla musklerna i trim men öka på på fettförbränningen genom t.ex. löpträning eller annan träning med en medelpulsnivå. För att kunna deffa bra är det även väldigt viktigt att man äter ytterst korrekt för ändamålet.

När du säger mukellös, menar du då att få en så fin kropp som möjligt, gå upp mycket i vikt eller träna för att bli bra på något? väldigt stor skillnad på träning mellan dom här sakerna

Joeloel sa:
När du säger mukellös, menar du då att få en så fin kropp som möjligt, gå upp mycket i vikt eller träna för att bli bra på något? väldigt stor skillnad på träning mellan dom här sakerna
Det är ingen tynglyftar kropp jag är ute efter, mer en fin kropp som du säger.

Michael-G sa:
Så, jag ska träna 4ggr i veckan. 2 muskel grupper per pass. springa 2-3ggr. äta protein pullver och äta rätt mat.

stämmer det bra?
Min högst personliga och amatörmässiga åsikt:

NEJ, du behöver träna RÄTT antal gånger i veckan i RÄTT ordningsföljd, träna RÄTT övningar som är valda efter dina mål, göra övningarna på RÄTT sätt, äta RÄTT mat vid RÄTT tillfälle.
Knalla iväg till gymmet imorgon och boka tid med en tränare omgående så fixar de biffen.

om du vill öka volymen maximalt på musklerna ska du köra 4-8 repetitioner och 2-3 sätt för varje övning. Kör övningar som isolerar den muskeln du vill träna, så att andra muskler inte kopplas in. Du behöver få i dig tillräckligt med kalorier så att du inte bryter ner musklerna i stället. Tänk också på att det går åt ca. 500 kcal för musklerna att bygga upp sig också. Kanske lite mindre för tjejer. Så du måste alltså få i dig mer kalorier än va du gör av med. Det kommer göra att du går upp några kilo. Men det är snabbt åtgärdat med lätta gympass och mkt fettförbränning i form av t.ex. löpning. Det är det absolut effektivaste sättet, att lägga på sig lite och sedan ta bort det du lägger på dig.

Kosttillskott ka vara en bra idé då det är svårt att få i sig tillräckligt med kalorier i matform. Glöm inte heller proteinerna som är byggstenarna i kroppen och bygger upp musklerna. Protein är oftast svårast att få i sig och därför är ett proteintillskott ofta effektivt.

Men på 8 veckor kommer du inte märka någon märkbar skillnad, det tar lång tid att bygga muskler. T.ex. bodybuilders har sina bästa år runt 40 som en gämförelse.

Lycka tll!

Nojlas sa:
Michael-G sa:

stämmer det bra?
Min högst personliga och amatörmässiga åsikt:

NEJ, du behöver träna RÄTT antal gånger i veckan i RÄTT ordningsföljd, träna RÄTT övningar som är valda efter dina mål, göra övningarna på RÄTT sätt, äta RÄTT mat vid RÄTT tillfälle.
Knalla iväg till gymmet imorgon och boka tid med en tränare omgående så fixar de biffen.
Oj så RÄTT du har Nojlas! En sådan sak som måltidstiming ÄR dj. viktigt!!! En sak vill jag lägga till:

-Du måste även tänka RÄTT och sätta realistiska mål!!! Som det är nu är målen orealistiska iaf. om du ska gå den lagliga vägen, vilket jag antar är en självklarhet.

Av döma av merparten av kommentarerna finns det uppenbarligen bättre forum än freeride att posta denna fråga på. Om du är oerfaren kan det vara svårt att veta vilka tips här som är vettiga och vilka som egentligen inte ens är sant. Följ Nojlas råd och gå till ditt gym och prata med en expert på ämnet!

oj här vare en massa olika svar hit och dit. så varför kan inte jag dra till med något också då?

av min egna erfarenhet som elit tävlande inom viktbegränsad kraftsport så handlar allt om att pressa sin kropp till det yttersta. ( är du ovan vid gym så glöm detta! du skadar dig på nolltid )

vill du få märkta muskler på den korta tiden så handlar det mesta om att få se lite pumpad ut. något annat lyckas du inte så bra med förutom kroppshållningen och styrkan då förstås.

träna gym mellan 4-5 gr i veckan om inte kroppen skriker ifrån då struntar du i det och vilar en extra dag. ta fram ett passande schema som inte tar för lång tid att slutföra. 45-60 min räcker bra!

sen gör såhär. ta fram en sjyst diet där du käkar bra mat ca 5-6 gr om dagen som tidigare sagt. sen småät inte så mycket utan det som gäller är frukost, mindre mål, lunch, mellanmål, middag, kvällsmål och ganska strikt vad du äter vid dom olika tidpunkterna är bra.

sen har du en dag i veckan då du får (ÄTA!!) ät vad du vill och hur mycket du vill tex varje lördag men det ska helst inte vara pizza och sånt utan mycket fisk och kött av det olika slag.

sen kör du på som vanligt och lyfter mer och mer ju starkare du blir sen dom sista veckorna försöker du få i dig så mycket kolhydrater som möjligt så ser du pumpad ut efter 8 veckor kan jag lova dig.

kolozzeum.com är ett bra ställe att posta det här förästen!

//Danne

Träning: 10-12 reps på alla övningar, 9 set på armar, runt 11-12 set på axlar och bröst, ca 14 på rygg och ben (inkl. vader), 15-20 reps på magen minst 10 set

Mat: Mkt kolhydrater både innan och efter samt shit load of protein

Kör hårt! Sov ordentligt också

Riktig mat är garanterat bättre än tillskott .. Ist för en shake kan du lika gärna värma på en portion mat eller dylikt ! Träna tungt och ca 3x8 reps och set ! Sov minst 10 timmar dygn och träna verkligen skiten ur dig .. Se till att ha en vilodag varje vecka, och ät mat mat mat mat mat mat mat mat tills du spricker, gå aldrig runt utan något att äta !

Lycka till !

MVH

Joeloel sa:
seröist du är 14 år .. tränar man gym då ?

Kan väl tillägga att de är ingen mening med att föräta dig på protein, de kommer inte hjälpa. Rätta mig o jag har fel men man brukar väl räkna med att du maximalt kommer ha nytta av 2g protein/kgkv/dag, om du inte tränar nått extremt mycket.

Så väger du 70 kilo så är 140g om dan nått du bör sträva efter. Och de är inte speciellt svårt att få ihop om du bara tänker efter lite, du behöver inte alls trycka massa kosttillskott även om de underlättar. Säg jag som dricker ungefär 2 liter mjölk om dagen, bara där har jag 70g protein, alltså halva mitt dagsintag bara genom vad jag dricker. Knapra i dig lite fisk och annat gott så har du ditt protein sen. Stirra dig inte blind på tillskott.

Skrev en massa som var sant men tyckte det var onödigt att läsa när du kan läsa allt på http://www.kolozzeum.com/forum/ väldigt bra forum!där borde du hitta något för dig om du letar omkring.

Men säger bara födan och sömnen och din uthållighet är det viktigaste.

Senast ändrad:
1. Ät bra varierad kost: Fisk, rött kött och variera med med potatis, ris och gnoa.
Du behöver inte äta proteiner men det hjälper lite i alla fall, man ser typ ingen skillnad för att man använt det i 8 veckor men det hjälper på längre sikt.
Men om du ska käka proteiner så ber jag dig att testa dig runt lite. Det är olika för varje person vilket fabrikat man ska använda sig av. Själv så kör jag med American budybuilding's protein.

2. Träna på gym och träna korrekt!!!! Värm upp muskeln innan du börjar köra tyngre! låt inte muskeln vila när du kör. Muskeln kan vila när du väl är klar med setet (30 sek mellan seten). I början träna bara några muskelgrupper. själv så kör jag två och ska gå ner till ett snart.
Du kan ju också köra med kreatin om du känner för det. Vad det gör får du läsa om själv.

Brukar blanda ihop set/rep :P men du förstår nog vad jag menar.

Några webbsidor du kan kolla in är:

www.gymgrossisten.se
www.kolozzeum.com/forum/

Sparf sa:
1. Ät bra varierad kost: Fisk, rött kött och variera med med potatis, ris och gnoa.
Du behöver inte äta proteiner men det hjälper lite i alla fall, man ser typ ingen skillnad för att man använt det i 8 veckor men det hjälper på längre sikt.
Men om du ska käka proteiner så ber jag dig att testa dig runt lite. Det är olika för varje person vilket fabrikat man ska använda sig av. Själv så kör jag med American budybuilding's protein.

2. Träna på gym och träna korrekt!!!! Värm upp muskeln innan du börjar köra tyngre! låt inte muskeln vila när du kör. Muskeln kan vila när du väl är klar med setet (30 sek mellan seten). I början träna bara några muskelgrupper. själv så kör jag två och ska gå ner till ett snart.
Du kan ju också köra med kreatin om du känner för det. Vad det gör får du läsa om själv.

Brukar blanda ihop set/rep :P men du förstår nog vad jag menar.

Några webbsidor du kan kolla in är:

www.gymgrossisten.se
www.kolozzeum.com/forum/
Protein är musklernas byggstenar, Det är oerhört viktigt! Käka mycket!

Senaste jag läste me var för övrigt att kroppen inte kan ta upp mer än 15g protein åt gången, så du kan inte trycka i dig alla dina 140g (eller va du nu vill äta om dan) på en och samma gång, de kommer bara resultera i att du skiter ut större delen av de. Dela upp dina proteinintag så gott de går under dagen, där av att man ska äta ofta och mindre varje gång när man tränar, än sällan och mycket som mamma alltid lärt dig ;)

Tillbaka
Topp