Blir en Wide bräda längre?

Jo, jag är 193 cm lång väger 92 kg(45skor), Kör överallt freeride. Har hittat en begagnad bräda som har bra hårdhet för min vikt dock är den väldigt kort MEN brädan är wide modell och undrar era tankar om detta.(161cm wide är brädan)
Påverkar det att den är wide så brädan kan vara lite kortare eller hur funkar det? :)

Skulle nog inte säga att en 161w bräda är väldigt kort för dig, speciellt eftersom du har storlek 45 i boots så vida du inte har aggressivt ställda bindningar så skulle jag definitivt rekommendera en wide. Är ingen kort och fet bräda :)
En wide bräda kommer ge lite bättre flyt men vara lite långsammare kant till kant. För någon mindre än dig kan nog gå ner i storlek med en wide men handlar om tycke, smak och hur du åker. Har själv breda brädor trots att jag bara har 42 i boots och 180cm men väger 100+

Vad vår åsikt om widebrädor är? Desto bredare desto bättre... Jag skulle gärna ha något närmare 28-29cm brett men då är det specialbyggd bräda som gäller så känns inte riktigt prisvärt.

Nej brädans bredd påverkar bara bredden.

Sen mäter ju olika märken längden olika så min Lobster 157'a är 154 om man mäter nos-tail.

unsuspected sa:
En wide bräda kommer ge lite bättre flyt men vara lite långsammare kant till kant.
Tycker inte min 264mm breda bräda är märkbart långsammare än min 254mm. Däremot är det ju lite svårare att boota ut på hälskäret. Fullt möjligt dock när det blir mjukare i pisten även om jag bara har EU40.5

linder sa:
Vad vår åsikt om widebrädor är? Desto bredare desto bättre... Jag skulle gärna ha något närmare 28-29cm brett men då är det specialbyggd bräda som gäller så känns inte riktigt prisvärt.

Nej brädans bredd påverkar bara bredden.

Sen mäter ju olika märken längden olika så min Lobster 157'a är 154 om man mäter nos-tail.

unsuspected sa:
En wide bräda kommer ge lite bättre flyt men vara lite långsammare kant till kant.
Tycker inte min 264mm breda bräda är märkbart långsammare än min 254mm. Däremot är det ju lite svårare att boota ut på hälskäret. Fullt möjligt dock när det blir mjukare i pisten även om jag bara har EU40.5
Så är det, borde ha skrivit att det kan upplevas långsammare kant till kant speciellt om man har en väldigt smal bräda med styva bindningar mot en bred och mjuka bindningar. Som sagt är 1cm i bredd ingenting de flesta kommer märka av.
Finns Lib-Tech Skunk Ape UW och alla korta tjocka brädor men nästa säsong kommer en Lib-Tech Stump Ape 157 med 28.1 midja.

unsuspected sa:
Så är det, borde ha skrivit att det kan upplevas långsammare kant till kant speciellt om man har en väldigt smal bräda med styva bindningar mot en bred och mjuka bindningar. Som sagt är 1cm i bredd ingenting de flesta kommer märka av.
Finns Lib-Tech Skunk Ape UW och alla korta tjocka brädor men nästa säsong kommer en Lib-Tech Stump Ape 157 med 28.1 midja.
Yeah! Bindningar gör nog en hel del :)

Ohh! Det låter ju intressant! :O Såg även deras Mayham Short Fat 146 lång med 286mm midja, hade varit sjukt kul att testa :D

Det är såklart det blir matematik i det hela. Med tanke på att du är 193 lång så tycker jag att 161 blir lite kort. Din tyngdpunkt är ju rätt högt upp och kommer ju därför rätt långt fram/bak, vilket ju påverkar momentet på nos/tail. Det finns ju en anledning att de säger att brädan ska gå upp till hakan.
Det går ju inte riktigt att kompensera genom att bredda brädan.

Jag skulle nog vilja påstå att du behöver något runt 168-170cm (vilket iofs inte är så lätt att hitta såvida man inte köper på nätet)

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp