BMX hjälp

pliden

Ny medlem
BMX hjälp
Jag har funderat på att köpe en BMX. Men jag vet inte vilken eller vart man kan köpa billiga Beg/Nya för en nybörjare. Har tänkt mig kanske att lägga 1500-2000 kronor på en hoj. Vore tacksam för en massa bra hemsidor man kan kolla på och lära sig lite om olika typer av BMXer och dyligt.
Ha det gött
//Pliden

BMX hjälp
Om du ska ha en BMX för 1500-2000 kr blir det nog en beg men det går att hitta billiga nya också.
En ny BMX ligger på ca 2000 kr till 10 000 kr.

CyclePro gör bra BMX cyklar för nybörjare till erfaren.
Zodiak gör billiga och inte så bra BMX

Här är några länkar

http://www.childstore.com/ - Bra webbutik om man söker en BMX men speciliserar sig på delar mest.

http://www.cyclecomponents.com/ - Grymt bra webbutik för sånna som söker delar till sin cykel, dom har delar till tusen.

En bra BMX för erfarna har 14 mm axlar, 48 ekrar,gyro (så du kan snurra på styret så många varv du vill utan att vajrarna inte fastnar),Ram och gaffel i CrMo och tredelat vevparti. Kostar från 4000kr och uppåt

En nybörjar BMX har inte 14mm axlar, 48 ekrar, 3 delat vevparti. Kostar från 2000kr-4000 kr

Det finns 4 sorters BMX cyklar.

Dirt: Har oftast grov mönstade däck, endast en bakbroms och inga pegs.Används till att hoppa i stora jordhopp.

Freestyle: Har ganska slickade däck med inte så grova mönster,har oftast pegs och frambroms.Används till att köra i ramper och street med.

Racing: Ungefär samma princip som Dirt BMX med väldigt lätta och otåliga BMX cyklar.Är inte nå tåligare än en nybörjarcykel.Byggd för att vara lätt och snabb.Oftast ett smalare däck bak.Används till att köra i en jordbana med små hopp med men funkar lika bra som i dirten för nybörjare som inte kräver så mycket av sin cyckel.

Flatland: Ungefär som en Freestyle BMX fast alltid med 4 grova peg och frambroms.Används till att göra balanstrick på marken.

Jag kunde inte svara så mycket vars du kan köpa en billig BMX cykel.Kolla med din närmaste cykelbutik. Dom har säkert nån BMX att erbjuda.

Om du har nån fler fråga så fråga gärna så hoppas jag att jag kan svara.

BMX hjälp
ook bra beskrivning där ^^^^^^^
men skulle bara vilja tilllägga att child har typ skrotcyklar (just nu iaf) men kolla på www.soulcycle.com istället, där finns det mer grejjer + att frakten är gratis

BMX hjälp
"Flatland: Ungefär som en Freestyle BMX fast alltid med 4 grova peg och frambroms.Används till att göra balanstrick på marken."

hmmm... När man cyklar flatland har man absolut inte ALLTID grova pegs, huvudsaken är att de har ett mönster med bra fäste i, eller grip. Sen så har man absolut inte ALLTID frambroms.. jag kör själv brakeless..

BMX hjälp
Tja. Mycket matnyttigt innan. Det enda jag kan tillägga är att som med alla andra action/levnadsporter så finns det en hel drös med företag som försöker sälja skit till nybörjare. Har du som ambition att bli bra på BMX och att du vet med dig att du kommer at cykla mycket så är det värt att sattsa lite mer pengar redan från början. En freestylehojj går att göra det mesta på. Grunderna i alla genrer funkar bra på en sådan. Däremot så blir det svårare att åka flatland med en dirtcykel och vise versa. Lägg några tusenlappar till och få en cykel som håller utan att du måste byta vevar efter första kortlandningen. Ha det bäst och lycka till. Hör av dig om det är något du undrar över. Peace // Rickard

BMX hjälp
Till Ante....! JAg säger bara RESPEKT !!!!! Breakless flatlander. Kanske kan jag tycka att det är att göra det lite väl svårt för sig, men som sagt RESPEKT ! Tror att vanliga människor som aldrig provat att balansera på en cykel aldrig kommer att fatta vad det är ni gör....! Ha det bäst Peace // RIckard

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp