Bo i bilen under skidresa?

appelskog

Medlem
Tjena jag har funderat på att dra mig upp till Lindvallen för en eller två nätter och skidåkning på dagarna. Grejen är att jag är ung och inte har så mycket kapital så jag vill ju komma undan så billigt som möjligt. Min tanke är att hyra en ställplats för husbil i Lindvallen med ström och använda mig av en kupevärnare under natten. Jag har en 945 så det är ju en ganska stor bil, mycket att värma upp.

Är det någon som gjort något liknande eller har någon annan ide på hur man skulle kunna övernatta billigt?

Tror ni en kupevärmare räcker? Eller behövs det fler? Finns det något annat sätt att värma sig?

Kan man låta kupevärmare stå o gå hela dagen?

Någon som vet om det finns 230v i husbilselstolpar? Eller behövs någon adapter?

Mvh Linus.

Jag var i riksgränsen förra vintern 2 veckor och då sov jag i bilen. Hade ingen värme alls då utan sov i en sovsäck.

Fällde ner sätena bak och hade en madrass där. Det fungerade hur bra som helst.

Jag var i riksgränsen förra vintern 2 veckor och då sov jag i bilen. Hade ingen värme alls då utan sov i en sovsäck.

Fällde ner sätena bak och hade en madrass där. Det fungerade hur bra som helst.
Okej då kanske man klarar sig utan el o då slipper man ju den kostnaden också. Tack så mycket för svar.

Jag körde på det där ibland förr. Kolla med husbilsklubbar om anslutning. Skaffa sovsäck, madrass och låna kylväska med kylklampar. Ut med klamparna i snön på natten, likaså kylväskan. Då klarar den dagen i bilen och du har vad kallt du behöver för kvällen. Köp kupévärmare och spritkök på Blocket, så kan du fixa varmt käk efter dagen. Har du en 945 är det ju gott om plats.

Jag körde på det där ibland förr. Kolla med husbilsklubbar om anslutning. Skaffa sovsäck, madrass och låna kylväska med kylklampar. Ut med klamparna i snön på natten, likaså kylväskan. Då klarar den dagen i bilen och du har vad kallt du behöver för kvällen. Köp kupévärmare och spritkök på Blocket, så kan du fixa varmt käk efter dagen. Har du en 945 är det ju gott om plats.
Tack för tipsen!

Se isåfall till att skaffa en kupévärmare med fasta effektlägen och låg fart på fläkten. De nyare har högljudd fläkt och termostat som drar ner värmeeffekten när det börjar bli varmt i kupén (energibesparing). Det blir inte lika varmt med en ny som med en gammal Calix🙂

Har gjort några nätter i bil under vinter på det glada 90-talet....
Man kan väl säga att ha tillgång till el inte är helt fel ( för värme och brygga kaffe)
Beror ju även på om det är runt nollan eller -30, bilen är ju som ett kylskåp och håller nästan samma temperatur som ute.
Bättre att gräva en bivack i lämplig driva, då har du runt nollan oavsett om det är -30.
Nä skämt o sidå....
Tänk på att det blir sjukt fuktigt i bilen, vi körde med avfuktare (typ "torrboll")...hjälpte väl lite iaf.
Vi hade inte AC i bilen så fukten som byggdes upp fans kvar i bilen en lägre tid ( alltid imma på rutan innan den blev riktigt varm i flera veckor efter )
Kör du med värmare är det smart att ha öronpluggar, väldigt irriterande med en kupévärmare som brummar.
Bäst är att ta ett fläktstyrt portabelt element som har större "yta", ger bättre värme med mindre oljud.
Går ju även att "råka" missa stängningen på experium.
Perfekt att sova i chesterfiledfåtöljerna med tillgång till toalett.
Gällde dock att ha koll på vart rörelsedeckarna sitter ;)

Har gjort några nätter i bil under vinter på det glada 90-talet....
Man kan väl säga att ha tillgång till el inte är helt fel ( för värme och brygga kaffe)
Beror ju även på om det är runt nollan eller -30, bilen är ju som ett kylskåp och håller nästan samma temperatur som ute.
Bättre att gräva en bivack i lämplig driva, då har du runt nollan oavsett om det är -30.
Nä skämt o sidå....
Tänk på att det blir sjukt fuktigt i bilen, vi körde med avfuktare (typ "torrboll")...hjälpte väl lite iaf.
Vi hade inte AC i bilen så fukten som byggdes upp fans kvar i bilen en lägre tid ( alltid imma på rutan innan den blev riktigt varm i flera veckor efter )
Kör du med värmare är det smart att ha öronpluggar, väldigt irriterande med en kupévärmare som brummar.
Bäst är att ta ett fläktstyrt portabelt element som har större "yta", ger bättre värme med mindre oljud.
Går ju även att "råka" missa stängningen på experium.
Perfekt att sova i chesterfiledfåtöljerna med tillgång till toalett.
Gällde dock att ha koll på vart rörelsedeckarna sitter ;)
Ja det finns mycket att tänka på. Tack för tipsen!

Jag brukar köra bilen ibland. Men jag har en väldigt bra vintersäck samt bra isolerat liggunderlag. Det funkar hur bra som helst, speciellt om man startar bilen några minuter när man går å lägger sig så man är lite varm när man kryper ner, samt kan sätta på bilen på morgonen när man byter om. Detta om det är svinkallt alltså, är de bara några minus är det ofta lugnt. En bra whiskey när man ska gå å lägga sig, och en kopp kaffe när man vaknar så är man game.

Är det bara helger du tänkt åka upp? Annars brukar man ju alltid hitta billigt boende på skistar från söndag till torsdag, runt 200-300 kr natten är inga problem att hitta om man kollar utanför högsäsong vid lov.

Sover i bilen ibland när jag inte orkar köra hela vägen dit jag ska på en kväll. Tycker det är jättesmidigt, men har då också en ordentlig vintersovsäck. Ingen värme utöver den som finns kvar i bilen efter att jag kört.

Lindvallens husbilsplatser med el kostar ju typ dubbelt mot en stuga utanför nyår/sport/påsklov, så det är definitivt inget budgetalternativ. 550kr per natt plus el tror jag. Bättre då att åka en bit till någon camping om man vill ha elplats, men det är nog ändå billigare att dela en stuga på 3-4 pers.

Jag brukar sova i bilen, speciellt när man ska topptura i Norge där du oftast kan starta turen direkt från vägen. Sjukt bekvämt jämfört med alla andra som envisas med att slå upp tält ute i kylan. Kanske iofs ska tillägga att jag har en Tesla så bara ha igång värme och fläkt natten lång. Och innan man somnar så kan se en film på "hemmabion". Eller tända en brasa (på skärmen) och få riktigt go stämning. På morgonen kopplar man in vattenkokaren i eluttaget och så slipper man greja med stormkök och sån skit.

Nu kanske det inte va så mycket till hjälp för just dig i din situation då... Ville mest bara förklara för världen vilka möjligheter som öppnas upp om man köper sig en elbil (Tesla). Även om den är dyr i inköpspris så sparar man massa pengar på bränsle, hotell/stuga/camping-hyror, stormkök mm. 😉⚡

Hoppas du får fin skidåkning och att du sover gott ☺️

Jag brukar sova i bilen, speciellt när man ska topptura i Norge där du oftast kan starta turen direkt från vägen. Sjukt bekvämt jämfört med alla andra som envisas med att slå upp tält ute i kylan. Kanske iofs ska tillägga att jag har en Tesla så bara ha igång värme och fläkt natten lång. Och innan man somnar så kan se en film på "hemmabion". Eller tända en brasa (på skärmen) och få riktigt go stämning. På morgonen kopplar man in vattenkokaren i eluttaget och så slipper man greja med stormkök och sån skit.

Nu kanske det inte va så mycket till hjälp för just dig i din situation då... Ville mest bara förklara för världen vilka möjligheter som öppnas upp om man köper sig en elbil (Tesla). Även om den är dyr i inköpspris så sparar man massa pengar på bränsle, hotell/stuga/camping-hyror, stormkök mm. 😉⚡

Elbil är GOLD i sova-i-bil-sammanhang, ja. Helt klart. Även om det är lite utanför TS budget här då, men men

Hur mycket el drar det på ett ungefär med AC:n igång en normalnatt, säg runt minus 5-10?

Hur mycket el drar det på ett ungefär med AC:n igång en normalnatt, säg runt minus 5-10?
Typiskt kanske 2kW momentant eller så, så runt 15kWh kanske för en natt med full komfortvärme. Det kräver dock ganska hög batteritemp för att nå ner dit. Om batteriet är kallt kan den inte värmepumpa och då går det lite mer.

Sänker man set-temp till lägsta över LO/LO så går det kanske hälften eller nåt i den stilen i båda fallen.

Du kommer troligen behöva en sådan här
Och välj en fläkt eller värmeelement för inomhus dom går betydligt tystare än en cupevärmare som väsnas något fruktansvärt samt att det som är gjorda för inomhus har termostat så du kan sätta dom på den temperaturen du vill ha i bilen. Cupevärmare brukar bra ha ett eller två effektlägen

Tillbaka
Topp