Boende för långhelg i Alperna?

Tja!
Är det någon som har några bra tips, idéer eller erfarenheter från boendealternativ i Alperna för en långhelg? För det mesta är det ju bara veckovis man kan boka. Vi letar efter billiga ställen att bo på i tre nätter. Vandrarhem eller pensioner eller billiga hotell. Nå´n som vet något bra, snälla?!

Mycket tacksam för tips!

Ha det gott alla skdåkare!
/GJ

Om du nödvändigtvis vill boka och du har tänkt dig söderöver kan jag förresten rekomendera La Roche Meane http://www.rochemeane.com . Ligger i en liten by som heter Villar d’Arène några kilometer uppåt berget från La Grave, längs vägen mot Serre Chevalier. Perfekt ställe för ett par dagar om man vill åka både i Serre och La Grave. Är väl inte billigaste stället, ca 500 spänn för ett dubbelrum, men har aldrig bott så pitoreskt och samtidigt väldigt fräscha rum för den pengen i alperna. Hyffsat rejäl frukost med familjen och andra gäster ingår i priset. Har varit där två gånger och lär återkomma... Obs att det bygger på att man har tillgång till bil för att bo här :)
Herrn i huset är dessutom bergsguide som om ni känner att ni inte vill ge er ut i La Graves opistade miljö på egen hand kan man säkert boka honom.

Din fråga är inte särskilt specifierad.
Men den totala kostnaden är ju beroende av flera parametrar.
Vad hittar du för flygbiljett, hur mycket tid utöver skidåkningen vill du lägga ner på transporter, osv

Åker man en kortvecka beror det ju oftast på tidsbrist. Flyger du direkt från Sthlm finns ju endast Geneve. Zurich, Nice, Milano. Munic. Sorgligt nog har SAS lagt ner den utomordentliga flighten till Lyon som var perfekt [tkomst till dom s;dra liggande regionerna som La Grave och Serre.
Är ni några stycken kan en hyrbil löna sej. För mitt i veckan fungerar skidbussar mera sporadiskt än vid veckoslut.

Från Geneve /Zurich går utmärkta tågförbindelser direkt från flygplatsen. Från Zurich byter man i stan Från Geneve direkt.

Väljer du hyrbil funkar även Frankrike och italien bra. Frankrike som jag har mest erfarenhet av bor man billigt på deras Gite. Kolla kedjan Gites de france där hittar du multum.

Hejsan,

om det galler i december sa kan jag hjalpa dig med billigt boende i chamonix, nyarshelgen ar lite dyrare. Flyg till geneva med snowflake.com eller virginairlines. Geneva till chamonix bara 1 timme.
Hor av dig om du vill.

MVH Elin

elin@alplife.com

Tack alla för suberbra info!

Frågan var som sagt inte speciellt specificerad men jag är öppen för de flesta områden i alperna. Har tittat på Aostadalen men är som sagt intresserad av allt just nu.

Vi har tillgång till bil vilket gör oss flexibla. Det kan dock vara skönt att ha något bokat när man kommer ner sent onsdag eller torsdag kväll. Men om det är så lätt att bara ta in spontant på något B&B kanske man kan chansa på det.

Vi täknker oss att åka ev runt v.4-6 eller efter sportloven ex. v.11-14. Men vi är flexibla för detta också.

Tack igen alla!
//

Hej prova att maila den här killen, han hade iaf boende för dagar/helger i St Jaques (ligger några km utanför Champoluc) med tanke på att ni hade bil.
henrikhultberg@hotmail.com

Kolla oxå in www.aiatmonterosa.com, finns privatpersoner som hyr ut boende. Hoppas ni har koll på Italienskan bara:), vissa av alpmänniskorna kring området är väl inte så vassa på engelska alla gånger.

Good luck to you!

Tillbaka
Topp