Tips på boende för kortweekend i Alperna

togge_86

Medlem
Planerar för en weekendresa till Alperna med kompisarna (ons-lö) innan sportlovet i början av februari, eller någon gång mellan sportlovet och påsklovet. Vill åka någonstans dit där det är enkelt att ta sig från närliggande flygplats och som erbjuder bra skidåkning och afterski. Planen är att åka ons-söndag, med skidåkning to, fre och lördag. Tar tacksamt emot tips på bra hotell/lägenheter som matchar dessa kriterier!

För kort transfertid och bra afterski skulle jag kolla på Innsbruck. Flera orter nås på 1h30 min med bekväm transfer. T.ex Sölden och Zillertal. Lägger du på 30 min kommer du till Ischgl och St Anton.
Bra skidåkning och tyrolsk afterski lär passa kompisgänget utmärkt!

Någon som har tips på prisvärt boende i St Anton, Ischgl eller Sölden? Har letat både bland researrangörer samt via direktbokning utan att lyckats hitta något attraktivt.

Någon som har tips på prisvärt boende i St Anton, Ischgl eller Sölden? Har letat både bland researrangörer samt via direktbokning utan att lyckats hitta något attraktivt.
Vad menar du med ”prisvärt”?
De tre orterna är bland de dyraste i Österrike och du är sent ute för att boka. Februari är högsäsong och de flesta boenden kan bara bokas hel vecka lör-lör.
Störst chans att hitta ledigt boende den tiden du söker för är på fyr- och femstjärniga hotell, men det blir ju inte billigt.
Tips är att söka på mindre kända orter.

För kort transfertid och bra afterski skulle jag kolla på Innsbruck. Flera orter nås på 1h30 min med bekväm transfer. T.ex Sölden och Zillertal. Lägger du på 30 min kommer du till Ischgl och St Anton.
Det verkar inte finnas direktflyg till INN åtminstone hittade jag ingenting tex. på Eurowings. Man tappar mera tid med layover och risken att bagaget inte kommer fram ökar markant.

Flyg till Zürich eller Genève hyr bil och kör själva det tjänar ni på ekonomiskt och tidsmässigt. 2h till en mängd orter.

Val d’Isère har en del bra boenden genom turistbyrån. Fet afterski på berget…

Som sagt ovan, eftersom ni inte ska stanna en hel vecka så kommer väldigt många ev. prisvärda boenden att "gå bort" när ni söker. Logi med bra läge har råd att sålla bort dem som inte bokar hela veckor lördag till lördag, och detta är ju högsäsong. "Weekendresor" och "kortveckor" via charter är ju något annat, där den svenska arrangören pusslar ihop torsd/söndag med sönd/torsd och ändå fyller boendet hela veckan.

Har själv stött på problemet när vi velat åka en "extra dag" i slutet eller början på en vecka, eller när vi helt enkelt anlänt med bil på fredag kväll etc. Kvar att välja på finns då oftast svindyra hotell eller boenden med mindre attraktivt läge.
Kanske satsa på flyg på hyrbil enligt tidigare förslag och leta boende litet utanför skidorterna. Då får iofs nån av er dricka "skiwasser" på afterskin... ;)

Flyg till Zürich och ta tåget till Engelberg. Inte röjigaste afterskin kanske men åkning gott nog för en långhelg.

Snödjup

Tillbaka
Topp