Boende i Alperna

Tinapina

Ny medlem
Boende i Alperna
Nu behöver jag ta hjälp av er; har i flera veckor i olika omgångar sökt boende för vecka 10 2012 i Mayrhofen på mina vanliga resesajter samt nya.
Jag hittar inget ledigt eller så kan man ännu inte boka den veckan. Andra veckor är redan fullt ut bokade.

Hur gör ni för att hitta boende?

Boende i Alperna
Jag var inne och kollade, men det är ganska tidigt ute att göra det ett år innan. Rätt korkat system om man nu är en som inte känner för spontanitet. Kolla igen om någon månad, eller längre fram. Det brukar finnas gott om boende, så oroa dig inte för att stå utan.

Boende i Alperna
Jag älskar spontanitet! Men ibland är vi många vänner som vill göra saker hop och då måste man planera på förhand. Och senaste vinter insåg jag att skandinaviska sportlovsveckorna går bort om man vill se så lite gnälliga ungar utanför pisten som möjligt. Jag har själv barn, men orkar inte riktigt med andras alla gånger. :/

Jag får fortsätta kolla runt, men upplever det som svårt att få tag i boende, om nu man inte vill betala hur mycket som helst. Och då veckorna jag tittat på för att bilda mig en prisuppfattning på är alla fullbokade. Så då infinner sig paniken!

Vill absolut åka till Mayrhofen igen, då jag inte har hunnit med alla nedfarter ännu.

Så tack för de lugnande orden Sympozium om att vi borde hitta boende!

Ni andra får gärna komma med input på hur ni letar boende i alperna. För mig och mina vänner är alpresor ett nytt fenomen. Sol och bad-resor är däremot inget bekymmer på att hitta alternativ på ;)

Boende i Alperna
Om ni aker bil ner, eller flyger och har hyrbil kan ni ju välja att bo nagon annanstans i zillertal och wops har ni billigare, bättre, och lugnare...

Boende i Alperna
Symposium, Vi är helt klara 4 vuxna, men sedan är 4 stycken osäkra beroende på sina jobb.

delta, ja fungerar det bra från de andra byarna med det smalspåriga tåget eller skibussarna?

Rent generellt i alperna, hur är det att ta boende en bit ifrån?
Nu frågar jag som ett allmän intresse, finns säkert flera än jag som är nybörjare på alperna ;-)

Boende i Alperna
Har man tillgång till bil fungerar det utmärkt att bo en bit därifrån (jag skulle rekomendera det både prismässigt och lägemässigt). Beror ju på vad man är ute efter också. Känna party pulsen centralt, eller mysa framför en brasa med en kopp varm chocklad lite avsides. Båda delarna kanske? Desto mer centralt, desto dyrare (oftast). Ni har ju förmånen att vara ett par stycken, vilket drar ner priset en hel del. Tänk på att kolla ordentligt om hotellpriserna är per lägenhet/rum eller per person!! För mig har det visat sig vara lite olika.

Boende i Alperna
Rent transportmässigt ger ju bil flexibilitet vid valet av boendet, och slipper vänta pa försenade eller vid högsäsong eventuellt smällfulla bussar, men a andra sidan maste ni eventuellt skrapa is varje morgon och sen slass om parkeringsplats :)

Jag har själv aldrig akt bussarna/taget i zillertal men det ser ju ut att funka fint (alltid mycket folk som star vid hallplatserna och ser mer eller mindre uttrakade ut) sa länge man inte bor inom för langt gangavstand fran hallplatsen (är ni skidakare kanske det är värt att ha grejjerna i skidepot vid dalstationen och kunna slippa aka utan skidor/pjäxor oavsett om ni har bil eller framförallt om aker buss/tag), taget lär ju vara mindre trangt och mer palitligt än bussen.

Tillbaka
Topp