boende i åre finnes

lilla_anna

Ny medlem
boende i åre finnes
hej alla glada säsongare!

tänkte höra om det finns något intresse av att dela boende med mig och min pojkvän. vi har eventuellt en lägenhet mitt i åre centrum men vill kolla intresset först.

vi behöver två till att dela med, kontraktet är på 7 månader nov-maj och 3825 kr per person i månaden plus den el som tillkommer. värme och vatten ingår.

Det är en helt ny lägenhet 2 sovrum, kök vardagsrum, tvättmaskin, bastu, balkong, ca 70 kvm.

Senast ändrad:
boende i åre finnes
jag och min kompis är i behov av boende. ungefär vilket datum sker inflyttningen? vi ska upp till mitten/slutet av december ungefär

Senast ändrad:
boende i åre finnes
Nu tänkte jag "h8a" lite...

Först så ligger det fel, du får inte skriva sånt här i forumet utan detta ska vara i köp/sälj

Samt är det en månadshyra på totalt 15300kr?!

Jag skulle vilja se det orginalhyreskontraktet... :O

eftersom ingen lägenhet på kostar mer än 5000kr i månaden och med ränta för bostadslån så blir det ju inte ens hälften av vad ni ger :S

http://www.booli.se/Sok/Åre kommun/1022/

boende i åre finnes
tjo.. nu har jag flyttat den.. vet dock inte hur jag tar bort denna om den går att ta bort..

och om du vet så bra vart vi ska leta billigt boende i åre by får du gärna tipsa mig om det.. det är tyvärr så på många skidorter att boende i många fall (inte alla) hyrs ut mycket dyrare än vad lägenheten egentligen kostar. Dom vill ju tjäna pengar såklart.

Jag har dock lite svårt att tro att en ny stor lägenhet i åre inte kostar mer än 5000 i hyra.. ska väl vara om man har köpt den förstås.

boende i åre finnes
Det är just som lilla anna säger, det är en affärsidé att köpa och hyra ut lägenheter linder... 3825kr/veckan är ingenting. Du får in betydligt mer i veckan genom att hyra ut till turister veckovis. Däremot är nog 15300/månad lite väl mkt för 7månaders hyreskontrakt på en sån lägenhet. lilla anna, söker du runt på nätet hittar du nog något för runt 3000 per person, så sök vidare är iaf mitt förslag. kolla blocket och are.cc

Men bra för mig att veta att folk är villiga att betala 3825kr/månad eftersom jag håller på att köpa lägenhet i Åre och ska ha inneboende i vinter :D

happy hunting

boende i åre finnes
Jag bara menar att det borde väl finnas regler för hur mycket man får hyra ut en bostadsrätt för?

http://www.booli.se/Bostad/Lägenhet/Åre+By/Årevägen+174C/463625

annars kan ju jag köpa denna, ta lån på 95% och lägga 5% (90000kr) i kontantinsats

Räntan blir då 2500kr i månaden och hyran ligger på 2070kr

Sen kan jag ju hyra ut den för 15000kr i månaden (10000kr extra i månaden)i andrahandshyra under 6 vintermånader

5000kr av dom går till hyra och amortering , 5000kr betalar hyran och amorteringen under sommaren och 5000kr (30000kr under en vinter) går direkt ner i min ficka

Sen om man får uthyrt den på sommaren så går ju alla dom pengarna rakt ner i fickan

Har ni läst boken "Rich dad, Poor dad" av Robert Kiyosaki ?

Senast ändrad:
boende i åre finnes
En hyfsad lägenhet i Åre som hyrs ut via t ex Skistar ger ca 80.000 i inkomst varför då hyra ut den till säsongare för en lägre penning???
Det är vad lägenhetsägarna har att välja på.

Att betala 3000 för en säng i delat sovrum är normalt i Åre sen gäller det att det är en ok rumskompis.

Som sagt många betalar ca 15.000 för att ha en lägenhet påskveckan.

Gå in och kolla prislistan hos Skistar så vet ni vad en lägnhets ägare tar in obs 25-30% går till Skistar i provision men ändå.

Så varför tror ni att det är så svårt att hitta säsongsboende ?? Off-season kryllar det av hyfsad lägenheter till bra priser.

De som äger lägenheter och hyr ut via t ex Skistar vill gärna komma upp till Åre några gånger och därför kan de inte heller lämna sin lägenhet till uthyrning för en hel säsong.

boende i åre finnes
regler schmegler :) Men har du 90 loppor så investera i en lägenhet. Det är ju ganska ok tider att investera nu, även om just Åre är rent för högt prisat enligt mig. Men det är ju enligt mig... Glöm bara inte bort att vi har den lägsta räntan på årtionden så när den stiger igen så är ju de 2500kr inte direkt aktuella längre. Snarare dubbelt...
Nej inte läst boken, däremot har jag pluggat på Hawaii, den handlar om hawaii på ngt vis om jag inte minns fel? :)

Lotta08a, är det inte så att denna hyfsade lägenhet ger 80.000kr från Skistar, sen har du hyra,amortering, ränta, el, osv att betala? Du äger ju fortfarande lägenheten, skistar bara hyr den av dig. Så när allt kommer omkring så är det inte mkt av de 80.000kr kvar (om du inte cashar lägenheten förstås..) Så Därför hyr man ut till säsongare eller veckoturister på egen hand. Så har jag fått lära mig. Annars hade man ju lånat till 10 lägenheter, hyrt ut dem till skistar och gjort 800.000 på en vinter och skrattat hela vägen till banken...

boende i åre finnes
linder sa:
Jag bara menar att det borde väl finnas regler för hur mycket man får hyra ut en bostadsrätt för?
om du äger en lägenhet, dvs en bostadsrätt, så tror jag att du kan hyra ut den för precis vad du vill. har du däremot en hyresrätt som du hyr ut i andra hand så måste den hyra du tar av andrahandshyresgästen vara på nivå med bostadens månadskostnad.

jag reserverar mig för eventuella fel dock! :)

boende i åre finnes
"Det innebär i korthet att hyran ska vara skälig och att den inte är skälig om den är påtagligt högre än hyran för lägenheter med likvärdigt bruksvärde."

Kontakta bostadsrättsföreningen och försök få ut vad vanliga hyran är så kan ni ju få tillbaka lite pengar :P

boende i åre finnes
Blev ju en intressant diskussion det här..

boendet är iaf inte aktuellt längre då vi inte ska ha detta boende.

Är dock fortfarande på jakt efter ett annat boende om nån har fler tips.

boende i åre finnes
En hyfsad liten lägenhet nära torget går på ca 1,5 milj hyra ca 2500/ inkl allt utom försäkring. Amortering = sparande till sig själv räntan är försummbar i dessa tider. Visst kan jag köpa 10 st lägenheter för att hyra ut!
Äger jag en lägenhet lämnar den de flesta veckorna för uthyrning samt jag kan få några egna veckor fritt behöver inte fixa boende för 10.000/veckan.
Kolla in på hemnet.se vad lägenheter kostar har du möjlighet så köp en och hyr ut ett rum. Svårigheten är att få lån.

Fördelen med att lämna till uthyrning är att de har full service t ex utlämning av nycklar pajar något så fixar de det. Vem gör det annars, du kanske själv semestrar i Thailand! Hyresgäster som stökar kan de vräka osv.....

Till slut så är det enormt svårt att hitta boende vet de som fått tacka nej till jobb då de inte hittat boende. Eller de som inte orkat bo i personalboendet men inte kunnat hitta något annat. Så boende i Åre är inte lätt som en plätt!!

boende i åre finnes
lotta08a. vet inte om det är mig du svarar här. Fick inte riktigt fram hur mkt av de 80.000 kr du pratar om som man själv får behålla efter man betalat hyran, amortering, ränta, el, försäkring, osv. tror det är betydligt mindre än att hyra ut den själv iaf. aja.

Jo, jag är medveten om fördelarna. Tycker bara skistar tar för mkt betalt för dem. + att jag ska själv bo i lägenheten så jag tror inte turisterna blir så glada om jag följer med i uthyrningen via Skistar. Även om jag är en jävligt rolig kille att bo med :)

Vi kanske borde köpa 10 lägenheter du och jag. Du verkar ju veta folk som behöver boende, städa och dela ut nycklar kan du också göra, så står jag för sakerna som pajar och utkastning av folk. Så bor vi i thailand resten av året för vinsten. Vad sägs om det? :)

boende i åre finnes
linder sa:

http://www.booli.se/Bostad/Lägenhet/Åre+By/Årevägen+174C/463625

annars kan ju jag köpa denna, ta lån på 95% och lägga 5% (90000kr) i kontantinsats

Räntan blir då 2500kr i månaden och hyran ligger på 2070kr

Sen kan jag ju hyra ut den för 15000kr i månaden (10000kr extra i månaden)i andrahandshyra under 6 vintermånader

5000kr av dom går till hyra och amortering , 5000kr betalar hyran och amorteringen under sommaren och 5000kr (30000kr under en vinter) går direkt ner i min ficka

Sen om man får uthyrt den på sommaren så går ju alla dom pengarna rakt ner i fickan

Har ni läst boken "Rich dad, Poor dad" av Robert Kiyosaki ?
Låter som en dålig och ogenomtänkt idé. Jag skulle iaf vilja ha större avkastning på mina pengar än 1,7% (30000 på 1800000). Om du istället lånar 1,8 miljoner och sätter allt delat på några stycken mycket-låg-risk-fonder så kommer dom i längden ge dig MINST 5% per år men förmodligen runt 10%. Jag har pengar i fonder med extremt låg risk och dom har ökat stadigt 10% varje år i 10 år nu. Det hade gett dig 180 000:- per år utan att behöva lyfta ett finger, slippa allt strul med hyresgäster, underhåll m.m.

Well, alla gör ju som dom vill :P var bara en tanke från mig ;)

boende i åre finnes
Vill åter igen flika in och säga att det nog inte är så lätt jockeski. Om alla kan göra 1,8milj på 10år som du "påstår" hade nog de flesta gjort så. Hur ska du låna 1,8milj till aktieköp förresten? Svårmotiverat för en banktjänsteman att låna ut 1,8milj till en person som spelar på lågriskfonder skulle jag tro.

Vidare går 30.000 av linders pengar till hyra under sommaren/höst. Så de 30.000 måste du också räkna med som vinst. Och då är det genast 60.000kr i vinst. På 10år lär Linders bostad öka markant i värde också (Om vi kollar bakåt i tiden)

Och sen ska du betala skatt på dina 180.000kr också...

Så med andra ord, om 10 år sitter Linder på en bostad som ökat i värde, fått 600.000 skattefria kronor (om han inte är dum nog och tar upp det i deklarationen), har amorterat bort ca 100.000kr och haft en sjukt rolig resa. vad har du? en lågriskportfölj som inte finns med tanke på att det inte går att låna pengar till den. Bara en tanke... ;)

boende i åre finnes
jonasjonas sa:
Vill åter igen flika in och säga att det nog inte är så lätt jockeski. Om alla kan göra 1,8milj på 10år som du "påstår" hade nog de flesta gjort så. Hur ska du låna 1,8milj till aktieköp förresten? Svårmotiverat för en banktjänsteman att låna ut 1,8milj till en person som spelar på lågriskfonder skulle jag tro.

Vidare går 30.000 av linders pengar till hyra under sommaren/höst. Så de 30.000 måste du också räkna med som vinst. Och då är det genast 60.000kr i vinst. På 10år lär Linders bostad öka markant i värde också (Om vi kollar bakåt i tiden)

Och sen ska du betala skatt på dina 180.000kr också...

Så med andra ord, om 10 år sitter Linder på en bostad som ökat i värde, fått 600.000 skattefria kronor (om han inte är dum nog och tar upp det i deklarationen), har amorterat bort ca 100.000kr och haft en sjukt rolig resa. vad har du? en lågriskportfölj som inte finns med tanke på att det inte går att låna pengar till den. Bara en tanke... ;)
Eller om man lyckas hyra ut den under sommaren för 5000kr/månaden så är det 60000kr vinst :P

Som sagt, inget jag får lån på nu som arbetslös även om man sitter på kontantinsatsen

Fonder och Aktier däremot är inget jag skulle vilja sätta mina pengar på utan att vara väldigt insatt

--------------------------------------------------------------------------

Nå back to topic

Hur går det med boendeletandet?

Jag kör upp för mitt taxikort om 30h och om det går vägen måste jag också hitta ett boende i åre :/

boende i åre finnes
Hej på er.... ni har ju såklart redan fått folk som hyr in sig hos er... Vet ni någon annan som behöver en till så är jag ett givet kort hehe kommer upp kring nyår.. tjing

Snödjup

Tillbaka
Topp