Boende i Oppdal vecka 9

FreeHeelBlumen

Aktiv medlem
Boende i Oppdal vecka 9
Sitter och kikar på årets sportlovsresa med familjen tillsammans med en annan familj (totalt 8 personer). Vi var i Norefjell i Norge förra året och gillade det skarpt p.g.a. bra boende, lite folk i backarna och riktig fjällkänsla. I år tittar vi lite längre bort och drömmer om Oppdal. Jag lyckas inte hitta några vettiga boenden. Någon som har någon rekommendation?

Boende i Oppdal vecka 9
Sitter och kikar på årets sportlovsresa med familjen tillsammans med en annan familj (totalt 8 personer). Vi var i Norefjell i Norge förra året och gillade det skarpt p.g.a. bra boende, lite folk i backarna och riktig fjällkänsla. I år tittar vi lite längre bort och drömmer om Oppdal. Jag lyckas inte hitta några vettiga boenden. Någon som har någon rekommendation?
Jag har också Oppdal ”på radarn”, om du hittar något bra boende får du gärna meddela mig.

Beroende på väderprognos strax innan så tänker jag mig en kombo Kvitfjell/Oppdal eller Röldal/Myrkdalen.

Boende i Oppdal vecka 9
Kul med Oppdal, ett av mina favoritställen.

I Oppdal bokar man bäst boende via Airbnb, då de flesta stugor och lägenheter i närheten av liftarna ägs av privatpersoner som är där på helgerna och vinterferien. Alternativet är hotell nere i byn, men då har man ca 1.5 km till Hovden-liften, som kan stå helt still om det blåser (då har man 3-5 km till Vangslia eller Stølen).

Har man bil kan man ju såklart bo nere i centrum, men som en familj bor man nog bäst i närheten av liftarna i antingen Vangslia eller Stølen.

Vill man bo närmare naturen med magisk utsikt kan man med fördel bo vid Skarvatnet eller Gjevilvatnet (ca 15-20 min till Vangslia med bil). Då har man också nära till fantastiska längdspår om man tycker om det.

Trondheim, Kristiansund, Molde osv har sportlov v8, så det blir garanterat lättare att hitta boende från söndag v8 snarare än lördag.

Räkna med 1500-3000kr/natt beroende på standard och var boendet ligger.

Lycka till

Boende i Oppdal vecka 9
Bokade nu Oppdal Alpintun i Stolen. Enkelt och billigt boende. Hoppas på mycket snö!
Ser bra ut!
Om man reser två personer så finns det även prisvärt boende på 4* hotell med frukost för 10.500- för en vecka i centrala Oppdal.
Märkligt det där med priser i Norge, boende och liftkort är inte dyrare än Sverige, bara mat och dryck som håller Schweiz-priser (går att planera bort genom att ta med lite egna delikatesser hemifrån till kvällsmiddagarna).
Totalt sett är Norge för oss skåningar ett mycket attraktivt resmål jämfört med Sverige. Mycket bättre berg och skidområden generellt, närmare och inte dyrare totalt sett.
Men vi behöver inte göra för mycket reklam för det, alla svenska/skånska sportlovsfamiljer får gärna fortsätta med att trängas bland parallelliftarna i Lindvallen. ;)

Boende i Oppdal vecka 9
Jag har åkt förbi Oppdal många gånger. Det ser fint ut - men jag har aldrig åkt där.

Enligt nederbördskartorna så ligger dock Oppdal i nederbördskugga (en av norges torraste platser!).

Vill man pumpa puder ska man leta västerut där man hittar några av planetens snöigaste områden. Skidorter: Voss, Myrkdalen och Stranda

1690892957158.png

Boende i Oppdal vecka 9
Jag har åkt förbi Oppdal många gånger. Det ser fint ut - men jag har aldrig åkt där.

Enligt nederbördskartorna så ligger dock Oppdal i nederbördskugga (en av norges torraste platser!).

Vill man pumpa puder ska man leta västerut där man hittar några av planetens snöigaste områden. Skidorter: Voss, Myrkdalen och Stranda

Visa bilaga 25413
Ja, så är det ju tyvärr.
Men jag tror att Oppdal hade hyfsat med snö i år. Kanske har de fler soltimmar eller bara mulet från molnen som redan släppt av sin snö längre åt sydväst? :unsure:
Hur som helst så tycker jag att Oppdal ser ut att vara ett av Norges mest varierande och spännande liftsystem.

PS. Du glömde att nämna finfina Röldal bland ”snöhålen”.;)

Tillbaka
Topp