Böja till en rocker på gamla skidor. Nytt försök.

Lundblom

Medlem
Lägger upp denna tråd igen eftersom den gamla blev låst nästan omedelbart. Såg att det fanna en länk till en en tråd på teton där detta behandlas men skulle vara intressant om det är någon som kan dela med sig av egna erfarenheter.

Tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av att böja till en rocker på ett par skidor. Har ett par gamla Völkl 724 AX4 (hette tidigare G4) som jag tycker fungerar bra offpist så länge det inte är för mycket lössnö, då har de en tendes att dyka. Tror att detta beror på att skidan är relativt styv. Visst det är inte värdens bredaste skida heller men jag har åkt på gamla raka smala skidor i bottenlös Utapuder utan problem att toppen dyker så jag tror inte det beror på bredden. Så jag tänkte om det skulle gå att böja till en svag rocker på skidorna så skulle detta problem försvinna. Så min fråga är om detta är möjligt och hur man i så fall gör?

/Hasse

Hmm, om du inte är rädd om skidorna du ska prova det på, så tycker jag att du ska köra på. Dock ingen aning om hur man ska gå till väga..

Gå in på Teton Gravity's forum och läs där, det finns timtals med läsning!

Vad de kom fram till är väl att trä är svårt att böja och att få att hålla formen, så skidor med metall i är föredra, iaf. om man vill ha så pass mycket rocker att det syns...

disclaimer: läs på egen risk. :D

+ att värme är nyckeln. metall i skidan + en hotbox och sen tappar den ändå 50% av den mängd rocker du gjorde.

Jag har testat på ett par explosive och ett par gotama. Explosiven håller formen bättre.
Jag tror inte att man kan göra några större rockerkurvor men om man är ute efter "early-rise"/tip-rocker liknande tidiga 4frnt ehp etc så kan man nog prova.

En skida som explosiven med 'metal' i(som de flesta tävlingsskidors konstruktion) går ju självmant till inverterat spann när man vallar dom.
Jag började där och spännde sedan ihop dom runt en träbit och då hände det saker till skillnad från att börja med en kall skida.
Så om man sedan haft en hotbox de fått ligga i... :)

En skida som 724'an tror jag vinner mest på att räta ut spannet under foten som att tvinga på en tiprocker. Lyckas du få den platt som en 'no-camber' så får du nog bättre toute-neige egenskaper än att ha kvar det spannet och tvinga på liite tip-rocker.

Men som sagt ovan, läs på tgr. Mycket ideer, teorier och folk som testat.

-peace
/r

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp