böjd skida

Gorek

Ny medlem
böjd skida
Min ena skida (Stöckli Stormrider) böjde sig 30 cm från spetsen när jag körde på en isig knöl i Kittelfjäll. Hörde att det finns utrustning för att fixa detta. Är det någon som vet vart man ska vända sig? Och blir resultatet bra?

Gorek

böjd skida
Går och fixar?
Här fixas inget. du ska ju ha ett par nya. Det är ju som inte meningen att de ska hända. Jag tycker att du ska ta kontakt med stökli i sverige och säga att du vill ha nya och så får du skicka dom till dem och så är det fixat. Laga är som bara skit. Skidan har ju redan fått en skada och det blir inte bättre för att de böjer tillbaka den. För då kommer den tillslut att spricka. Jag har jobbat i skidbutik.

böjd skida
Stormridern går att bocka tillbaka men den blir vekare än ny. Kolla med Åre Agentur 0647-52210 om det går att få igenom som reklamation, om inte återstår ditt försäkringsbolags service. Den vanliga hemförsökringen räcker kanske inte till, men med allrisktillägg eller dylikt ska problemet vara löst. Självriskkostnaden blir lite mer än vad reparationen skulle kosta. Lycka till med affärerna...

böjd skida
Det finns speciella "apparater" för att böja (tillbaka) skidor. Huruvida det går och sedan blir bra beror på skidan och skadan.

Att "sporthandlaren" ovan självsäkert säger att det inte går förvånar mig inte. De sporthanlare som med amatörmässiga metoder försökt sig på mina lagg har alltid misslyckats. För att få till det krävs mycket känsla och kunskap och allra helts en ändamålsenlig "apparat".

Vissa åkare i WC får till och med sina helt nya skidor tillböjda manuellt för att få till des slags spann de önskar. Sådan tävlingsskidor har för övrigt oftast mycket mindre spann än butiksskidor och ligger därför bättre på snön.

Själv har jag fått ett antal lagg med milda stukningar fixade. Alla har hållt länge efter fixningen och inga har kännts det minsta annorlunda. Å andra sida har en del fixningar misslyckats också. Generellt kan man nog säga att ju mer traditionell coh gedigen en skidkonstruktion är, desto större chans är det att en tillbakaböjning funkar.

Hur som helst, prova med reklamation/försäkringsbolag först.

HitMe

Tillbaka
Topp