Boka skidresa vintern 20/21 med tanke på Corona, strategi?

Kagstrom

Ny medlem
Tänkte höra med expertisen hur ni tänkte göra inför säsongen?

Vågar man boka och hoppas på att allt är frid och fröjd till vintern, eller ska man ställa in sig på en hemmavinter, eller rent av avvakta tills nära inpå?
Har sett att visa bolag har fri av/ombokning till i November, men med tanke på hur snabbt det gick i år så skulle ju mycket väl en 2:a eller 3:e våg mycket väl hinna komma mellan November och Jan/Feb...

Tatis

Medlem
Velar fram och tillbaka.
Har varit nära att boka men tvekar fortfarande.
Blir nog så att jag antigen bokar i Sverige eller rum/lägenhet i alperna via Hotels.com eller något som man kan avboka fram till veckan innan och får då vara beredd att köra ner.

Drkosmos

Medlem
En mycket bra fråga. UCPA har släppt bokningarna för vinterns resor, och jag är sugen på flera veckor. Känns ju dock som att deras koncept med multinationellt lägerliv och tätt umgänge kan få problem med myndigheter osv om det inte lugnat ner sig rejält.

Wombat

Ny medlem
Jag skulle vänta. Om det kommer gå att åka får man säkert bra sista minut priser på kommande säsongen.

fredw

Aktiv medlem
Fri avbokning på pappret kan bli ngt annat i praktiken. Massor av välmenande reseföretag kan redan nu inte betala tillbaka ngt även om de skulle vilja. Andra har redan gått i kk och många fler är på väg. Jag tänker avvakta, sikta på att bila ner och bo i egen lägenhet m kök för att undvika folk på hotell, flygplatser, restauranger mm. Orter vars liftsystem bygger på kabinbanor undviks, stolliftar att föredra.
Och inte boka något som kräver förskottsbetalning utöver mindre anmälningsavgift.

Dessutom - det är inte över än. En enda ”superspridare” har just dragit igång en ny smittovåg i Veneto (där östra dolomiterna ligger) och mer lär följa i andra alpländer.

matildan

Ny medlem
Funderar också på hur troligt det är att kunna åka ner i vinter. Hade planerat att säsonga i Österrike men har ju ingen aning om hur den möjligheten är nu? Tror ni det kommer vara möjligt att åka ner och jobba eller borde man som fler har skrivit ställa in sig på en vinter hemma i Sverige?☹

Hawk100

Aktiv medlem
Vadå????
Har ni inte bokat ännu??
Fegade ni i april när Easyjet släppte nästa års ToR-biljetter till Milano för 793kr inklusive skidor och en stor väska????
Och Corona har man ju redan haft så vad kan stoppa en......
(Ja, förutom att flygbolaget går i KK, Italien stänger gränserna igen, jobbet vägrar ge ledighet, benbrott, sjukdom (inte Corona dock!!) eller någon av tusen andra saker som kan gå fel.......

• Gilla
Reactions: Ivo

pd

Aktiv medlem
Om vi funderar på vad som är rätt strategi inför vintern, gissa då hur mycket skidorter, reseföretag och uthyrare kryllar ihop sina hjärnhalvor över hur de skall ta sig an den kommande vintern. För oss som hänger på detta forum är det ju inte frågan OM fötterna skall pressas ner i ett kilo plast vardera utan bara var och när och i vilken mån man chansar på att vaska bokningar och biljetter eller chansar på sista-minuten. The big question är hur medelskollovssvensson kommer att bete sig. De som betalar mest, normalt får trängas och som många gånger får åkt sorgligt lite.

Kagstrom

Ny medlem
Har iaf kommit fram till att det blir att avvakta för mig också, i "värsta" fall får det bli åkning på hemmaplan nästa vinter, gick ju ganska bra att gå på tur April-Juni i år.

Men intressant diskussion om hur researrangörerna kommer hantera detta, för min del så hade en garanti på full återbetalning/efterskottsbetalning varit vad som skulle kunna ändra mig. Förstår att det är svårt att ändra en bransch som är uppbyggd på förskottsbetalning till att man betalar när man utnyttjar tjänsten (som det mesta annat i samhället).

fredw

Aktiv medlem
Det brukar finnas boenden som bara tar betalt för första natten om man avbokar. Ungefär som de flesta vanliga hotell utanför turistorter gör. Gissar att detta nu blir vanligare även på skidorter. Alternativt rejäla rabatter. De behöver få oss dit (och det vill vi ju...)

Tror att de största förlorarna kommer att bli mellanhänderna, små och stora researrangörer här på hemmaplan. De senaste månaderna har visat att de inte kan följa gruppreselagen (även om de skulle vilja) och återbetala om deras pengar tar slut.

Kanske läge att ringa/maila själv till något favoritboende (som man verkligen litar på) och förhandla fram en lämplig deal?

HDTV

Ny medlem
Vi har bokat med Northlander till Tignes över nyår. De har fri avbokning och återbetalning till den 1/10. Då resan ska vara betald senast 60 dagar innan avresa, dvs slutet av oktober ligger vi enbart ute med anmälningsavgiften på 2500 / person. Vi resonerar att vi troligtvis kommer se indikationer på hur det kommer att se ut med spridningen efter sommaren (augusti??) och hur det hanterarnas av de olika länderna och skjuter därmed vårt beslutet till slutet av september. Just nu verkar det inte särskilt lovande med tanke på att smittan ökar i takt med att man öppnar upp. Dock tror jag att man inte kommer att göra lockdowns av hela länder, då det kommer att påverka ekonomin allt för mycket samt att den initial paniken som var i våras har avtagit. Återupptagandet av charterresor kommer att ge en fingervisning på hur en turistort kommer att påverkas samtidigt ge erfarenhet för hur turistorterna ska kunna förbereda sig och utforma strategier därefter.

Anzom

Aktiv medlem
En sak jag funderar över är att det säkerligen kommer vara möjligt att åka ner till dessa alpländer. Fler väljer nog den svenska modellen. Men hur går det ihop med 10-14 dagar i karantän? Då blir det ändå ingen skidåkning?

Ivo

Aktiv medlem
Helt rä
Vadå????
Har ni inte bokat ännu??
Fegade ni i april när Easyjet släppte nästa års ToR-biljetter till Milano för 793kr inklusive skidor och en stor väska????
Och Corona har man ju redan haft så vad kan stoppa en......
(Ja, förutom att flygbolaget går i KK, Italien stänger gränserna igen, jobbet vägrar ge ledighet, benbrott, sjukdom (inte Corona dock!!) eller någon av tusen andra saker som kan gå fel.......
helt rätt!
Jag har redan bokat flyg över nyår för toppturer i Alpes Maritimes: easyJet Ösd-Berlin- Nice för en struntsumma 🥳

Lenz

Aktiv medlem
Bokade precis en stuga i Trysil vecka 7 via booking. Gratis avbeställningsskydd tom 31 januari och ingen förkottsbetalning. Har kikat runt lite och kan konstatera att det mesta redan är utsålt.(skistar, booking, hotels) på AIRBNB finns en del kvar men återbetalningen är endast 50% om norrmännen inte släpper in oss i landet .

fredw

Aktiv medlem
Frågan är hur stor risken är för stängda gränser för svenskar under vintern. Norge med sina låga dödstal ligger nog högt på risklistan, kanske också Österrike, medan t ex Italien och Frankrike nog gärna vill att vi kommer även om viruset puttrar vidare här och där. Spontant.

KaitsuH

Aktiv medlem
Menar ni allvar? Verkligen? Redan nu i juli boka skidresor till Alperna? Från Sverige! Nu, när hela Korona läget i världen går sämre och sämre varje dag? Aj fan i helvete att ni är så modiga.

TopiNieminen

Aktiv medlem
Menar ni allvar? Verkligen? Redan nu i juli boka skidresor till Alperna? Från Sverige! Nu, när hela Korona läget i världen går sämre och sämre varje dag? Aj fan i helvete att ni är så modiga.
Nja, man kan väl åka ner till alperna och ta sin karantän och fortsätta sin säsong sen?

KaitsuH

Aktiv medlem
Menade bara, att det finns minnst hundratals (troligen tusentals) människor, bara här i Finland, som inte har fått tillbaks pengarna från flygbiljetter de hade bokat för mars-maj-resor. Men, om man kör dit med egen bil, så är det en helt annan sak. Just nu vågar jag inte ens boka flygbiljetter för höstlovet.

fredw

Aktiv medlem
Det finns som sagt en del riktigt billiga flygresor att boka just nu. Tror att en del chansar och håller tummarna.

gLasspinneL

Medlem
Tänkte höra med expertisen hur ni tänkte göra inför säsongen?
Har funderat några säsonger på ett boende i fjällen i Sverige, nu kändes som ett bra läge (p.g.a Corona) så det blir husvagn och förtält i vinter passar fint då jag jobbar 7/7.
Jag har sällan varit mer taggad på en vintersäsong!
Dom Svenska fjällen har väldigt mycket att erbjuda framför allt om du hudar iväg en bit.
Alperna är BRA det är KUL det är en annan VÄRLD men det är folk överallt!
Var i Schweiz och Italien i vintras v.3-5 men ska väl ärligt erkänna att den bästa åkningen hade jag i Kittelfjäll v.50.... snöade i 3dagar och var INTE många där förutom jag min polare och några Lokals!
Som svar på din fundering då, ja är ingen expert men håll huvet kallt, Sverige har många hålor och fjäll att åka på och sjukt med snö på sina ställen! ;)

Anzom

Aktiv medlem
Baserat på de senaste 3 prognosvariationer som kom från FHM, gällande Sverige, så ser det ut som att vintern kan bli osäker i alpländerna. Den lättaste prognosen talar om att vi kan "slippa" smitta kring februari. När kan riktlinjer för skidorter komma?

Räknar med att munskydd kommer vara obligatoriskt i ex. liftar och restauranger oavsett vilket alpland man åker till.
*Österrike- fn. stängt. Minst sannolikt för svenskar att åka skidor till vintern.
*Schweiz, Italien och Frankrike- fn. öppet. Krav om munskydd och fn 10 dagars karantän i Schweiz. Baserat på tidigare flexibilitet kring beslut så kan nog Italien och Frankrike anses mest säkert att få till åkning.

Senast ändrad:

Kagstrom

Ny medlem
Baserat på de senaste 3 prognosvariationer som kom från FHM, gällande Sverige, så ser det ut som att vintern kan bli osäker i alpländerna. Den lättaste prognosen talar om att vi kan "slippa" smitta kring februari. När kan riktlinjer för skidorter komma?

Räknar med att munskydd kommer vara obligatoriskt i ex. liftar och restauranger oavsett vilket alpland man åker till.
*Österrike- stängt. Minst sannolikt för svenskar att åka skidor till vintern.
*Schweiz, Italien och Frankrike- öppet. Krav om munskydd och fn 10 dagars karantän i Schweiz. Baserat på tidigare beslut så kan nog Italien och Frankrike anses mest säkert att få till åkning.
Intressant med prognoserna från FHM!

Jag tror personilgen inte att riktlinjer kommer förrän det verkligen börjar närma sig Jul och Nyårsresorna.
Vi får väl ändå anse oss relativt lyckligt lottade med att kunna åka här hemma, jag brukar gärna vilja ta nån/några alpresor i början av säsongen sen flytta åkningen längre och längre norrut i takt med att ljuset kommer.
Själv har jag redan ställt in mig på att hålla mig hemmavid nästa vinter, förhoppningsvis har det här släppt så vi kan åka säkert till våra grannar i Norge utan att smitta ned dem framåt vårkanten.

Munskydd på restaurang?!? Ursäkta frågan men hur funkar det? Och överhuvudtaget munskydd.... då tacksam att vi slipper eländet här

224moh

Medlem
Lite OT.
Skistar brukar ha sista datum för att köpa säsongskort med rabatt i oktober. I år måste man köpa kortet innan 16 augusti för att spara en tusenlapp.

Skulle dom tvingas att stänga och säsongen blir 2\3 eller mer kommer inga pengar betalas tillbaka har jag fått som svar.

Senast ändrad:

Anzom

Aktiv medlem
Lite OT.
Skistar brukar ha sista datum för att köpa säsongskort med rabatt i oktober. I år måste man köpa kortet innan 16 augusti för att spara en tusenlapp.

Skulle dom tvingas att stänga och säsongen blir 2\3 eller mer kommer inga pengar betalas tillbaka har jag fått som svar.
Haha, va? Borde inte det göra att man får rabatten senare i höst med. Risken är ju betydligt större i år än någonsin. Särskilt med tanke på den svartmålning skidanläggningarna fick i våras är ju risken stor att det följer med även den här vintern.

Gustafsss

Ny medlem
Jag tänkte sticka ner till Frankrike tidigt på säsongen och tar nog med mig ett gäng munskydd. Köpte nyss ett 50 pack så det lär nog räcka.

Senast redigerad av en moderator:

fredw

Aktiv medlem
Man blir ju iofs litet nojig när någons första inlägg i ett forum innehåller promotion för en viss produkt. Men det är väl bara jag...

Jag tänkte sticka ner till Frankrike tidigt på säsongen och tar nog med mig ett gäng munskydd. Köpte nyss ett 50 pack så det lär nog räcka.

Senast redigerad av en moderator:

Rampet

Medlem
Tänkte boka en vecka i januari i Sverige. Men det har inte varit mkt info. Jag vet att de flesta ställen brukar ha 43 dagar innan resan som senast tid att avboka. Detta betyder ju att man får avboka i november, innan säsongen har öppnat. Svårt läge minsann.

Lenz

Aktiv medlem
Boka via booking så betalar du när du kommit plus att du kan avboka ett par veckor innan.

Hawk100

Aktiv medlem
Tänkte boka en vecka i januari i Sverige. Men det har inte varit mkt info. Jag vet att de flesta ställen brukar ha 43 dagar innan resan som senast tid att avboka. Detta betyder ju att man får avboka i november, innan säsongen har öppnat. Svårt läge minsann.
I januari i Sverige lär det väl knappast vara något problem att boka sent och ändå hitta ledigt boende.....
Om du inte menar första dagarna i januari/nyårsveckan???
V2 till V4 brukar ju vara svåra att få uthyrda så vitt jag vet.....

• Gilla
Reactions: Ivo

Ivo

Aktiv medlem
I januari i Sverige lär det väl knappast vara något problem att boka sent och ändå hitta ledigt boende.....
Om du inte menar första dagarna i januari/nyårsveckan???
V2 till V4 brukar ju vara svåra att få uthyrda så vitt jag vet.....
fjällen brukar ju vara såå härliga i januari. Eller inte 🤔

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp