Boken - "The Skibum"

IvanTheMan

Medlem
Boken - "The Skibum"
Hittade idag en bok i bokhyllan som verkade intressant. Titeln, "the skibum", förklarar väl varför den verkade intressant. Är det nån som har hört om den här boken eller läst den? Den är skriven Romain Gary om det kan va till nån hjälp. Läste lite på baksidan och förstod därmed att det är en roman men att den väl beskriver vad en skdiåkare har i huvet...
Hursomhelt vore det kul om nån som har läst denna bok kan uttala sig litemer om den.

Boken - "The Skibum"
Om det nu är samma bok jag tänker på, så utspelas storyn i Österrike(?) nån gång på 50-talet, där ett antal utflippade vindrivna existenser till Amerikaner, trötta av kriget och oförmögna till anpassning, framlever sina liv som Skibums. Man bor hos någon rik snubbe som råkar ha ett stort hus just där. Handlingen, tja. som jag minns så åker man skiten ur lokalbefolkningen, dricker alkohol och beter sig allmänt asocialt, raggar hejvilt blant ortens yngre kvinnor. Minns jag inte helt fel skaffar sig nån av tjejerna en Linguaphone-kurs i engelska, och killen måste följdaktligen börja SNACKA med henne också, ja ja... och så rullar det på. Det var dock LÄNGE sen jag läste den, så minnet sviker en aning. Medan jag skriver, slås jag av hur lite saker och ting egentligen förändras. Med tanke på dagen bummare...

Boken - "The Skibum"
Skibum-boken har jag inte läst, men rekommenderar dock en annan helt ok bok för bum-romantiker. Läs gärna Ernesto Guevaras "Motorcycle diaries". Det är en samling brev som Ches fru sammanställt efter hans död. Den beskriver Ches bum-resa på motorcykel genom sydamerika tillsammans med en studiekompis vid ca. 25 års ålder. Det har allmänt ansetts att resan genom de misärliknande förhållandena i området gav gnistan till den radikalisering som sedermera skedde i denne utbildade läkare och överklasson. Även om man inte alltid (speciellt senare) delar hans syn på saker är det helt ok läsning för kvällen efter en bra åkdag!

-P

Boken - "The Skibum"
Har heller inte satt ögonen i boken "The Skibum", men eftersom detta utvecklats till boktipset vill jag vara med. Förutom det fakta ACE lägger fram låter som ett lockande scenario. Jag menar, stackars kille som blir tvungen att snacka med bruden.

Men på tal om vinddrivna existenser att fördjupa sig i efter en hääärlig dag på berget vill jag gärna framhålla den svenska författaren Nikanor Teratologens förstlingsverk "Äldreomsorgen i Övre Kågedalen". Efter att man läst den så får man förståelse för de som sover brandman med tänd lampa. Annars funkar ju alltid "Livet är kort Rytkönen lång" av Arto Paasilina.

Boken - "The Skibum"
Arto Paasilinna är ju skitbra! Kan rekomendera "Kollektivt självord" där ett gäng misslyckade människor åker omkring i en buss för att hitta ett perfekt stup att köra ut för... Det är lite berg och sånt i den så det passar ju här under tiden man väntar på snön. Svart komedi när den är som bäst!

Boken - "The Skibum"
Åh andra sidan så är inget boktipsforum fulländat utan American Psycho.
Även i denna bok belyser författaren Bret Easton Ellis många problem och frågeställningar som känns igen från brantåkarens vardag. Få eller egentligen ingen bok jag läst iallfall, berör så mycket med ingående beskrivningar av miljön och kulturen runt 1980-talets yuppiekultur i New York.
Ej att förväxlas med filmen som iofs är helt ok men endast ger en flyktig glimt av de lidanden huvudpersonen får utstå i sitt liv som gränslöst rik fjuppie.
Att historien kryddas med mustigt, intensivt övervåld som oftast drabbar svaga och handikappade gör boken än mer läsvärd.
Tex när Patrick, inne i en av sina många Xanax-trippar, är helt övertygad om att Japanerna är på väg att köpa upp hela New York. Ute efter hämnd står han och väntar i en port, väntar på att ett av stadens många sushi-bud ska cykla förbi. Efter en stund får han napp, skär naturligtvis upp halsen på denne och fläckar ner sin Versace kostym. Han blir först exalterad och bubblar av lycka men tappar sen totalt allt intresse när han missnöjt konstaterar att det är en korean han avrättat.

Det finns ett aber med att rekomendera denna bok. Min tidigare absoluta favorit var något så politiskt korrekt och kulturellt högfärdigt som Strindbergs Röda Rummet, för sin humor och målande beskrivning av dåtidens stockholm. Nu ersatt av en splatterfest utan like, om än extremt fascinerande och välskriven. Den svenska översättningen är något fattig, jag rekommenderar verkligen originalutgåvan. Den kan förändra synen på boken som media.

Hårdsubba!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp