BootFit - lite för liten eller lite för stor?

Fråga efter Ulrik, han verkade kunna sina pjäxfixar sist jag var på länna sport.
Även Henrik är bra.
Han anpassade ett par Hawx Ultra till mig förra vintern. Tryckte bla tåboxen eftersom jag behöver pjäxor i lite väl kort längd, annars blir de för stora i övrigt. Blev väldigt bra.

Har personligen bra erfarenhet av Alpingaraget. Det finns kunskap där som har dugit åt åkare på WC-nivå, men jag kom in från klubb. Har köpt och fixat flera par åt ”mina” ungdomar där när de tävlade (Lange — från RS70 till ZA). Har även mycket bra erfarenhet av Skistar Vemdalen (Skalet/Björnrike) och en man som heter Johan. Flera år sedan så vet ej om han är kvar.
På din beskrivning av naken fot (av med strumpan!) låter det som att du är i rätt storlek på skal. Men du behöver trycka eller fräsa ut lite sidledes på några ställen. Standard procedure.

Senast ändrad:
I Sthlm finns Henrik Einarsson, då slipper man åka till AG @zupermac @havreboll han gör sprutskor.

Har bara skummat igenom tråden men finns inte pjäxor i olika lästbredd?

En del modeller finns i olika bredd/volym, och kallas saker som ”wide” eller ”lv/low volume”. Men generellt har en modell en lästbredd som sedan varierar med storlekarna. Har man en överlag bred fot behöver man kanske en pjäxa med bred lästbredd. Har man punkter där det blir för trångt är det ur prestandasynpunkt bättre att fräsa ur eller trycka. Race- och raceinspirerade pistpjäxor har normalt mindre volym/lästbredd och vice versa för off piste.

Senast ändrad:
Även Henrik är bra.
Han anpassade ett par Hawx Ultra till mig förra vintern. Tryckte bla tåboxen eftersom jag behöver pjäxor i lite väl kort längd, annars blir de för stora i övrigt. Blev väldigt bra.
Låter som de har iaf minst två som kan.

Har personligen bra erfarenhet av Alpingaraget. Det finns kunskap där som har dugit åt åkare på WC-nivå, men jag kom in från klubb. Har köpt och fixat flera par åt ”mina” ungdomar där när de tävlade (Lange — från RS70 till ZA). Har även mycket bra erfarenhet av Skistar Vemdalen (Skalet/Björnrike) och en man som heter Johan. Flera år sedan så vet ej om han är kvar.
På din beskrivning av naken fot (av med strumpan!) låter det som att du är i rätt skal. Men du behöver trycka eller fräsa ut lite sidledes på några ställen. Standard procedure.
Låter som vi har ungefär samma erfarenheter.

Ja, Johan i Vemdalen är riktigt bra och jag har varit i kontakt med honom tidigare men vet inte vart han befinner sig nu för tiden?

Låter som vi har ungefär samma erfarenheter.

Ja, Johan i Vemdalen är riktigt bra och jag har varit i kontakt med honom tidigare men vet inte vart han befinner sig nu för tiden?
Tror det är Johan som är på Vemdalen Ski shop ni pratar om, han var på Skistar förut.

Min tanke är att det är viktigare med avståndet till pjäxmakaren än priset?
Om jag är tvungen att åka 10-70 mil för att göra justeringar som kommer att behövas då äts den kostnaden upp många många gånger upp kontrat att spara några hundralappar första gången????

Jag har en inplanerad resa till hafjell och är i behov av ett par nya pjäxor. Funderar starkt på att boka en bootfit, hur skiljer sig priserna på pjäxorna mot Sverige?
Priserna är kanske marginellt dyrare i Norge. Träffade Putte i våras, den mannen har ruskig kunskap. Kan varmt rekommendera honom och då har jag varit på flera kända ställen.

Ett litet tips som jag kom på i helgen. Vänta inte med att göra formgjutna sulor om du tänker göra det. Själv snålade jag lite på den biten och gjorde senare. Det blev inte helt 100% tycker jag. Antar att det beror på att foten står olika beroende på sulorna.
Jag körde i alla fall med de sulor som följer med ett tag och moddade skon med dem. Sen göt jag sulor och fick börja om igen typ…🙈

Senast ändrad:
Senaste tre åren har jag hållit på och krånglat med pjäxor - inga har passat trots justeringar, löste sig (förhoppningsvis) nyss efter besök på Alpingaraget där jag fick bra hjälp. Mina gamla förutfattade meningar om tillverkarnas passform stämde inte längre. Slutade med en Technica i bred/stor version. Den första pjäxan som jag knäpper till mitten på alla spännena och den sitter jämntajt överallt. Testade en massa (K2, Fischer, Dalbello och ngn mer) där samtliga helt enkalt hade fel grundform för min fot (relativt bred och hög fot men inte så högt fotvalv).

Slutsats: skalet måste i grunden vara rätt för foten, annars är det fel att börja trycka pjäxan. Det ska vara på detaljnivå sen när du vet var det är lite fel.

(Jag har också pendlat mellan storlekarna, ligger precis så 25,5 eller 26,5 borde funka. Men förutom att tillverkarna är lite olika så ska givetvis längden inte vara för lång. Blev 25,5 nu vilket är precis lagom på längden.)

Lite hjälp mottages tacksamt.

Jag har breda fötter.
Kommer troligen pensionera mina blå Lange (130) på hyllan. Min fot är 27.5 och dojjan är 27.5 och det har varit en del domningar i båda fötterna den första timmen (varje dag). När det börjar bli olidligt så öppnar jag upp allt och släpper på trycket, sedan går det bra att köra resten av dagen med en bra passform. Som farsa är det kul att visa vägen men den/de här första timmen/timmarna är olidliga och jag funderar på att köpa nya och har egentligen inget race-behov längre, även om det är kul att fortfarande kunna trycka på och åka snabbt (annars blir man ifrån-åkt). Grejen med de här blå är att de är både snygga och snabba. Det gör ont i fötterna när de domnar men när det har lagt sig så sitter de väldigt tajt. När jag kommer in från backen så är pjäxan avgjuten på benet och foten och det är kanske ett litet tecken på en alldeles för tajt fit?

Så jag har varit inne och testat https://www.blizzard-tecnica.com/us/en/mach1 i både 27.5 och 28.5 och i både MV och HV. En otrolig skillnad på att komma ner och ur pjäxan. Som natt och dag jämfört mot den trånga passagen i mina blå. 27.5. I Tecnica 27.5 är tajt och jag känner tån när jag står upp. När jag böjer knäleden så åker tårna tillbaka en smula och jag känner inte där fram. MEN efter ett tag så domnar foten och jag får ungefär samma känsla som i mina blå. Det här gäller både MV och HV men HV är lite bättre.

På storleken 28.5 så känns det såklart mycket skönare och det går ännu lättare att komma i och ur pjäxan. Jag snuddar tån där framme men när jag böjer knäleden så går de ifrån, såklart. HV har mycket större i volym och det känns verkligen. De är supersköna när jag står inne men frågan hur de kommer att kännas i backen efter några veckor?
MV är aningens tajtare och kanske känns bäst av alla ovanstående storlekar. Hur blir den med nya gjutna sulor, kommer det bli trängre då och jag borde egentligen gå på HV?

Lite summering.
Det går ju att försöka trycka ut mina blå (förmodligen billigast) för de är fortfarande hela och fina?
Det är otroligt mycket skönare att ha på sig ett par mjuka tofflor men frågan är hur mycket prestanda som försvinner?
27.5 känns aningens för små i volymen. Töjer sig linern?
28.5 känns aningens stora i kanske både längd men även i volym. Väldigt bekväma och inget klämmer. Kommer de bli för stora?

Jag är kluven och vet inte hur jag ska tänka. Dela gärna med er om era tankar.
Jag har väldigt breda fötter (114mm) som bredast och hade samma med domningar och kalla fötter pga Inge blodcirkulation och har 27,5cm fötter och köpte K2 BFC 120 Gripwalk 27,5 pjäxor och efter bakning,sula och tryckt 2ggr så är det som gympadojor nu.
Behöver inte ens knäppa upp vid lunch tider.

Kolla på dom 👍

Bilagor

• IMG_7456.jpeg
    IMG_7456.jpeg
    467.7 KB · Besök: 103
Senast ändrad:

Jag har breda fötter.
Kommer troligen pensionera mina blå Lange (130) på hyllan. Min fot är 27.5 och dojjan är 27.5 och det har varit en del domningar i båda fötterna den första timmen (varje dag). När det börjar bli olidligt så öppnar jag upp allt och släpper på trycket, sedan går det bra att köra resten av dagen med en bra passform. Som farsa är det kul att visa vägen men den/de här första timmen/timmarna är olidliga och jag funderar på att köpa nya och har egentligen inget race-behov längre, även om det är kul att fortfarande kunna trycka på och åka snabbt (annars blir man ifrån-åkt). Grejen med de här blå är att de är både snygga och snabba. Det gör ont i fötterna när de domnar men när det har lagt sig så sitter de väldigt tajt. När jag kommer in från backen så är pjäxan avgjuten på benet och foten och det är kanske ett litet tecken på en alldeles för tajt fit?

Så jag har varit inne och testat https://www.blizzard-tecnica.com/us/en/mach1 i både 27.5 och 28.5 och i både MV och HV. En otrolig skillnad på att komma ner och ur pjäxan. Som natt och dag jämfört mot den trånga passagen i mina blå. 27.5. I Tecnica 27.5 är tajt och jag känner tån när jag står upp. När jag böjer knäleden så åker tårna tillbaka en smula och jag känner inte där fram. MEN efter ett tag så domnar foten och jag får ungefär samma känsla som i mina blå. Det här gäller både MV och HV men HV är lite bättre.

På storleken 28.5 så känns det såklart mycket skönare och det går ännu lättare att komma i och ur pjäxan. Jag snuddar tån där framme men när jag böjer knäleden så går de ifrån, såklart. HV har mycket större i volym och det känns verkligen. De är supersköna när jag står inne men frågan hur de kommer att kännas i backen efter några veckor?
MV är aningens tajtare och kanske känns bäst av alla ovanstående storlekar. Hur blir den med nya gjutna sulor, kommer det bli trängre då och jag borde egentligen gå på HV?

Lite summering.
Det går ju att försöka trycka ut mina blå (förmodligen billigast) för de är fortfarande hela och fina?
Det är otroligt mycket skönare att ha på sig ett par mjuka tofflor men frågan är hur mycket prestanda som försvinner?
28.5 känns aningens stora i kanske både längd men även i volym. Väldigt bekväma och inget klämmer. Kommer de bli för stora?

Jag är kluven och vet inte hur jag ska tänka. Dela gärna med er om era

Jag har breda fötter.

Lite summering.

Jag är kluven och vet inte hur jag ska tänka. Dela gärna med er om era tankar.
Jag har själv breda fötter och har hittat hem i Nordicas pjäxor.
De sitter som en dröm på mina fötter.
Har Speedmachine och Stryder, båda 130-flex och är helt orginalutförande.
Prova och avgör själv!

Med risk för att bumpa en lätt död tråd. Men jag är kort (170cm) och har dessutom korta ben. För mig resulterar det i att min pjäxa blir för trång upptill och då stryper blodtillförseln så foten domnar. Problemet har jag i min Tecnica Cochise men inte i mina Head Raptor som är lite lägre i skaftet. Ska in och försöka fixa till problemet i veckan utan att behöva köpa nytt...

Bollade problemet med en butik som tipsade om styvare dampjäxor som ju är kortare i skaften och dessutom ofta med avrundad bakkappa anpassade för tjejers vader. Därmed mindre risk för kläm.

Jag trodde först att domningarna kom av annat och har meckat med både skal och sula hos en men problemet var kvar. Upptäckte av en slump att skaftens höjd skillde sig åt en hel del mellan mina pjäxmodeller och noterade då att muskeln inte var fri från pjäxan.

Med risk för att bumpa en lätt död tråd. Men jag är kort (170cm) och har dessutom korta ben. För mig resulterar det i att min pjäxa blir för trång upptill och då stryper blodtillförseln så foten domnar. Problemet har jag i min Tecnica Cochise men inte i mina Head Raptor som är lite lägre i skaftet. Ska in och försöka fixa till problemet i veckan utan att behöva köpa nytt...

Bollade problemet med en butik som tipsade om styvare dampjäxor som ju är kortare i skaften och dessutom ofta med avrundad bakkappa anpassade för tjejers vader. Därmed mindre risk för kläm.

Jag trodde först att domningarna kom av annat och har meckat med både skal och sula hos en men problemet var kvar. Upptäckte av en slump att skaftens höjd skillde sig åt en hel del mellan mina pjäxmodeller och noterade då att muskeln inte var fri från pjäxan.
Testa höj hälen också med ilägg.
Men låter som Dampjäxor är bra för dig.

Testa Nordica Speedmachine W

Men jag är kort (170cm) och har dessutom korta ben. För mig resulterar det i att min pjäxa blir för trång upptill och då stryper blodtillförseln så foten domnar.
Samma här. På mina Atomic Waymaker 130 drog bootfittern i en kil under hälen samt tog bort vad som gick att ta bort överst på skaftet. Fungerar perfekt. Tidigare domnade fötterna på fem minuter nu håller de hela dan - och håller sig varma även i -20.

Tillbaka
Topp