Bootfitting?

TobbeHaska

Ny medlem
Bootfitting?
Hej

Jag läser o läser om pjäxor för att hitta vilka som är optimala för mina fotmått! Lång 292mm o bredd 110mm (med tyngd på foten). Har i stort bestämt mig för modell (cochese 120 alt 130) men dom har en grundbredd på 99mm (26,5) o frågan är om dom med hjälp av bootfitting kan få dom att passa min fotbredd!

Senast ändrad:
Bootfitting?
Det finns bara ett sätt att få reda på det, prova pjäxorna. Jag har för mig att den angivna bredden normalt är i storlek 26,5 (lite osäker) vilket innebär att ett par 29 eller 29,5 är betydligt bredare (men jag vet inte hur mycket). Så, ja det är möjligt att de passar dina fötter.

/MM

Bootfitting?
Jag har en fot som är 270mm och 108bred. Beställde ett par Tecnica ten2 HVL 120. Dom ska vara 106mm. Ska få dom imorgon, spännande att se om de sitter bra.
https://www.skistar.com/sv/Shop/Alpint/Pjaxor/Alpinpjaxor/ten2-120-hvl-1617-black-205872/

Angående din fråga om bootfitting så var jag in till 360norr i Vännäs efter att jag beställt pjäxorna online. Enligt Anders som driver stället så är det inga problem att trycka ut 10mm, så om det är sant så bör väl allt vara möjligt. Dom tar 300kr per punkt. Så det kan ju kosta lite om man behöver trycka på flera ställen.

Antar att andra som erbjuder samma tjänster ligger runt samma pris för dessa tjänster.

Senast ändrad:
Bootfitting?
Mountain_Man sa:
Det finns bara ett sätt att få reda på det, prova pjäxorna. Jag har för mig att den angivna bredden normalt är i storlek 26,5 (lite osäker) vilket innebär att ett par 29 eller 29,5 är betydligt bredare (men jag vet inte hur mycket). Så, ja det är möjligt att de passar dina fötter.

/MM
Korrekt! Det mäts i storleken 26.5 och är en skillnad på cirkus 2mm per ökad/minskad strlk.
Så pjäxan kan säkerligen vara ok i bredden. Men testa! Fötterna följer ju sällan den matematiska uträkningen. Sedan går det ju alltid att småjustera med tryckningar.

Bootfitting?
Beror ju på mer på fotens form än bara dess bredaste ställe om det kommer passa. Jag har åkt pjäxor i läst 98, 99, 100 och 102 och det som krånglat har varit för smalt för tårna, för högt insteg, för rymlig runt ankeln och för bred i hälen (japp, jag har smala chickenlegs).

Men för att svara på din fråga, ja, bredden brukar alltid gå att lösa.

Snödjup

Tillbaka
Topp