Borde inte detta vara en reklamation?

Heinz_p

Aktiv medlem
Eftersom jag är en mästare i att ha sönder saker som "inte ska kunna gå sönder" så hör jag med pryleliten om ni sett något liknande innan?

Bakgrundsfakta:
Glad i hågen under min resa till Borgafjäll, där jag pga magiskt mycket (fin) snö slutade reka landningar framåt lördagen. Hoppar en puff, som visar sig vara lite mer av ett dropp och mycket högre än vad jag först trodde, inser i luften att landningen är plattare än ett stilla hav och stålsätter mig. Givetvis pallar inte benen stå emot och jag skrotar och båda bindningarna löser ut. Inser dock när jag ska knäppa på den enda bindningen att häldelen på mina P18 lossnat på ena sidan från de "armar" som fäster den i bindningen. Jahopp, fram med McGyver-tool och skruva tillbaka? Icke! Tydligen har det blivit gängpaj samt att armen blivit sned. Inte mycket att göra än att ta skidan på ryggen och sedan gråta på hela stakningen tillbaka på en skida.

Bilder:
img0993c.jpg

Här har jag tagit bort häldelen helt. Det är alltså den högra svarta gänghålet/inställningsskruven som fått gängpaj och kan föras in ända in i botten utan att skruva den ett varv.

img0994e.jpg

Gött dålig bild, men här syns att den högra armen har blivit sned.

Anledning till att det inte kan reklameras? Citat: "Häldelen har fått en smäll". No shit. Trodde dom tålde det.

Så, vad tros?

nej tror inte att du får det på reklamation eftersom att du skrota.. men det är vär att prova!

Daweee sa:
nej tror inte att du får det på reklamation eftersom att du skrota.. men det är vär att prova!
Vem fan är så idiot så att man talar om hur skadan tillkommit? Man åkte i pisten och helt plötsligt pajade bindningen.. Tycker det borde reklameras, en bindning ska väl tåla en smäll eller?

Ska inte en bindning hålla för att skrota med? Trodde det var poängen med den... Tycker verkligen att du ska få reklamation på det.

I mina ögon så är det en reklamation. Hade nog inte tyckt det om det hade vart ett par Griffon. Men P18 ska fan tåla massa stryk, annars så ser jag inte att dem är värda 3500kr...

Iom att det har blivit gängpaj på hela högra "pinnen" (eller är det hålet?) så antar jag att du hade dom rejält inskruvade och inte i något som helst ytterläge? Isf skulle jag säga reklamation. Hade dom varit utskruvade max eller nära max så hade det inte varit lika konstigt att den drogs ut.

Det är hålet som är gängpaj. Om man jämför med den andra skidan (se bild nedan) så är det inte något märkligt med inställningen.

Fick besked från JO-Sport som sagt att det inte var reklamation eftersom "det var ett slag från sidan". Detta motiverades med att färgen var avskavd på hälen. Märkligt tyckte jag, att färgen är borta beror ju på att jag - ibland lite odisciplinerat - tar av häldelen med den andra skidan. Dock skickade dom upp en gammal häldel till en race-P18 gratis som utbyte. Den vill jag ju inte ha, så jag ska försöka ringa dit imorgon och truga. Min butik verkar fortfarande inte ha fattat vad det var som hände, och har därför lyckats förklara händelseförloppet ganska dåligt.

img0995gs.jpg

Hel bindning, exakt inställning på den andra.

En produkt ska ju hålla för det den är avsett för. P18 är ju det köttigaste Look har att komma med, och är en bindning för dig som är tung och/eller åker stort och hårt. En bindning ska hålla för en normal krasch och lite allmänt tuffa tag, så även skidor.
En plattlandning och därtill bindningar som löser ut ska ju inte vara några problem. Hade jag jobbat i butik hade jag skickat tillbaka den skadade bindningen och krävt en ny.

Det är ju stört ologiskt att slag i sidan ska kunna dra sönder gängor de måste dom väll fatt att dom inte kan skylla en söndersliten gänga på slag i sidan.

Heinz_p sa:
Det är hålet som är gängpaj. Om man jämför med den andra skidan (se bild nedan) så är det inte något märkligt med inställningen.

Fick besked från JO-Sport som sagt att det inte var reklamation eftersom "det var ett slag från sidan". Detta motiverades med att färgen var avskavd på hälen. Märkligt tyckte jag, att färgen är borta beror ju på att jag - ibland lite odisciplinerat - tar av häldelen med den andra skidan. Dock skickade dom upp en gammal häldel till en race-P18 gratis som utbyte. Den vill jag ju inte ha, så jag ska försöka ringa dit imorgon och truga. Min butik verkar fortfarande inte ha fattat vad det var som hände, och har därför lyckats förklara händelseförloppet ganska dåligt.

http://img193.imageshack.us/img193/4391/img0995gs.jpg
Hel bindning, exakt inställning på den andra.
Som jag förstår detta så är det distributören som inte anser det vara en reklamation. Jag tycker i så fall att du ska vara väldigt noga med att förklara för butiken att du har ett avtal med dem och inte agenten. Det är väldigt vanligt och extremt irriterande när butiker överlåter ansvaret på agenturen.

Håller med om att det nog borde va reklamation. Hoppas det löser sig.
Dock skickade dom upp en gammal häldel till en race-P18 gratis som utbyte.
Förstår om du inte vill ha en gammal bindning, men är det någon skillnad mer än färgen på en "race-p18" och en "freeride-p18"? Jag trodde det var samma...

Klar reklamation uifrån de upgifter du lämnar. Som Utter påpekar så har det ju betydelse hur lång verksam gänga du haft, men på din bild på den oskadade bindningen ser det ju helt ok ut.

Min teori är att hondelen, den gängade hylsan (den på bindingen) sannolikt är feltillverkad, d v s att gängdjupet har varit för litet, vilket i sin tur kan föranleda att gängorna helt enkelt skjuvas av vid kraftig belastning. Du kan ju trycka in handelen, pinnen (den på vridplattan) utan att behöva skruva. "Gängpaj" eller "fulgänga" är nåt annat och uppstår när man försöker skruva in en skruv utan att den spårar rätt från början. Här ser det ut som ren Skjuvning, d v s mekaniskt haveri. Den ena handelen blev sannlikt krökt när ena sidan på bindningen släppte och skon med våld slets ur bindningen osymmetriskt.

Som redan påpekats, den här konstruktionen har använts av tusentals raceåkare, från SL-till DH-åkare, i åratal innan de blev poulära bland friåkare. Där kan man snacka om "slag från sidan"! I a f en mycket utprovad konstruktion! Har haft dessa i åratal, aldrig sett eller hört något liknande.

Kolla de de andra hondelarna också! De kan också ha grunda gängor.

Eder,
Ace DG

Senast ändrad:
Tackar Ace_DG för de korrekta fackmannamässiga uttrycken :)

Lite update:
Efter en hel del knorr från JO-Sport så har jag fått upp en ny häldel - dock med 80mm stopper. Detta kunde inte min butik fixa att montera. Dessutom brann det rejält i knutarna eftersom jag åker mot ryska marker i natt för att skida lite. Det fick helt enkelt bli så att vi sågade av stoppern och satte på bindningen i befintliga hål. Nästa problem blir att mickla dit den gamla stoppern när jag kommit hem. Tips emottages gärna.

Senast ändrad:
Det är bockandet som är det jobbiga/sega i proceduren. Att byte till en stopper med rätt bredd är inte allt för meckigt med lite schyssta förutsättningar, typ några bra skruvmejslar och sedan något lämpligt att banka lite med!
Den här videon är flytande guld! Om du bara tänker till lite på allt du gör och inte övervåldar så kommer du varken ha sönder någon plastdetalj eller få saker flygandes över hela rummet.

Jag var ute och körde med min gelenderwagon, tog höger vid saharaöknen och körde in i en betonggris... Skiten gick sönder och mercedes vägrar ge mig en ny.... Saker går sönder om man kvaddar bara att acceptera.

Gutta sa:
Jag var ute och körde med min gelenderwagon, tog höger vid saharaöknen och körde in i en betonggris... Skiten gick sönder och mercedes vägrar ge mig en ny.... Saker går sönder om man kvaddar bara att acceptera.
Riktigt genomtänkt svar. Bättre kan du.

Tillbaka
Topp