Börja åka park, Armada AR7?

aelgen

Medlem
Tjenare!

En av miljoner "vilka skidor ska jag ha" trådar men jag provar ändå och se hur långt vi kommer.
Funderar på att börja åka park, har i dagsläget bara ett par feta offpistskidor och ett par carvingskidor, alltså inget som är särskilt bra att börja åka i parken på.

På sport conrad säljer de just nu Armada AR7 sjukt billigt, så jag tänkte bara fråga vad folk har för åsikter om dessa skidor till någon som är ny i parken?

(Jag har sökt men det står inte så mycket om dessa skidor).

Tack o bock!

vilken årsmodell är det? armada har gjort om ar7an lite för den här säsongen

Rydellarn sa:
A-L sa:
vilken årsmodell är det? armada har gjort om ar7an lite för den här säsongen
Det är första året för AR7:an, hette AR6 tidigare...
fast det är ju iofs ungefär samma skida...
har själv inte åkt på ett par ar6or eller ar7or, men har haft ett par THALL som typ är samma skida, lite mjukare, och dem är de skönaste jag har haft

Jag kör på ett par Alpha-1or från 10/11, de är inte helt olika AR-7an! Är sjukt nöjd med de, vad jag vet så är AR-7an lite bredare och bättre i puder.
Så om du inte är helt säker på AR-7, så kolla in Alpha-1.

A-L jag vet inte om jag skulle kalla det "ungefär samma skida" när det är nya mått, ny konstruktion, nytt flex osv.

AR7an blir säkert kanon, är en bra skida som dom flesta verkar vara jävligt nöjda med, dock så finns det bara 171 och kortare kvar så om du inte är två äpplen hög får du nog titta någon annanstans. Thallen finns dock i 181 så om du inte väger allt för mycket så funkar den nog lika bra. Precis som A-L säger så är det samma skida fast mjukare.

Senast ändrad:
jag kör på ett par AR7, (årets modell) och jag tycker att dom är skitsköna!
Lite mjuka kanske, men jag tycker iaf att dom är riktigt sköna och prisvärda!

Faktiskt ingen aning för någon som är ny i parken.
Men jag är supernöjd med mina AR7or iaf. Möjligen lite svårare att hiva runt på rails jämfört med AR6 som jag hade förut. Men det den tappar på rails vinner den i hopp. Väldigt förlåtande i landningar samt att man kan köra bra mkt större än med fjolårets AR6. Vettetusan om jag skulle rekommendera den till en som är helt färsk ute i parken, jag sjv skulle nog vela ha en mjukare skida som är ännu mer lekfull. Men då väger jag in på kring 75kg och tycker fortfarande det är en väldigt lekfull skida men som nybörjare hade jag nog velat ha en ännu mjukare.

Alltså en skida som gör bäst av sig i lite mindre hopp och är mjuk. MEN jag vill verkligen inte vara den som säger vad som är rätt och fel så jag utgår från vad jag sjv hade velat ha. Måste också droppa in att AR7an är en ruggigt bra skida och jag är helnöjd så även fast jag sjv hade velat ha en ännu lekfullare skida så tror jag inte att du kommer bli missnöjd om du beställer hem ett par AR7or.

excellentswordfight sa:
A-L jag vet inte om jag skulle kalla det "ungefär samma skida" när det är nya mått, ny konstruktion, nytt flex osv.

AR7an blir säkert kanon, är en bra skida som dom flesta verkar vara jävligt nöjda med, dock så finns det bara 171 och kortare kvar så om du inte är två äpplen hög får du nog titta någon annanstans. Thallen finns dock i 181 så om du inte väger allt för mycket så funkar den nog lika bra. Precis som A-L säger så är det samma skida fast mjukare.
ar7orna finns ju i 176 och 181 också, eller menade du att bara de kortare längderna finns kvar?

Tack för alla svaren!

Är det så galet att köra på 171 om man är 182 cm lång? Blir det allt för kort eller?
Väger för övrigt ca 85 kg, och gillar inte allt för mjuka skidor. Men då jag är ny i parken kanske detta är något jag får ändra på ;)

aelgen sa:
Tack för alla svaren!

Är det så galet att köra på 171 om man är 182 cm lång? Blir det allt för kort eller?
Väger för övrigt ca 85 kg, och gillar inte allt för mjuka skidor. Men då jag är ny i parken kanske detta är något jag får ändra på ;)
jag kör på 176 och är typ 178, tycker det är ganska lagom, sen är det ju en smaksak, men längre skidor är stabilare, kanske lite svårare att raila med, sen kan det ju va bra att ha lite å växa i om du inte vill köpa nya skidor varje år. jag hade kört på 181 :)

Jag antar att han har slutat växa vid 24 års ålder :). Eftersom du ändå väger 85kg så hade jag inte tagit kortare än 181. Och om du inte gillar mjuka skidor så är nog inte thallen något alternativ heller, så antingen får du köpa den från en annan sida eller titta på någon annan skida.

Om du gillar hårda rejäla skidor så har du ju Völkl The Wall i både 177 och 185 för 259e på sport-conrad.

Senast ändrad:
171 låter väldigt kort, jag skulle rekommendera något runt 180-185 men det är ju bara en smaksak ;) Säger som föregående talare, jag hade kört på 181 men som sagt är det vad DU tycker om...

Ok. En ren gissning är att det är "lättare"/mer förlåtande att landa med längre skidor medan det är lättare att rotera med kortare skidor?

Typiskt att rätt längd inte skulle finna spå Conrad då =(

Kika även in lite på Salomon 2012.. det är en mjuk skida med rocker som jag är SJUKT nöjd med. Kör själv på 179an och är själv 182 och väger 94kg, Hade k2 disoderly förut och trodde först att 2012an skulle bli väldigt för mjuk (för det är en mjuk skida) men det funkar hur bra som hellst. Köpte 2012an med sth16 för 4077kr inklusive frakt till dörren. kan vara värt en titt !

Tillbaka
Topp