Börja åka snowboard 7 år?

loppanhagg

Medlem
Hej! Min son som snart fyller 7 år har önskat sig en snowboard i julklapp. Han har inte fått lära sig slalom än. Förra vintern åkte han mycket på en sån bräda utan bindningar o var otroligt ihärdig o duktig. Är det tokigt att lära sig åka bräda före man lär sig slalomskidor? Om han ska börja med snowboard vad ska man då köpa för nåt?! Tacksam för tips då detta är utanför mitt kunskapsfält...mvh L

Inget måste att lära sig det ena före det andra, eller överhuvudtaget både och. Ser massor med väldigt unga barn på snowboard ute i Europa, ibland hela grupper med 30-40 barn med ledare på helgerna. Många märken har ju juniorbrädor så det är väl bara att börja leta. I princip vanlig utrustning i mindre storlek. Min son började vid 8-9 års ålder parallellt med alpin tävlingskarriär.

Hej! Min son som snart fyller 7 år har önskat sig en snowboard i julklapp. Han har inte fått lära sig slalom än. Förra vintern åkte han mycket på en sån bräda utan bindningar o var otroligt ihärdig o duktig. Är det tokigt att lära sig åka bräda före man lär sig slalomskidor? Om han ska börja med snowboard vad ska man då köpa för nåt?! Tacksam för tips då detta är utanför mitt kunskapsfält...mvh L
Hej! Klart han ska åka snowboard. Köp en snowboard som har konvex undersida så minskar du risken för att få hugg. En eller två privatlektioner hos en bra snowboardlärare så svänger han och åker lift själv.

Om han vill åka snowboard så låt han åka. Varför skulle han behöva lära sig åka skidor innan?
Skulle rekommendera att leta beg då jag antar att han kommer växa ganska fort och kan behöva byta efter säsongen.

Båda mina barn har börjat med snowboard i femårsåldern och har parallellt även åkt skidor. Det har gått hur bra som helst. Kör bara!

Tack för alla era svar! Jag får som för mig att det ska vara svårare att starta med snowboard men vet inte varför egentligen. Kanske är mest för att det vanliga är att barn startar med skidor (i Sverige då iaf). Ska kolla runt lite efter beggade alt eller på rea!

Tillbaka
Topp