Börja med toppturer

Vedhoeg

Medlem
Börja med toppturer
Hallå där,

Jag är en ganska erfaren skidåkare som åker det mesta, men huvudsakligen offpist.
Senaste året har jag börjat snegla på toppturer och undrar väl lite snabbt vad som behövs när man ska börja. Både utrustning- och utbildningsmässigt. Alla tips välkomna på böcker, lavinkurser, hudar, bindningar, guidning, olika tekniker mm.. ni fattar!
Bra områden får ni gärna dela med er av också (fast smultronställena behåller ni såklart ;) )

Väl mött !

Senast ändrad:
Börja med toppturer
Hej. Din fråga har många svar. Ställ dej själv frågan hur seriöst du vill gå ln. Lågbudget eller seriöst. Lågbudget: skruva på ett par gåbindningar på dina befintliga lagg, skaffa ett par hudar. Men efter ett tag inser du säkert att det här var trevligt och då ökar kraven. Då blir det genast mer komplicerat. Och insatsen ökar. Lättare utrustning tillsammans med skor för tech bindningar,
Skida runt 100 midja finns av flertalet fabrikat. Ta inte för långa då blir kickturnen lidande och den sammanlagda vikten skida och hudar ökar. Enligt min mening är allt annat än en tech bindning uteslutet. Till denna uppsättning passar endast skor anpassade till dessa bindningar. Det finns skor som är riktigt åkbara utför trots ringa vikt.. Köp inte för korta skor, tar tårna i när man knäppt upp för gåläge har du snart blånagel. Klart enerverande..
Åka vart, det är alltid den stora frågan med lika många svar. Siktar du på Sverige finns guidböcker av Ekenstam som är mycket bra
Är det något av alpländerna finns på de olika ländernas klubbars hemsidor turtips. Tex i Österrike , Alpenverein. I Frankrike Caf.
Earn your turns.
lycka till.

Börja med toppturer

@gubbfan : Tack, det var mycket bra info !
Jag är nog lite av en prylbög så blir nog ingen halvmesyr på utrustningen. Men kan ju va smart som du säger, att fixa bindning och hudar och sätta på mina nuvarande skidor, har 98 i midjan så det ska nog funka. Med Tech-bindningar, menar du dynafit då? Vet att Marker och Salomon har gåbindningar, men har ju inte testat någon så är osäker på kvalitet, vikt mm..

Hade väl först och främst tänkt inom Sverige så får kolla upp Ekenstams böcker.

Tack igen!

Börja med toppturer
Techbindningar är ett begrepp som innan patentet gick ut endast gällde
Dynafit. Idag finns några till. Bla finns Plum, Fritschi ocn några fler. Skillnad i vikt mellan tech contra mera traditionella touringbindningar är betydande. Den enda nackdelen jag kan se på en Dynafit är att det inte går att ställa bindningen i gåläge med skidan på. Några andra i samma kategori har löst det problemet, men den nyaste Fritschi har enligt erfarna skidbutiker i alperna ännu några smärre problem.

Börja med toppturer
gubbfan sa:
Den enda nackdelen jag kan se på en Dynafit är att det inte går att ställa bindningen i gåläge med skidan på.
Varför menar du att det inte går ? Kolla på dom som kör seriös skidalpinism. Till och med jag klarar av det med dynafit speed och fästen både fram och bak på hudarna. (Dock ska jag erkänna att det inte ser så graciöst ut)

Det hela går ju att dela in i två problem.

1. Få av hudarna.
För att detta ska gå smidig bör ett elastiskt topphästen finnas. Skidorna bör inte vara allt för långa så att man får tag i toppfästet på huden.

2. Ställa om bindningen till åkläge.
På de flesta tech bindningar så ska häldelen roteras för att växla mellan gåläge och åkläge.
På äldre dynafitbindningar kunde detta göras med staven om man hade tekniken. På radicalserien liksom plum måste man gör desamma för hand. Är man vig som ett kylskåp (som jag) uppstår då ett problem. Är man lite smidigare så kan man med enkelhet nå ner till häldelen och rotera denna.

Slutligen ska man inte glömma att ställa om tådelen i åkläge innan man susar ner för backen.

Börja med toppturer
Piglet55 sa:
gubbfan sa:
Den enda nackdelen jag kan se på en Dynafit är att det inte går att ställa bindningen i gåläge med skidan på.
Varför menar du att det inte går ? Kolla på dom som kör seriös skidalpinism. Till och med jag klarar av det med dynafit speed och fästen både fram och bak på hudarna. (Dock ska jag erkänna att det inte ser så graciöst ut)

Det hela går ju att dela in i två problem.

1. Få av hudarna.
För att detta ska gå smidig bör ett elastiskt topphästen finnas. Skidorna bör inte vara allt för långa så att man får tag i toppfästet på huden.

2. Ställa om bindningen till åkläge.
På de flesta tech bindningar så ska häldelen roteras för att växla mellan gåläge och åkläge.
På äldre dynafitbindningar kunde detta göras med staven om man hade tekniken. På radicalserien liksom plum måste man gör desamma för hand. Är man vig som ett kylskåp (som jag) uppstår då ett problem. Är man lite smidigare så kan man med enkelhet nå ner till häldelen och rotera denna.

Slutligen ska man inte glömma att ställa om tådelen i åkläge innan man susar ner för backen.
Om man man nu inte menar från åkläge till gåläge, då måste du vrida ut foten väl ?

Börja med toppturer
@svartakrakor; kolla in STFs kursutbud i Keb/Abisko eller åk på Pure Freeride-helgen i Abisko. Enkelt och praktiskt. Ofta ingår alla prylar i kurserna. Pure-helgen tror jag är riktigt fiffig för den som är på ge att ge sig ut i geografin.
Sen är det bara att slanta upp.

@Gubbfan; Fast, det är ju inte många gånger som det är intressant att växla från åk till gå utan att huda på. Ska vara om man vill skejta en bit på flacken. Och vill man absolut köra i gåläge utan skidavtagning är väl (?) Beast ett alternativ. I och för sig, Voile har skidor med fjäll och kanske det kan vara motiverat.

@Piglet55; Kolla vad gubbfan skrev. "...inte går att ställa bindningen i gåläge med skidan på". Även tävlingsskidalpinister tar av sig skidorna när hudarna ska på.

--- fan--- Linkan hann före

Börja med toppturer
linkan_110 sa:
Om man man nu inte menar från åkläge till gåläge, då måste du vrida ut foten väl ?
Aj fan. Det reflekterade jag inte ens över. Gångerna jag behövt göra det kan väl räknas på en hand vilket gör att åtminstone jag ser det som ett ickeproblem/funktion.

Vilket som, sorry gubbfan får läsa noggrannare i framtiden.

Börja med toppturer
Bra att mitt budskap ang växling från åkläge till gå alt skejtläge gick fram. Denna funktion finns ju på en del nyare bindningar men dom är något tyngre. Bra när man skall långt på platten.
Den nya Frirschin ser lovande ut, men den har litet mycket rörliga delar och är inte färdigutvecklad enl. Min källa i Frankrike.
Skor utvecklas hela tiden. En medeltung men otroligt stabil är nya Scarpa Freedom passar även fötter med högt fotvalv och bred framfot. La Sportiva har en mycket intressant lätt sak mycket stabil. Men den kommer att göras om till nästa år då f örsta exen var allt för låga över insntenget. Enligt samma källa i Briancon Alpi Matt som är speciliserade på touring och kan allt i ämnet
earn your turns

Senast ändrad:
Börja med toppturer
Hej Svartakrakor
Välkommen till en värld bortanför isiga pister fulla med bakfulla konferensgäster och Danska barnfamiljer,
Toppturande är den bästa och finaste formeln av skidåkning enligt mig

Vad krävs då för att få en skön upplevelse
jag delar in i måste ha och bra att ha saker/kunskap

Måste ha
Utrustning för att ta sig uppför berget
-Stighudar
-Pjäxor som funkar,
-Bindningar som funkar
- Säkerhetsgrejjor
(gissar att du redan har det då du åker offpist)
Ryggsäck att få med sig nödvändiga prylarna

-Kompis/kompisar som kan rädda livet om olyckan är framme
-Hyfsad kondition
-Kläder efter väder
-Grundläggande kunskaper i transiever sök mm

Bra att ha
-Kan vara hur mycket som helst,
typ stegjärn, isyxa, klättersele, rep, vindsäck, sjukvårdsgrejjer
Matsäck, mat, vatten, mm mm

det är inga problem att köpa prylar för en förmögenhet men viktigast är att kunskap och erfarenhet
Den går dessvärre inte lika lätt att köpa utan det kräver övning o åter övning

Var få man den då
Lavinkunskap
Åre lavincenter eller liknande
En livförsäkring. Att vara med i ett skarpt läge är inget någon skall vara med om utan att ha övat innan

Toppturskurser
Kurser finns genom STF eller olika klubbar mm
Ett bra pröva på alternativ är Fjällfest i Storulvån.

Följa med mer erfarna topptursrävar
Se till att få någon skidbuddie som kan det här och kan dela med sig av kunskapen till dig

Lycka till
F

Snödjup

Tillbaka
Topp