Borlänge, sveriges bästa skidstad?

dallan sa:
edelovekillerr sa:
Mountain_Man sa:
@Hasse_Lindborg
Ockidocki ... om vi sätter upp följande kriterier.

Krav
Tätort med fler än 20 000 innevånare.
Skidanläggning med minst 200 meter fallhöjd och fler än 10 nedfarter.
Maximalt avstånd från tätorten 20 km.

Bonuspoäng
Toppstuga med servering (är ju egentligen ett baskrav på en skidanläggning ...)

Vad har vi då på vår lista avseende Svenska "Alpina Städer"? ;-)

@martin-jansson
I Borlänge har vi ju även Plättpacken, Bergebo och Nybrobacken, men nån park (för skidåkning) i centrum har jag inte sett ...

/MM
Du vinklar dina kriterier för Borlänges fördel.
I Kiruna kommun har du Abisko, Björkliden och Riksgränsen samt backcountrymöjligheter av världsklass.

Till Kiruna kommun har skidproduktioner från hela världen tagit sig för att filma och Riksgränsen är känt över hela världen.

10 mil är långt för sörlänningar säger du?
Det tar mig strax under en timma att ta mig från Kiruna till Abisko.
Lika länge som det tog att åka kollektivtrafik från min lägenhet på Kungsholmen till kontoret på Östermalm.

Vet inte om du har varit i Kiruna men hela staden andas friluftsliv, skidåkning, topptur och skoterkörning.

Kiruna är Sveriges bästa skidstad.
Over n out
Kungsholmen - Östermalm tar under 20 kommunalt, en halvtimme och gå om du inte har träben. Du lär inte gå till Abisko från Kiruna över dagen.

Håller för övrigt med om att det känns som en bra skidstad med riktiga berg och vildmark i omgivningarna.
Stora Essingen - Radiohuset 60 min dörr till dörr.

@Mountain_Man

Jag förstår, alla har olika preferenser för vad man är ute efter.

Jag har precis kommit hem från 6 veckor i Kanada/USA där huvudsyftet med resan och 4-5 veckor av tiden spenderades i Revelstoke. Hur som haver så startade resan i Toronto för att hälsa på familj. En av dagarna så åkte vi till Blue Mountain Resort.
Lite info om Blue Mountain.
-250 fallhöjd
-12 liftar(varav 8-9 sexstolar)
-42 nedfarter
-Suverän resort med alla sorters serveringar

Revelstoke som vi spenderade majoriteten av tiden i har 2 st liftar, färre nedfarter avsaknad av toppstuga med servering och bra mycket färre möjligheter till restauranger etc.

Enligt kriterierna i denna tråd så bör Blue Mountain vara en bättre skidort än Revelstoke. Trots detta så är Revelstoke min absoluta favoritort på denna planet och Blue Mountain ligger på den absoluta botten av skidorter jag besökt. I detta fallet skvallrar ju fallhöjden om att det ändå är en rätt stor skillnad men ändå..

Jag vet att vi jämför tråden heter "skidstad" och inte "skidresort" och att det är det som jämförs primärt, men enligt mig så så borde kriterierna vara helt annorlunda. Jag finner t.ex. Abisko som har en lift och inget mer, inga våfflor, ingen stor stark, INGENTING som en troligt mycket bättre skidanläggning än vad RA är, men det är ju bara jag, och vad jag är ute efter.

Jag är i tjugoårsdåldern, har 4 säsonger i bagaget vill åka så mycket bra skidåkning som möjligt. Jag hade kunnat tänka mig att bosätta mig i Kiruna för att jobba skift i gruvan enbart för att kunna åka så mycket skidor som möjligt då jag tycker att det är en sån fantastisk skidstad!
Jag hade inte flyttat till Borlänge för skidåkningen om vi säger så, jag hade iofs inte åkt dit ö.h.t.

Jag förstår att det ser annorlunda ut för en 40-årig tvåbarnspappa t.ex.

edelovekillerr sa:
@Mountain_Man

Jag förstår, alla har olika preferenser för vad man är ute efter.

Jag har precis kommit hem från 6 veckor i Kanada/USA där huvudsyftet med resan och 4-5 veckor av tiden spenderades i Revelstoke. Hur som haver så startade resan i Toronto för att hälsa på familj. En av dagarna så åkte vi till Blue Mountain Resort.
Lite info om Blue Mountain.
-250 fallhöjd
-12 liftar(varav 8-9 sexstolar)
-42 nedfarter
-Suverän resort med alla sorters serveringar

Revelstoke som vi spenderade majoriteten av tiden i har 2 st liftar, färre nedfarter avsaknad av toppstuga med servering och bra mycket färre möjligheter till restauranger etc.

Enligt kriterierna i denna tråd så bör Blue Mountain vara en bättre skidort än Revelstoke. Trots detta så är Revelstoke min absoluta favoritort på denna planet och Blue Mountain ligger på den absoluta botten av skidorter jag besökt. I detta fallet skvallrar ju fallhöjden om att det ändå är en rätt stor skillnad men ändå..

Jag vet att vi jämför tråden heter "skidstad" och inte "skidresort" och att det är det som jämförs primärt, men enligt mig så så borde kriterierna vara helt annorlunda. Jag finner t.ex. Abisko som har en lift och inget mer, inga våfflor, ingen stor stark, INGENTING som en troligt mycket bättre skidanläggning än vad RA är, men det är ju bara jag, och vad jag är ute efter.

Jag är i tjugoårsdåldern, har 4 säsonger i bagaget vill åka så mycket bra skidåkning som möjligt. Jag hade kunnat tänka mig att bosätta mig i Kiruna för att jobba skift i gruvan enbart för att kunna åka så mycket skidor som möjligt då jag tycker att det är en sån fantastisk skidstad!
Jag hade inte flyttat till Borlänge för skidåkningen om vi säger så, jag hade iofs inte åkt dit ö.h.t.

Jag förstår att det ser annorlunda ut för en 40-årig tvåbarnspappa t.ex.
Nuolja har både toppstuga och öl, Aurora sky station. Samt en av landets bästa turiststationer.
40år?! 38 om jag får be!
Givetvis föredrar de flesta en bra dag på Nuolja eller gränsen framför Romme men vi får inte glömma att det är kombinationen av stad och åkning inom 2 mil som här är i fokus. Vart kan jag bo i ett ”ordentligt” samhälle med alla bekvämligheter men ändå kunna åka kvällsåkning några kvällar i veckan utan att det tar upp all tid. Spontant kunna åka iväg för 4-6 åk i pisten och sen åka hem igen.

Många städer har en sådan backe men finna det fler än Borlänge som har en i den storleken som Romme?

Edit: har Romme kvällsåkning ?

edelovekillerr sa:
dallan sa:
edelovekillerr sa:
Du vinklar dina kriterier för Borlänges fördel.
I Kiruna kommun har du Abisko, Björkliden och Riksgränsen samt backcountrymöjligheter av världsklass.

Till Kiruna kommun har skidproduktioner från hela världen tagit sig för att filma och Riksgränsen är känt över hela världen.

10 mil är långt för sörlänningar säger du?
Det tar mig strax under en timma att ta mig från Kiruna till Abisko.
Lika länge som det tog att åka kollektivtrafik från min lägenhet på Kungsholmen till kontoret på Östermalm.

Vet inte om du har varit i Kiruna men hela staden andas friluftsliv, skidåkning, topptur och skoterkörning.

Kiruna är Sveriges bästa skidstad.
Over n out
Kungsholmen - Östermalm tar under 20 kommunalt, en halvtimme och gå om du inte har träben. Du lär inte gå till Abisko från Kiruna över dagen.

Håller för övrigt med om att det känns som en bra skidstad med riktiga berg och vildmark i omgivningarna.
Ok inte Kungsholmen, men fortfarande rimligt gångavstånd :)

dallan sa:
edelovekillerr sa:
dallan sa:

Ok inte Kungsholmen, men fortfarande rimligt gångavstånd :)
Jo, Kungsholmen :)

@edelovekillerr
Min tanke har aldrig varit att rangordna skidanläggningar utan bara precis som
@Christiam skriver, se vilka svenska städer som levererar bra (efter svenska mått) alpin (utförsåkning) skidåkning. Dvs. möjlighet till att bo och arbeta/studera i en stad/större samhälle med en skidanläggning så nära att du kan sticka iväg och åka några timmar en förmiddag och vara hemma igen eller på jobbet/skolan efter lunchen ... typ.

Romme Alpin har dock ingen kvällsåkning, vill du åka alpint på kvällen i Borlänge är det Nybrobacken som gäller.

/MM

När skidabstinensen sätter in så åker jag utan problem till RA över dagen och är sällskapet det rätta så har jag heller inga problem med att åka för en halvdag och jag bor i Märsta ;)

RA har nog de bästa backarna inom vad jag anser rimligt avstånd för en dagstripp enligt mig

//Åke

H172XXX sa:
Mountain_Man sa:
-Hur ligger Stockholm i så fall till på en sådan lista? Förmodligen tillhör Stockholm de städer som ligger längst i från en bra skidort bland alla städer i Europa?
Hammarby, Väsjö, Ekebyhovsbacken, Ekholmsnäsbacken, Flottsbro, Saltisbacken och Bruket är ju anläggningar med själ. Nog finns det att åka på i Stockholm. Parkerna i de fyra förstnämnda är faktiskt riktigt fina i år och värda ett besök. Sen är ju fallhöjden begränsad, det ska inte stickas under stol med.

Tillbaka
Topp