Borra nya bindnings-hål på snowboard?

• Trådstartare Trådstartare R-R
  • Start datum Start datum
R

R-R

Guest
Jag har en head ignition 06 model snowboard, och jag undrar om man kan borra nya hål i brädan (som i ett par skidor) för att få bredare stance?
Tacksam för svar.

Senast ändrad:
Det ska inte vara några problem. borra tillräkligt långt och slå i gängot så borde det funka=)

Jag borrade hål i några bindningar till min syrras bräda, det funkade fintfint.
Men alla bindningar tål inte borrningar, det kan gå sönder om du gör det på fel sätt eller om bindningen är ömtålig.

Nu var det inte bindningarna han pratade om... utan i brädan... men det är nog svårt att få allt rätt utan mallar!? eller?

ryser av bara tanken. hade jag gått loss på min bräda med ett borr hade den sett ut som en enorm ementaler ost (ni vet de där färdigskivade man kan köpa utomlands).

Hur "slår" man i gängor?

Det är ju ett problem med just head ignition, då brädan är backstance så är medekpunkten på brädan en bit bak, och om du då borrar twin stance hål så kommer det kännas lite skumt + att brädan kan spricka eftersom brädan är tunnare längre ut på brädan.
Men ta och mät hur djupa hålen är och brädans tjocklek där du vill borra.
Jag har alltid lyckats borra rätt när jag gjort det =D

Jag skulle vilja ha lite bredare stance, men jag känner mig inte direkt säker på att borra egna hål.

Så då är frågan om man kan lämna in den till affärer med skid / snowboard service och få det fixat ?

Doughboy kan du inte berätta lite närmare. Jag har nämligen ringt runt till team sportia, skidutyrningarna i Sälen ingen av dom kunde utan bara stadium och det kostade 400kr, men sen så sa han som jag pratade med att man måste lämna in den på totalrenovering efter. För han som gjrode det borrade underifrån eller något ?

I så fall kan jag väll fixa " sån här plast man fyller i repor och sånt med " och bara droppa i i hålen istället för helrenovering ?

Ok så här går det till. (Jag har gjort detta på 10-15 brädor och det fungerar utmärkt)

1. Skaffa nya inserts. Jag använder möbelskruvar i mässing (M6 gänga med insexhål på undersidan) som jag köper billigt på Claes Ohlsson.

2. Skaffa ett bra Epoxylim. Jag använder Araldit Standard som har 24 timmars härdtid. Lång härdtid är ett måste för att det ska hålla bra.

3. Skaffa verktyg. En bra borrmaskin. Ett tunt borrstål, 3-4 mm, ett borrstål med samma diameter som "skaften" på dina inserts, i mitt fall 10 mm, och en cylinderborr med samma diameter som "huvudet" (den bredare änden) på insertsen, 15 mm.

4. Börja med att mäta ut exakt var insertsen ska sitta och gör ordentliga märken med till exempel spik eller don.

5. Borra hål uppifrån med den smala borren. Var noga med att hålen blir så rätvinkliga som möjligt så att insertsen inte blir sneda.

6. Använd cylinderborren underifrån för att försänka huvudet ner i belaget. Gör försänkningen så "grund" som möjligt utan att huvudet för den skull sticker upp över "ytan" på belaget. Försänk lite i taget och stick ner huvudet då och då så att du inte försänker för mycket.

7. Nu är det dags att borra de grova hålen. Gör det från brädans översida med hög hastighet på borren. Borra hålen lugnt och försiktigt utan att trycka för mycket så att de blir jämna och fina.

8. Blanda epoxy och lägg rikligt med lim i hålet och smeta även på insertsen innan du trycker in dem i hålen. Det kan behövas en hammare för att få dem ordentligt på plats. Snurra sedan runt insertsen i hålet med hjälp av en insexnyckel så att limmet sprids överallt.

9. Torka bort överflödigt lim och låt sedan limmet härda ordentligt, gärna i lite högre värme än normal rumstemperatur.

10. När limmet är härdat slipar du undersidan där insertsen sitter med sandpapper så att inget överflödigt lim sitter på belaget. Sen vallar du brädan som vanligt.

Denna teknik innebär att du får synliga mässingsinsets i ditt belag. Har du gjort det ordentligt kommer det att hålla hur bra som helst och insertsen bromsar ingenting.

Lycka till!!

Senast ändrad:
Tack så mycket.

Då blir det väll till att köpa lim och inserts imorrn om jag vågar mig på det.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp