Borrdiameter K2 Hardside 2011

Har ett par K2 Hardside från 2011 som skall få bindningar från ett par donatorskidor av samma modell. (De ”nya” skidorna måste ändå monteras om för att passa min sulstorlek). Problemet är att jag inte vet vilken borrdiameter som gäller. Har fattat att det generellt är ø3,6 mm men att skidor med metall skall borras med ø4,1 mm. Jag blir ändå inte riktigt klok på vad som gäller för mina skidor.

Det finns ingen märkning på skidorna och K2s support skickade bara monteringsanvisningar för 2022 års linje och sen blev det tyst.

Studerar jag skidorna så verkar det finnas lite metallspån i hålen. Det ena paret verkar dock vara borrat med ø3,6 m. Det andra lutar åt ø4,1 mm, men där har ena häldelen släppt och monterats om med nån form av inserts.

Finns det någon som *vet* eller kanske har nån dokumentation liggande kring dessa antikviteter?

mvh

farsan56

Aktiv medlem
Ta ett metallborr 3.5 och borra med först, är det som att köra i smör och inga metallspån syns stoppa där.
Får du jobba dig igenom ett skikt och det kommer upp metallspån byt till 4,0 och kör färdigt.
Skit i 0,1mm som hemmapulare.
I med lite lim i hålen, montera och stick ut och njut.

snej

Aktiv medlem

Metall så 4,1 torde vara rätt, men farsans metod är ju tämligen fri från möjlighet att göra fel 😅

En följdfråga på detta. Har fått tag på plugg till dom gamla ø4,1 mm bindningshålen. Men två av skruvarna var ju dragna med nån slags insatsgängor/inserts (troligen p g a att det lossnat nån gång). Insertsen följde med skruvarna ut.

Frågan är nu hur jag skall föregla dessa två hål som är mycket större, ca ø7 mm. Finns det nåt bra ämne att tillverka egna pluggar av?
C156659B-61D2-4B23-9601-993842C754EF.jpeg

Senast ändrad:

havreboll

Aktiv medlem
En följdfråga på detta. Har fått tag på plugg till dom gamla ø4,1 mm bindningshålen. Men två av skruvarna var ju dragna med nån slags insatsgängor/inserts (troligen p g a att det lossnat nån gång). Insertsen följde med skruvarna ut.

Frågan är nu hur jag skall föregla dessa två hål som är mycket större, ca ø7 mm. Finns det nåt bra ämne att tillverka egna pluggar av? Visa bilaga 21677
Fyll hålen med Epoxy. Ta ett skjutmått och mät kärndiametern på skruven till bindningar som varit monterade. Är den lite över 3,6 mm så är det troligen det som är rätt. Är det istället något över 4,1 mm så är det troligen det du ska köra på.

Topp