Bra åk i Zell am See/Saalbach

Jnorntng

Medlem
Ska till Zell am See för första gången och siktar på att även ta mig över till Saalbach nån dag. Finns det några backar som man absolut inte bör missa när man är där? Ser lite flackt ut på sina ställen ...

Flackt? Väldigt få flacka partier i Saalbach. Det är bra skidåkning överallt. Hann aldrig besöka Zell am Zee när jag var där förra veckan pga den omfattande skidåkningen i Saalbach och resterande ställen man kan nå med lift. Om du vill ha en riktigt brant pist så tar du Schattberg express upp och tar den svarta ner.

Flackt är det väl inte direkt. Kör backar 1A vid Schattberg X-press om du gillar branta åk.

Jag tyckte om VM backen 36 vid Kogel 2 och 1 var fin att carva på.
Det ligger två restauranger halvvägs ner också båda har soliga terrasser. De är bra båda två, den första är lite dyrare av de två.

Gillar man långt åk är backe 2 och 2a blå backe, tyvärr kan man inte åka den två gånger i rad.

Längesen nu, så minnet kan vara svajigt. Men minns varierad åkning, och det stämmer in på pistkartan också. T ex så ska ”Trass” (svart nr 14) vara en av de brantare åken i salzburgerland, och sammanlagd fallhöjd på 1000m.

Zell am Sees system är litet. Du kommer kunna åka igenom hela på en dag om du vill så du lär hitta åken du gillar ganska lätt. Pga storleken är det nog också vettigt att planera in lite ”utflykter”, lätt till Saalbach med lift men glöm inte glaciären på Kaprun (skidbuss), det är en helt annan miljö än både Zell och Saalbach.
Även saalbach har både sina flackare partier med området med nästan enbart blått och brantare delar med rött/svart.

Tack för alla tips! Låter ju som man ska ta sig över till Saalbach minst en dag och glaciärbesök får det bli med

Från Saalbach-Hinterglemm går det också att ta sig till både Leogang och Fieberbrunn. Tex ta buss till någon av ovanstående och sedan åka via Saalbach tillbaka.

Allt utom glaciären är väl lite som Sälen, för att vara i Alperna? Åkning under trädgränsen till 90%. På solsidorna risk att bara pisterna är vita.
Glaciären däremot högalpint och helt annan känsla. Gäller att åka dit vid fint väder bara.

Allt utom glaciären är väl lite som Sälen, för att vara i Alperna? Åkning under trädgränsen till 90%. På solsidorna risk att bara pisterna är vita.
Glaciären däremot högalpint och helt annan känsla. Gäller att åka dit vid fint väder bara.
Som i Sälen? 🤔😁
Har du åkt skidor i Alperna?
När det gäller Glaciärer är Tux no.1 sedan Stubai. Återstående glaciären vinner absolut inte med Ischgl eller typ Zillertal Aren för att nämna några. Men, men, smaken är som...

Senast ändrad:
:rolleyes::)

PS varje gång jag får syn på den här tråden i ögonvrån så läser jag "Bråk i Zell am See"... :LOL: Ja denna typiska huligan-ort! Vi skojar kanske litet elakt om dessa mindre alp-orter med små liftsystem och lågt liggande backar, men jag skulle hellre bo där än där jag bor nu. Fast ibland undrar man ändå - varför åka just dit om man är mer än en försiktig turist-åkare?

Senast ändrad:
Som i Sälen? 🤔😁
När det gäller Glaciärer är Tux no.1 sedan Stubai. Återstående glaciären vinner absolut inte med Ischgl eller typ Zillertal Aren för att nämna några. Men, men, smaken är som...
Ja, låglänt (för att vara i Alperna) med mycket snökanoner och konstsnö. Bättre fallhöjd än Sälen så klart.
Tycker grejen med Alperna är att åka på stora berg ovanför trädgränsen, men smaken är som... som sagt. Just runt Zell är det Kitzsteinhorn som ger den chansen, och för en dags åkning lär det ju räcka.

Åker bara i Alperna, 30+ skiddagar den här säsongen bl.a. 750+ sen jag började åka skidor.

Ja, låglänt (för att vara i Alperna) med mycket snökanoner och konstsnö. Bättre fallhöjd än Sälen så klart.
Tycker grejen med Alperna är att åka på stora berg ovanför trädgränsen, men smaken är som... som sagt. Just runt Zell är det Kitzsteinhorn som ger den chansen, och för en dags åkning lär det ju räcka.

Åker bara i Alperna, 30+ skiddagar den här säsongen bl.a. 750+ sen jag började åka skidor.
Är det nåt fel på pisterna mot Leogang eller Finerbrunn?
Har inte sett någon Friride World Tour på Kitzsteinhorn 😉

Snödjup

Tillbaka
Topp