Bra åkning i Kalifornien?

• Trådstartare Trådstartare 22
  • Start datum Start datum

22

Medlem
Jag pluggar för tillfället i Santa Barbara, strax norr om LA. Min plan var att plugga här under hösten och dra upp och säsonga i Fernie i januari. Nu börjar jag dock fundera på om man kan få det bästa av två världar: fortsätta plugga här, ta hit skidorna, skaffa en bil och dra helgtrippar till olika orter i Kalifornien. Det är framförallt puder jag är på jakt efter, gärna med stighudsturer. Två uppenbara kandidater är ju Mammoth och Lake Tahoe. Är det någon som har varit på de ställena eller någonstans i närheten som kan tipsa/ge omdömen om dem? Lake tahoe har ju några skidorter kring sig, är det någon som har erfarenhet av ett specifikt eller flera ställen och jämförelser? All input är välkommen!

Stay rocking!

Som du skriver är ju Mammoth och orterna runt Lake Tahoe bäst, men det är ca 6-7 timmars bilkörning till Mammoth under bra förhallanden och ca 9tim till Lake Tahoe fran Santa Barbara, det finns dock nagra orter lite norr om LA varav Bear Mountain är bäst, men det är mycket trafik pa vägen fran kuststäderna under skidsäsongen, och det är väl tveksamt om det är sa mycket puder, men jag kan rekomendera att även testa Las Vegas skiresort ca 4Okm väster om Las Vegas Nevada, riktigt kul ställe,,

Jag och en polare är också sugna att åja till Lake Tahoe i vår och vara där i två månader.
Har varit där två gånger tidigare, dock inte för skidåkning och måste säga att Lake Tahoe är fantastiskt fint.

Någon som har koll på hur snöförhållandena är Mars-April? Vad brukar liftkort kosta? All info är bra info! :)

Glömde nämna att "telemarks tips" forum är jättebra, ga med där och du far manga svar pa alla fragor du har om NordAmerikas backcountry skidakning
http://telemarktalk.com/phpBB/viewforum.php?f=1
och till Duffis kan jag säga att orterna runt LakeTahoe stängde arets säsong slutet av Juni, sa Mars/april är med andra ord bra,,, ang liftskortspriser, har du hört talas om internett???

kolla in tetongravity.com ocksa, o slipp all hippie telemark skit pa TT ;)

Onlytelemark sa:
Glömde nämna att "telemarks tips" forum är jättebra, ga med där och du far manga svar pa alla fragor du har om NordAmerikas backcountry skidakning
och till Duffis kan jag säga att orterna runt LakeTahoe stängde arets säsong slutet av Juni, sa Mars/april är med andra ord bra,,, ang liftskortspriser, har du hört talas om internett???
Grymt! Om du varit där, för-/nackdelar med dom olika skidanläggningarna?

Internet är något jag känner till, inte helt säker på hur man använder det dock... Säger emot sig själv lite va? :)

I Lake Tahoe är det jävligt avspärrat vart man får och inte får åka. Vid dump är det oftast bredvid pisten som gäller allt annat är avspärrat och kortet ryker direkt om man åker utanför. Dom kör typ på olika "gates" som brukar öppna några dagar efter dump. Oftast så är det bara första timmarna efter dump som man får åka pudar sen är hela berget uppkört. Detta gäller iaf Heavenly och Sierra-at-tahoe. Var där i 5veckor, snöade väl nästan en meter i veckan under tiden jag var där. Mammoth kändes som ett mycket bättre offpist område med mycket mer öppna ytor dock så ligger ett dags kort runt 100dollar.

Duffis sa:
Onlytelemark sa:

Internet är något jag känner till, inte helt säker på hur man använder det dock... Säger emot sig själv lite va? :)
Av orterna runt Lake Tahoe tycker jag att Squaw Valley och Suger Bowl är bäst, nackdelen med Squaw Valley är väl att det är mycket dyrt, ska ni stanna 2manader sa är ni sent ute med planeringen, säsongskorten är billigast att köpa nu pa hösten,, I kortet ingar även Alpine Meadows,,

Tack för tipsen! Båda forumen ni har nämnt verkar ju riktigt användbara. Onlytelemark, hur mycket testade du offpisten i Mammoth? Gick du nåt bort från liftarna? Vad är LV skiresort för typ av ort, vad var det du gillade med stället?

Gjorde en säsong i Mammoth pa 80 talet, kom dit i början av oktober, första snön kom veckan efter,,, akte därifran mitten av juni aret därpa, helt ärligt ganska trött pa skidakning, Offpisten i Mammoth haller världsklass, jag har akt skidor i Japan. Nya Zeeland, Sydamerika och Europa och Us/Canada, drog vidare till LA där min flickvän bodde, surfade drog mig fram pa div barjobb och jobb pa byggen i ett ars tid tills det var dags att atervända till europa, sedan pa 90 talet gjorde jag en roadtrip med en kompis för att testa lite udda skidorter, da kom Las Vegas in i bilden, skithäftigt, deras hemsida âr den sämsta jag sett en skidort ha, pistkartan är skit, tror det blir bättre om nagra ar, nya ägare tänker sattsa kraftigt pa nya liftar, nu endast 300m fallhöjd, men med en utbyggnad kan det nog bli ca 500m,, förutsättningar finns, ganska häftigt att köra fran Las Vegas, 25grader varmt genom öknen, för att 45min senare kränga pa sig skidpjäxor,,,,, vad jag gillade med vegas skiresort? mycket folk, ingen akte skidor, alla satt o solade, 1m nysnö, 3 minusgrader,,,

Mammoth sælger deres liftkort lige nu og frem til 14 november.
Sidste år havde de dog også et lift kort til folk som gik på college, men ser intet om den nu. Måske du kan ringe til dem. Når du køber lift kort itl Mammoth for du også liftkort til June Mountain. Begge steder for en masse sne og er super fine på pudder dag.
http://www.mammothmountain.com/MountainActivities/Passes/MVP/

Senast ändrad:
Onlytelemark sa:
Gjorde en säsong i Mammoth pa 80 talet, kom dit i början av oktober, första snön kom veckan efter,,, akte därifran mitten av juni aret därpa, helt ärligt ganska trött pa skidakning, Offpisten i Mammoth haller världsklass, jag har akt skidor i Japan. Nya Zeeland, Sydamerika och Europa och Us/Canada, drog vidare till LA där min flickvän bodde, surfade drog mig fram pa div barjobb och jobb pa byggen i ett ars tid tills det var dags att atervända till europa, sedan pa 90 talet gjorde jag en roadtrip med en kompis för att testa lite udda skidorter, da kom Las Vegas in i bilden, skithäftigt, deras hemsida âr den sämsta jag sett en skidort ha, pistkartan är skit, tror det blir bättre om nagra ar, nya ägare tänker sattsa kraftigt pa nya liftar, nu endast 300m fallhöjd, men med en utbyggnad kan det nog bli ca 500m,, förutsättningar finns, ganska häftigt att köra fran Las Vegas, 25grader varmt genom öknen, för att 45min senare kränga pa sig skidpjäxor,,,,, vad jag gillade med vegas skiresort? mycket folk, ingen akte skidor, alla satt o solade, 1m nysnö, 3 minusgrader,,,
Låter ju som att du har klart tillräckligt med erfarenhet för att ge ett rättvist omdöme! Tack som fan för inputen, riktigt hjälpsamt. LV skiresort låter ju inte fel, får kanske bege mig på en utflykt dit!

MoonPrincess: Tack för tipset! Får ringa och kolla med dem.

excellentswordfight sa:
I Lake Tahoe är det jävligt avspärrat vart man får och inte får åka. Vid dump är det oftast bredvid pisten som gäller allt annat är avspärrat och kortet ryker direkt om man åker utanför. Dom kör typ på olika "gates" som brukar öppna några dagar efter dump. Oftast så är det bara första timmarna efter dump som man får åka pudar sen är hela berget uppkört. Detta gäller iaf Heavenly och Sierra-at-tahoe. Var där i 5veckor, snöade väl nästan en meter i veckan under tiden jag var där. Mammoth kändes som ett mycket bättre offpist område med mycket mer öppna ytor dock så ligger ett dags kort runt 100dollar.
Är det någon som har koll på ungefär vad det kostar för en helg i Mammoth? Försökte kolla på deras hemsida men det går inte att se just nu. Känns ju som att man ganska snabbt tjänar på ett säsongspass med höstrabatt (799 dollares) om det kostar ca 100 dollar för endagspass.

Deres endags lift kort koster omkring $93 sidste år. Så der skal ikke mange dage til at pengene for et sæson kort er sparet sammen igen. :P

Jag måste bara påpeka att du bor väldigt lång från Tahoe! Mammoth är nog bästa alternativet, även om det också är bra långt bort. Snö mängden i Kalifornien varierar mycket från år till år, men puderdagar skall du nog få! Förra vintern var ju tydligen helt magisk i Mammoth med över 15 meter snö! Mammoth har även ganska kul terräng. Vill du tura, finns det även där oändliga möjligheter i the High Sierras, men du får nog räkna med att börja från vägen och inte i liftsystemet. Det finns ett par väldigt bra guideböcker att köpa på amazon som Backcountry Skiing in California's High Sierra.

Med tanke på offpiståkning i systemet, så är det sant att det är straffbart att åka utanför repen, men på andra sidan så kan du räkna med att alla "black diamonds" är opistade och at du där kan köra puder tills det är slut!

Om du får chansen att åka skidor rund Lake Tahoe, skulle jag rekommendera Kirkwood och Squaw Valley.

Jag var också i SB och pluggade men till vintern så kom suget efter pudret, jag och mina väner åkte iväg till mammuth över springbreak för lite puder. Vi hade dock väljdigt tur att det var la niña så vi fick sjuka dump! Boende hittade vi på craigslist och det var inte alls dyrt att hyra däremot så var skidhyran fruktansvärt dyr om du vill ha lite roligare skidor.
Vägen dit är ingen fara alls att köra fin väg hela biten.

En av dem som jag åkte iväg med är kvar i SB nu i höst, Niklas Friman om du kanske vet vem killen är så fråga han.

Ska tillägga att aferski existerar inte i mammoth.

Onlytelemark sa:
Duffis sa:
Onlytelemark sa:

Av orterna runt Lake Tahoe tycker jag att Squaw Valley och Suger Bowl är bäst, nackdelen med Squaw Valley är väl att det är mycket dyrt, ska ni stanna 2manader sa är ni sent ute med planeringen, säsongskorten är billigast att köpa nu pa hösten,, I kortet ingar även Alpine Meadows,,
Super pass med Squaw och Alpine Meadows kostar nuførtiden från 439 $. Løjligt billigt

Som det ser ut nu så kommer jag (21år) och en kompis (20år) åka till Alpine Meadows feb-april eller mars-maj. Kommer vara en nöjestrip så vi kommer inte jobba utan åka dit och åka skidor och softa.

Boende så kommer vi antagligen sköta på det sättet att vi bokar in oss 1 vecka på motelli eller liknande i förhand och sen kolla runt när vi väl är där om det finns något billigt o bra boende som vi kan hyra.

Bil kommer troligen köpas och sedan säljes innan vi åker hem.

Om det är någon annan som är på så får ni gärna hör av er. Ju fler desto roligare och billigare.

Mvh Niklas Dufour

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp