Bra-att-ha-saker på säsong

lgrstdt

Medlem
När man är på säsong är det inte alltid säkert att man har tillgång till prylar som vanligtvis är en självklarhet. Det finns ju en mängd prylar som är sjukt bra att ha på säsong som man väldigt lätt glömmer bort när man packar väskorna. Jag syftar inte på saker som tillhör skidutrustningen, utan på saker som underlättar vardagen när man är på säsong.

Knivslip - oslipade köksknivar kan man bli jävligt irriterad på.
Spinnackertejp - Hör och häpna, denna tejp är mycket effektivare vid lagning av skidkläder än silvertejp.
Nål och tråd - Behöver man sy något kan man ge sig f-n på att man inte har nål och tråd i närheten.

Det är tre exempel på bra-att-ha-saker som jag prioriterar högt. Jag hoppas att jag får lite härlig inspiration av svaren i denna tråd så att jag slipper stå och svära över att jag inte har med mig saker som annars är så självklart.

Vilka bra-att-ha-prylar har du i din packning när du drar iväg på säsong?

Ja du lagerstedt, en grenkontakt var jag väldigt nöjd över att jag fått med mig i vintras! Att den inte passade i vägguttagen är ju dock en annan femma.

Har väl lite olika saker man kan ha med:

En trevlig bok - bra avkoppling mellan alla spins och rails
Ipod - aldrig fel med lite musik
Mobilladdare - inte roligt att glömma den alltså
Fingerboard - ett bra tidsfördriv
Läpsyl - mycket mycket jobbigt med spruckna läppar

Förbandslåda
Vallajärn
Valla (duh)
P-tex
Multiverktyg, t.ex. Learherman
Kompositlim om man skullebehöva montera en bindning

Bara nåra jag kom såhär på rasten :)

Inte för att jag har säsongat. MEN! kan nog tänka på lite grejjer man inte tänker på.

Strykjärn - Valla skidor samt stryka kläder
Skruvmejsel - Alltid bra att ha
Skarvsladd

Dirty-T sa:
Inte för att jag har säsongat. MEN! kan nog tänka på lite grejjer man inte tänker på.

Skarvsladd
Går det bra det att stryka kläder med vallajärnet? Vågade aldrig testa i vintras, var livrädd för att få valla på kläderna.

lgrstdt sa:
Dirty-T sa:

Skarvsladd
Går det bra det att stryka kläder med vallajärnet? Vågade aldrig testa i vintras, var livrädd för att få valla på kläderna.
Jag skulle banga på att stryka med ett järn jag har vallat med. Frågan är dock varför du ska ställa dig och stryka kläder när du säsongar.

somebody sa:
lgrstdt sa:
Dirty-T sa:

Skarvsladd
Jag skulle banga på att stryka med ett järn jag har vallat med. Frågan är dock varför du ska ställa dig och stryka kläder när du säsongar.
Det var lite så jag tänkte också. Varför man ska stryka kläder när man säsongar? Jag brukar stryka mina skjortor innan jag använder dem och i vintras blev skjortorna skrynkliga, trots att jag var på säsong.

Osthyvel... glöm den och man är död... om man gillar ost
Adapter med grenkontakt annars, mycket viktigt.

lgrstdt sa:
Dirty-T sa:

Skarvsladd
Tror inte att det blir så jätte bra.
Spelar dock stor roll om du har ett vanligt strykjärn eller ett vallajärn.
På ett vanligt strykjärn går ju vallan upp i hålen under och dessa hål finns inte på ett vallajärn.

jag åker alltid ivæg på sæsong utan nånting, brukar bara ta jeans och en t-shirt... kanske skor.
sen køper jag allt på plats, som jag tycker man kan behøva, t,ex skidor och liftkort och annat nødvændigt jag kommer på væl på plats.

brukar alltid ta med ett pytteapotek, typ resorb, plåster, värktabletter, hostmedicin mot slem + rethosta och nässpray för man kan ge sig fan på att första förkylningen kommer en söndag när alla apotek är stängda. plus att all fransk nässpray jag testat har varit kass. :)

en anteckningsbok eller ett block + pennor. man vet aldrig när man behöver det.
brukar plocka med mitt gamla gameboy också. kanske inte så viktigt, men när alla serier är sedda och alla böcker lästa kan pokemon eller supermario vara räddningen ^^

en sak jag aldrig kommer ihåg men gärna hade haft med mig är en bra kniv. av någon anledning finns det sällan vettiga köksredskap i bummarlyor.

1. Liggunderlag (variant större) är grymt fint att ha om man vill hare varmt å gött när man ska ligga i solen:)
2. Havregryn för dom som vill ha gröt. Finns nån typ av havregryn i Frankrike vet ja.. Men den är sjukt dyr.
3. Shorts får man inte glömma...

jag skulle tipsa en teve också. Jävligt soft att kolla på när man inte åker skidor. Har hört att LG:s 55-tums 3d-tv ska vara näjs.

somebody sa:
lgrstdt sa:
Dirty-T sa:

Skarvsladd
WORD! :P

Bah, ni är ju kassa hela bunten - ni har ju missat det viktigaste av allt - PENGAR! Resten löser sig...

Heddious sa:
brukar alltid ta med ett pytteapotek, typ resorb, plåster, värktabletter, hostmedicin mot slem + rethosta och nässpray för man kan ge sig fan på att första förkylningen kommer en söndag när alla apotek är stängda. plus att all fransk nässpray jag testat har varit kass.
Du vet kanske inte att avsvällande och slemlösande nässpray sådan vi har i Sverige är receptbelagd i Frankrike. Den som de har är bara bakteriedödande och helt värdelös som slemlösande. Detta fick jag personligen erfara förra säsongen. Vi fick käka piller som var slemlösande istället.

Mycket har redan sagts, och en hel del fjanterier har även fått ta plats.
Vis av erfarenheten är det här vad jag packar med mig utöver själva skidprylarna:

- Två grenuttag, ett räcker sällan då man ofta behöver använda olika saker på olika platser samtidigt, t ex pjäxtork i hallen och laptop i sovrummet. Genom att ta ut hyra för varje uttag kan man tjäna lite ölpengar, dessutom slipper man bjuda "vänner" på krogen.
- Mina köksknivar, de tar jag alltid med mig oavsett vart jag reser och de är enbart mina, vilket vissa får lära sig den hårda vägen!
- Osthyvel, saknas ofta i alperna, förmodligen är det likt socker på popcorn en del utav krigsstraffet.
- Badbyxor som kan dubbla som shorts när man känner ett behov av att trycka ned sörläningar som gnäller över minus tjugo grader.
- Innetofflor, du kan aldrig vara helt säker på att det är en fläck filmjölk på köksgolvet.
- Böcker, att läsa är ett utmärkt alternativ till att behöva vara trevlig och social.
- Hemapotek, man vet aldrig vilka konstiga djungelsjukdomar danskar, holländare och annat exotiskt folk bär med sig.
- Snus, även om man inte snusar själv går det utmärkt att sälja på den svarta marknaden till lokala bergsrävar i utbyte mot det vita guldet.

Detta är alltså vad jag använder i baslägret. Sedan finns det massor av "bra att ha" saker som får följa med upp på berget eller in i skidverkstaden.

Senast ändrad:
Nojlas sa:
Bah, ni är ju kassa hela bunten - ni har ju missat det viktigaste av allt - PENGAR! Resten löser sig...
Bah, du är ju kass, alla vet ju att pengarna är reserverade för alkoholkonsumtion! Vad skulle man annars göra på en säsong? Iofs brukar problem lösa sig vid en okänd promillenivå så egentligen kan vi nog mena samma sak fast uttrycker oss på olika vis?

Senast ändrad:
maertin sa:
Nojlas sa:
Tss, pengar är väl inget problem! ... eller?
Ja, det är ju det jag menar. Se till att ha en stor hög med stålar så är saken biff. Cash is king! :cool:

Jarle: Om du lägger alla stålar på alkohol - hur pröjsar du då liftkort och hyra? Natura?

Liftkort? Ska man åka skidor påstår du? Ve och fasa! Gå ut frivilligt i en massa djup, blöt snö i köldgrader!? Är du från vettet? Jag lägger tillräckligt med pengar i baren för att få en egen plats på diskmaskinen att sova på alternativt hotell gripen...

Åka skidor, det var det löjligaste jag hört :P

Vitlökspress. Lika viktigt som osthyvel!
Valla skidor kan skita i eller lämna in på Sport4U men utan vitlökspress och osthyvel är det kört.

Tillbaka
Topp