Bra bindningar till mina Mantra?!

oggart

Ny medlem
Hej.

Befinner mig i Canada och tänkte lära mig lite puderåkning.
Kom över ett par lätt begagnade völkl Mantra som jag förstått är en schysst skida som passar mina behov.

På skidan satt dock bindningen Marker titanium 12 free, en bindning jag förstått att många tycker illa om.

Vad hade varit en bättre bindning som passar en begränsad plånbok?

Jag är ca 187, väger ca 76 kg och gillar fartfylld cruising i pisten men vill lära mig puder. Jag trickar inget. Skidorna var 184... kanske inte optimalt... men det var billigt.

Tips?
Tack!

Låter som en perfekt skida tycker jag. Om du är i startgropen för att lära dig åka puder tycker jag du kan behålla bindningarna och testa. Känner du att dom släpper, skruva upp lite. När du maxat bindningen och den fortfarande oönskat släpper så är det dags för ny bindning. Då hade jag nog tittat på nån 14 eller 16 bindning typ Salomon STH14/STH16, Rossignol 140 eller Marker Jester 16.

Lycka till i pudret.

Det enkla svaret på den fråga är att du kan ta vilken bindning som helst som går upp till 14, eller 16 om det är friåkningsinriktade bindningar. Rena racebindningar som går till 16 (tex Salomon 916) är inget som man ska välja på rekommendation av någon annan. Behöver man en sådan så vet man att man behöver den. För en åkare på medelnivå (relaterat till besökarna på den här siten) så skulla jag säga att skaderisken ökar med den typen av kraftiga bindningar. Så, 14 räcker för dig i det här läget.

Just för puderåkning klarar du dig med Marker-12:an, men om du laddar ur i en stökig pist med dom bindningarna så kommer det att bli problem oavsett vad du ställer dom på. Likaså kommer det att släppa i sämre offpistförhållanden och om du hoppar eller droppar. Det är helt enkelt en bindning som inte lämpar sig för hårdare åkning.

Här är några tips:
Nytt:
Salomon STH 14 Driver. Bättre tådel än STH 14. Mycket beprövad och pålitlig.
Look PX 14/15. Finns med diverse plattor och namntillägg, men är samma bindning i botten. Viss risk för lite glapp i sidled i häldelen efter nån säsong, men annars en riktigt bra bindning med bra elasticitetsmått (förmågan att ta tillbaka pjäxan vid ett slag).
Marker Duke. Bästa bindningen om du vill kunna gå med hudar utan Treckers.
Marker Jester. Samma som Duke, men utan gåfunktion. Vissa hållbarhetsproblem, men överlag en solid bindning.

Beg/äldre budgetvarianter:
Salomon 914. Enkel, men väl fungerande.
Salomon S900. Äldre variant av 914. I princip identisk.
Salomon Driver 997 Equipe. Ännu äldre variant som är bättre än de nyare. Den bästa budgetbindningen, men svår att hitta. Var observant när det gäller korrosion på gamla bindningar.
Rossignol FKS 155, TT09, och liknande. Roterande bakdel, helroterande eller delroterande tådel beroende på årsmodell. Mycket solida bindningar. Går att hitta billigt på gamla raklagg iom att den har sett likadan ut i 20 år. Minst.

Sicka bra och informativa svar!

Dom har en stor swapmeet här den 21a ska hålla ögen öppna efter ovanstående bindningar.

Tackar och bugar ödmjukast!

-En fråga till från den okunnige:
Hur stor betydelse har egentligen den, i sidled, rörliga plattan "framför" tådelen som ma ser på exvis markerbindningarna. Gör den någon nytta, eller är det bara ännu en grej som kan gå sönder?

jag tror det är det senare :p kan inte tänka mig att den har nån viktig funktion. men det är som sagt bara vad jag tror. rätta mig om jag har fel.

tack för bra svar ännu en gång MnO. besvarade lite av mina funderingar också =)
passar ändå på att fråga: hur är rossignol 140 om man jämför med marker jester och salomon sth 14 driver? går i ungefär samma köpfunderingar som trådskaparen

Tillbaka
Topp