Bra lavinfilm - klok kille

Mycket lärorikt! denna video sätter ju perspektiv på pengarna som en abs-rygga kostar, ändå en relativt billig livförsäkring som ökar chanserna att överleva markant!

Bra og informativ film. En god porsjon flaks og riktig utstyr reddet han her. Det som skremmer meg en del er ABS sekken hans. At den ikke blåser seg helt opp er ikke heldig. Et større skred og den hadde vært til null hjelp. Ikke første gang jeg ser ABS sekker som blir sånn. Mammut og Snowpulse systemet er bedre der. At ABS også går ut å lover så stor overlevelses ratio i sin markedsføring er ikke heldig.

Play safe der ute! Vi har mistet alt for mange likesinnede denne vinteren!

Ruskigt bra beskrivning av hur det är att vara i en lavin. Vad han inte beskriver men som jag upplevde var den efterföljande panikångestattacken på kvällen med svår frossa och tryck över bröstet som fick mig att tro att nått revben var brutet och alla åren det sedan tog innan jag kunde slappna av och njuta fullt av att åka stora lössnöfält igen......
Hoppas ni alla slipper dela den erfarenheten.
Ta det försiktigt där ute!!!!
H

Ska jag vara ärlig så ser jag inte det kloka i att "traversa" skråa rakt igenom en vindpackad bergssida... bara jag ?

Ok, jag borde ha skrivit "Efterklok kille" i rubriken, för det är just vad han är. Ger oss en möjlighet att se hans misstag (och kanske våra egna) och reflektera över dom. Dom flesta kanske skulle ha mörkat sitt misstag eller flabbat bort det över en öl efteråt, bara glada att ha överlevt. Den här killen bjuder på en lektion i stället.

Mycket bra film och välgjort. Väcker eftertanke!
På något sätt känner man igen situationen. Man ser all den fina snön och skidåkningen. Kanske euforin efter ett tidigare bra åk och då är det lätt att man åker där man kanske inte borde.

Av en slump stötte jag på en annan film på YouTube. Det slutar bra men kusligt när man hör killen andas under snön.

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp