Bra pris på twintip-skidor?!!

Sudde

Ny medlem
Hejsan!

Var ute på stan igår och kollade på lite rea-skidor... Är inte så insatt, och har inte åkt så mycket, men jag har tänkt att köpa ett par twintip-skidor...

Jag hittade ett par salomon, teneighty tror jag att dom hette. Dom hade inkl. bindn. kostat 3000:- och nu kostade dom 2000:-
Är det bra pris??!!

Till saken hör att jag inte kör speciellt ofta, så jag behöver inga värstinggrejer....

Tacksam för svar!!!

Mvh.
/Sudde

nya 1080s med bindning för 2000:- ?
säger bara en sak: köp dom, men snabba dig innan jag tar dom. :)

vad var det för bindning och vilken modell på skidan var det förresten?

Hmm... Jag är ju som sagt inte så värst inne på det här... Trodde att det var modellen som hette teneighty... Finns det olika modeller av teneighty eller? Om så är fallet så vet jag faktiskt inte vad den här modellen hette... Och bindningarna vet jag tyvärr inte heller vad dom hette, men det var nog inga jättebra...

Salomon Teneighty är en av de bästa twintip-skidorna på marknaden. Det finns bara en variant, men i år har de olika färg på alla tre längderna och de har blivit pro models (dvs. ett proffs har fått sitt namn på skidorna). Bindningen är nog förmodligen också bra. Om det nu är Salomons bindning. Om du ej ska köpa skidorna får du gärna säga till mig om vart de finns :)

Längd: Färg: Pro model:
161cm Röd/oranga Junpei Endo
169cm Vita Vincent Dorion
177cm Svarta JF Cusson

Om halva skidorna är oranga ooch halva röda är det förra årets modell. Köp dem ändå!
Om de är helt oranga är det nog ett par 2 år gamla Teneighty. Sådana har faktiskt jag...

Det finns faktiskt en till variant, nämnligen 1080 Groom som är en juniormodell och finns (minst) i längderna 129, 137 och 145.

Det skulle ju kunna vara en förklaring till det billiga priset...?

/Yada

Jag försökte testa de absolut nyaste teneightyna (nästa års modell?) i chamonix förra veckan. tyvärr var det ingen som ville låna ut dom.. för nya!!
Så här är det.. årets modell som det pratades om i föregående brev är exakt samma skida som föregående årets modell, de gula skidorna. det ända som har ändrat sig är färgerna och att de blivit proffsskidor.

På nästa års modell har salomon ändrat hela skidans uppbyggnad. Den är mycket hårdare i mitten nu och så är det träkärna. Böjer man skidan sviktar den bara i den övre delen av skidan och den nedre.. Detta ger mycket bättre egenskaper..
Priset i Chamonix utan bindning var 420 Euro = 3800 kr.. mycket bra pris!!!

Ja, dom var helt oranga så dom är kanske två år gamla då...
Hmm... Jasså du säger att det bra skidor? Jo, det var bindningar från salomon också...
Då skall jag nog ta och köpa dom!

Tack för hjälpen!

PINSAMT!

Skidorna var, som någon innan anade, juniorskidor... Hehe, ja det är inte alltid så lätt! :)

Men jag köpte istället ett par salomon 540 med salomon c-509 bindningar... Hoppas att detta är hyffsade grejer

/Sudde

540 är nog bra för dig... de är ungefär som 1080 men billigare och kanske lite mjukare men det blir nog bra.

Lycka till med tricken!

Tackar tackar!

Tyvärr blir det nog inte någe åkning förrän nästa säsong, men det är alltid skönt att ha nya skidor ståendes i garderoben! :)

Ha det!

/Sudde

kööööööööpppppp....... om det är junior modellen så köp inte... den om det är senior så köp direkt. Bara skidan är värd uppåt tre och ett halft tusen. om onte mer.

Snödjup

Tillbaka
Topp