Bra skidor för en tjej som ska säsonga?

IJPL

Ny medlem
Ska va en säsong i chamonix, vilka skidor ska man satsa på? e d bra tips att köpa skidorna på plats i cham?
har åkt några veckor varje år sen jag va liten, har precis börjat me off-pist.. ska man satsa på en all-round skida el va gäller? kan inte mkt om detta, e tacksam för alla tips jag kan få..
e en rätt liten tjej, 157 cm o väger runt 52 kg.

Tack för på förhand!

Köp på plats efter att du har provat så många som möjligt. Prova runt lite bland olika märken/längder etc. Men om du ska åka off pist med dom så rekomenderar jag en skida med minst 90mm i midjan.

calle_n sa:
du kan köpa mina all-round-twintips dom är ganska breda för offpisten och dom är
147cm så 10cm försmå och det ska dom vara ta en titt på min annons https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=22915 det är bra skidor som köptes på alpingaraget

MVH/C
Snälla calle-n tror inte hon ska ha så korta skidor om hon ska åka off-pist. Som du säger själv så är dom 10 cm kortare än henne. Säger det funkar inte....

//Hasse

Senast ändrad:
Tjena tjejen!

Du ska kolla upp K2 Nancy i 159 cm! Där har vi "flickvännen" till Seth-skidan (tidigare Seth Pistol och Seth Vicious) som jag tror skulle vara en helt klockren Cham-skida för dig. Bredden ger dig flytet du behöver för findagarna, bra vridstyvhet ger potential i pisten (den inte helt isblå sådana...) och lekfullheten är grym i dessa skis! Sen har du twin tip också så det sprutar riktigt snyggt (och riktigt irriterande för de som sackar efter bakom dig!) när du susar nerför backen, och givetvis för att det ska underlätta att sätta bakåtlandningarn i dina klockrena 180s och 540s du kommer slänga i tid och otid när du väl kommit igång... ;) Kolla in lite mer om skidan här: http://www.k2skis.com/k2factoryteam/ski.asp?ProductID=21.

Angående var du ska köpa den så ligger nog priserna på K2 hyfsat lika i Sverige & Frankrike. Möjligt att det är nån krona billigare där nere. Så välj själv!

Fråga gärna om det är nåt mer du grubblar på!
/Sara

Senast ändrad:
Utter sa:
Köp på plats efter att du har provat så många som möjligt. Prova runt lite bland olika märken/längder etc. Men om du ska åka off pist med dom så rekomenderar jag en skida med minst 90mm i midjan.
hur funkar d när man provåker skidor då?lånar affärer ut skidor man får prova då el? el hyr man el hur funkar d?hänger inte riktigt me i säsongar-snacket ännu :P

Oftast drar dom av hyran om man köper skidor där. Man hyr alltså.

//H

hej,
vad du än gör så köp inte skidor med för smal midja, då kommer du aldrig tycka att det är kul att åka offpist.
bredare skidor kan vara lite svårare att åka på i början men man vänjer sig snabbt.

Tycker K2 Nancy som sara tipsa om verkar vara en grym tjejskida, några andra skidor som jag tycker du kan spana in är:

K2 Phat Luv

Rossignol Scratch BC WRS

Armada ARW

Bumtribe Human Steak Hache

Head Sweet FatThang

lycka till.

Ett tips är ju att om du känner att ett par kommer kännas riktigt bra, dvs att K2 Nancy är de enda skidorna för dig, köp dem på www.sportconrad.de så sparar du några tusenlappar...

SkiPetter sa:
hej,
vad du än gör så köp inte skidor med för smal midja, då kommer du aldrig tycka att det är kul att åka offpist.
bredare skidor kan vara lite svårare att åka på i början men man vänjer sig snabbt.

Tycker K2 Nancy som sara tipsa om verkar vara en grym tjejskida, några andra skidor som jag tycker du kan spana in är:

K2 Phat Luv

Rossignol Scratch BC WRS

Armada ARW

Bumtribe Human Steak Hache

Head Sweet FatThang

lycka till.
Tack alla för alla tips!
Hur smal e en för smal skida då? Ska man ha minst 90 mm bred somm utter skrev? Vill ju inte få tråkigt i 4 mån,hehe..

Njaaee, tråkigt bara för att man har smalare lagg är nog inte riktgt rätt utryckt. Folk har i alla tider tyckt att offpist är skoj vare sig man haft smala eller breda lagg. Däremot underlättar det en hel del med ett par bredare lagg. Speciellt när det börjar bli lite knixig snö, typ uppkört/kartong/skare.
Sikta på runt 85-90 mm i midjan, tror jag kan bli ganska så bra.

Tillbaka
Topp