Bra småställen (relativt oexponerade) i alperna

Rydellen

Ny medlem
Hej!
Har precis kommit hem efter enbart en vecka i Chamonix. Och måste säga att jag på något sjukt sätt är lite smått missnöjd med resan. Självklart är den stora anledningen att det var dåligt med snö, då Cham har enormt mycket att erbjuda, vid rätta förhållanden. Självklart är det heller inte lätt första gången man är på ett nytt ställe.
Har varit på flera av de "största" alpställena och har tröttnat på folk, party, köer, skidbussar osv osv.. Vill nu ha tips på vilka "små" ställen som gäller om man vill åka seriöst och slippa allt "runtomkring". Fallhöjd spelar inte en jättestor roll, men höjd över havet är inte dumt. Kollat på lite småställen i Frankrike/Österrike/Schweiz men hittar dåligt med info av seriösa åkare som inte bryr sig om hur bra utelivet är eller hur mysig byn är osv osv...absolut inga "charter" ställen. Anledningen till att jag frågar på ett internetfurom är att jag inte känner jättemånga erfarna åkare :(

Har fått tips om Blatten-Belap i Schweiz, men där är det för stunden +5grader i byn = inte aktuellt.
Förstår att de flesta inte vill ge bort sina favvoställen, men skicka pm om ni inte vill göra det publikt :D

Mvh. Emil

Hejsan!

Vänta några veckor och läs min kommande artikel om ett ställe som heter Krippenstein i Österrike!
Riktigt skönt ställer men otroligt lite freeriders så du har allt själv!

Mvh
Johan

Mot slutet av veckan fanns det väl ändå snö så det räckte? Annars får du nog åka på heli-skiing i Kanada eller nåt liknande om du vill ha ännu mer ;-)

Nåja, det var mindre ställen du var ute efter. Jag gissar att du tänkt dig en resa där du åker till lite olika orter och testar 3-4 stycken under en vecka? Själv trivs jag oerhört bra med det resesättet, och kan helt klart rekommendera det. På http://www.j2ski.com hittar du listor över skidorter som ligger nära flygplatser. Om du tänkt åka runt i norra Frankrike runt Haute-Savoie (Avoriaz, Chamonix och det området) har jag väldigt många tips. Har du tänkt dig en sväng i Valais-dalen (eller Wallis-dalen som den också heter) i Schweiz har jag också en del tips att komma med.

Så, vad är ditt rese-upplägg och vilken typ av åkning är det som lockar?

Måste säga att jag vart posetivt överraskad av monterosa ski i italien, va där i slutet av januari och folket va i princip obefintligt, snön med dock :/

JohanStahlberg
Ska bli intressant att läsa din artikel! Men det är risk att jag redan är iväg då :D vi får se

Peter K
Det kom ca: 60cm onsdag-torsdag som blev ännu mer de nästkommande dagarna. Men vinden gjorde det lite besvärligt. Tyvärr så var i princip alla liftar stängda så det enda vi fick ut var lite "platt" åkning i Le Tour under första liften :S och lite (iofs gött) puder under sittliftarna på Grand Montets.
Ja att flyga ner och sedan hyra bil är ju det som gäller. Vi har inte riktat in oss på något särskilt än. Därför är jag intresserad av vad du rekommenderar. Men närhet till flertalet olika områden samt flygplats är ju såklart det mest intressanta.

tjena. om du skiter i allt utom åkningen skulle Livogno i Italien vara något om du inte varigt där... utelivet där är ganska begränsat så där kommer inte så många party människor mer än för den billiga spriten... det är alltså lätt att undvika.

nu var jag förvisso där redan v 2 i år ochdet var låg säsong. så jag undrar om inte de orter du varit på tidigare var du gillat åkningen är bra ställen under låg säsong.

vi hade istort sett backarna för oss själva efter kl 3 på eftermiddagen liftarna stängde dock då det blev mörkt villket det blev redan kl 5 :s
det är kanske bättre med de på andra sidan högsäsong har ingen aning.

annars finns de nog möjligheter på andra sidan atlanten om du är villig att resa lite längre. har hört mycket om argentina och chile.

aquila
Har faktiskt aldrig varit i Italien. Förrutom Chourmayeur som inte riktigt räknas :D
Har hört att skidåkningen i Italien överlag ska vara mer varierad, vilket inte verkar stämma speciellt bra med livigno? Jo självklart skulle man vilja till tex: the rockies, chile osv. Men då känns en vecka nästan löjligt lite. Och längre än en vecka i taget kan jag inte vara ifrån jobbet tyvärr..
Fler tips mottages med uppskattning!

Tack Peter K!
Låter som du sett det mesta där nere! Kul att kunna få lite tips av någon kunnig. Och inte bara säger "har hört att ### ska va bra" osv.
Eftersom Frankrike för mig känns mer "hemma" är de ställena du nämner helt klart några jag ska kolla upp! Tack igen för tipsen!

Angående Chamonix så hade vi nog lite otur ja :( Grand Montets hade bara storkabinen upp och sittliftarna bort till höger öppna. Det snöade och blåste hårt! Det märkliga var att allt stängdes igen vid ca: 13.30 när det slutat blåsa och det hade börjat klarna upp! Detta var något som vi aldrig förstod varför!? Förhållandena var bättre än på hela dagen och då är det dags att stänga igen :S
Iaf så tänkte vi att vi drar Flegere på hemvägen. Men på bussen sa en tjej till oss att hela Flegere också var stängt...så det blev tyvärr raka spåret hem :( surt.

Mvh: Emil

Kolla i åka skidor rydellen, det står ganska ofta (?) om små ställen med mycket snö, för de som vill komma bort från party, stök och mycket folk. Senast läste jag om Disentis som verkade vara stället som du letar efter!

Hoppas du får till det!

Vigge

Instämmer med Peters kommentarer. Bor själv i Geneve, och aker rätt ofta i Grand Massif, eftersom det är noll puderhets. Självklart inte lika häftigt som Chamonix, men det är säkrare att fa valuta för pengarna. Powder kl.9-17....

Flaine är dock Alpernas fulaste by. WARNING. Ak inte dit med flickvän.

Rydellen: Varsågod, hoppas ni hittar nåt kul. Jag ser fram emot reserapporten ;-)

Flegère var öppet på fredagen, jag tror däremot att det inte öppnade förrän framåt 10-11-tiden. GM var fint på söndagen, vi råkade hamna först upp i sittliften och fick helt ospårat både i skogen under "andra" sittliften samt ett helt ospårat åk från toppen av Bochard:en. Bra dag :-)

Eftersom PeterK så väl beskrivit den Norra delen kanske jag kan bidra med mina synpunkter litet längre söderut.
Flyger du till Turin ligger Aosta , Vallee Maurienne, Via Lattea och en rad småorter syd Briancon inom rimligt bilavstånd.

Från Grenoble Chamrousse, Vallee Maurienne, Les 7 Lacs, Les Grand Serre, Vecroin.

Från Nice Auron, Isola 2000. Valberg.

Inte behöver du trängas på Grand Montet för att hitta bra skidåkning.

Gubbfan .Samlare av pärlor

Peter K
Hur tror du det kändes att inte få ett enda åk från toppen av GM eller Agille di Midi på hela veckan...:S Det svider! Vi skulle "spara" de två åk vi hade från toppen på GM till senare i veckan..Sen när vi kom tillbaka på fredagen va den ju såklart stängd. Borde vi väl fattat själva kanske men det var inte bara en vilja som skulle få sitt igenom :)

Hur är det i Cham nu då Peter? Strålande sol och snuskiga mängder snö? =/

livigno är inte det som sälen fast billigare sprit och förbjuden offpist om det nu finns någon?

Rydellen.

aha på så vis.
men där fans faktiskt ganska varierad åkning i livigno. beroende på vad man åker och är ute efter då så klart. men backarna är långa och man komma väldigt högt med ett få tal liftar.

nu åkte jag dock bara blå och enstacka röd pist där men för de som är bättre är de svarta piskterna nog lagom. många av de blå var härliga även om man är bättre då man troligen då får mer avslappnad åkning. sen var där många fina ute serveringar var man mitt på dagen kunde sola och ta något att dricka eller äta...

uppe på de övre topparna blev det dessutom glesare med folk än vad det var nere i backarna i dalen.

Rydellen,

Nu sitter jag på jobbet i Genève så jag har ingen aning. Men enligt http://www.snow-forecast.com/resorts/Chamonix.0to3mid.shtml verkar det vara molnigt.

Jag insåg förresten att jag glömde åtminstone ett ställe till som kan vara värt att besöka: Chatel tillhör Portes de Soleil-området men ligger på schweiziska sidan gränsen och det är mindre exploaterat än exempelvis Avoriaz. Det är ett av resmålen för mig kommande helg så efter det har jag förhoppningsvis lite mer info. Turistbyråns websidor för orten finns här: http://www.chatel.com

aquila
Jag är tyvärr inte intresserad att åka pist överhuvudtaget, men tack för ditt bidrag.

Peter K
Jasså du har turen att jobba nere i paradiset :D Trevligt!

Tack för era tips allihopa! Har några ställen som jag ska kolla närmre på som verkar intressanta!
Ses i pudret!

// Emil

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp