Bra termos?

zupermac

Aktiv medlem
Bra termos?
Vi satt igår på lunchen och pratade picknick, tälta och värmestuga. Då kom vi in på termos och jag står precis i groparna att köpa en/flera ny/nya. Dels vill jag ha med mig gott kaffe med mig till jobbet (automatkaffe är rena giftet) och dels vill jag kunna ta med mig varmkorv eller någon god soppa till skidbacken. Då är kanske två st. lämpligt. Kanske även en ytterligare till varm choklad. Egentligen spelar inte antalet någon roll och heller inte storleken(?), utan kvalitet är så klart högsta prioritet. Det ska även gå att köra den i diskmaskinen utan att den går sönder.

Det finns en uppsjö av fabrikat och vi kom fram till att Thermos och Klean kanteen var bra skit.

Vad har ni för termos och håller den för en dag i backen?

Bra termos?
Jag tror på thermos, dom jag haft har funkat bra. Köpte nyligen en ny liten med snäpplock som är lätt och verkar bra för kaffe i backen om man är ensam. Om du funderar på mattetmos så avråder jag från primus, locket läcker värme så den funkar inte alls bra.

Bra termos?
Primus har en 1.5 l mattermos som är riktigt bra.
Rymmer 10-12 varmkorv och håller värmen bra.
Fick bäst i test av ICA-kuriren häromåret.

Brukar diska den för hand, öppningen är stor, men enligt testet ovan skall den tåla maskindisk.

Har inte provat deras övriga termosar men skulle tro att de håller hög kvalite.

Bra termos?
Thermos brukar bli vinnare i olika tester, till exempel det här från 2013. Tittar man lite närmre så ser man att Thermos, som kostar 299:- höll värmen bäst med 6 graders skillnad efter 4 timmar, å andra sidan så har vi Coop/Cookware som tappade 8 grader men bara kostar 129:-. Då kan man fundera om de där två graderna är värda 170 kronor mer...

Om du frågar mig så är det viktigaste korken, en traditionell skruvkork håller värmen bättre än moderna pop-up varianter och är dessutom tusen gånger enklare att diska. Själva flaskan diskar jag alltid för hand, brukar inte bli så bra att köra flaskor och liknande i diskmaskin.

Bra termos?
Håller med om att skruvkork är att föredra på traditionell termos. Har man haft chokladmjölk i termosen eller annat med mjölk så är det inte kul om man slarvat med diskningen efteråt.
Dessutom håller skruvkorken betydligt bättre.

Bra termos?
Saknar helt vetenskaplig grund men jag tycker min Everest termos från stadium är svinbra, håller värmen bra och kaffet smakar inte "termos". Fick den när jag fyllde år för nått år sen, så jag vet inte vad den kostar, men jag tror inte den är dyr. Skruvkork.

Senast ändrad:
Bra termos?
En sån bra fråga! Termos ät ju något alla ska äga! man ska alltid ha kaffe med sig!
Själv har jag en termos av märket Thermos ca 1L (som den i testet fast med skruvkork).
Har använt den dagligen för kaffe i över 3 år, både till jobbet, backen och ute på tur!

Den har aldrig svikit mig och kaffet är alltid varmt! häromdagen så glömde ja min termos och kom hem 12h senare och kaffe var fortfarande drickbart! :D

Har en Primus i samma storlek med skruvkork men håller inte kaffet lika varmt som min Thermos!

Bra termos?
Kan förtydliga att det gäller Primus 0,5 l mattermos som inte håller värmen. Hade först en som jag reklamerade och fick en ny. Den nya var bättre men man känner med handen att locket blir varmt och innehållet blir ganska snabbt kallt. Otillräckligt isolerat lock. Men det låter ju bra att dom större är bra, 0,5 l är ju ändå för litet för en mattetmos har jag kommit på...
Har en primus muggtermos som jag inte heller tycker är så bra, läcker och håller inte värmen så värst bra. Thermos ftw!!

Bra termos?
På lunchen idag kom vi fram till att man egentligen inte behöver en mat-termos.
Eller, beroende på om man ska äta direkt ur eller om det är något stort som ska ner så behöver man en större öppning och inte så djup = mat-termos. För soppor och annat lätt som t ex smala varmkorvar så fungerar det förmodligen bra med en vanlig 1l-termos. Nackdelen med en "vanlig" termos är att man behöver något att hälla upp maten på, typ en kåsa. Är man fler som ska dela på innehållet så kanske det är fräschare att göra så.

Efter ett tag så spårade diskusionen ur och vi kom fram till att man kunde lägga i korvarna och fylla på med varmt kaffe. Då behövde man endast en termos och man fick både varm lunch och kaffe efteråt. För att inte tala om vilka sopp-recept vi hittade på för att spara en termos... Allt gott går att blanda.

Skämt åt sido.
Det finns två typer av skruvkorkar, en som är med locketoch en som går ner i termosen. Jag tror personligen på den varianten som går ner i termosen, UTAN klickplupp. Klickpluppen har jag ingen bra erfarenhet av så den vill jag försöka undvika.

Ska kolla vidare på Primus och Everest... Oftast hänger pris och kvalitet ihop men ibland finns det undantag.
@Tompan14, tack för länken, Coop kan vara en kandidat.

En 1l termos som precis klarar varmkorven på höjden är nog ett bra val. Hmm, hur hög är en varmkorv? ;)

Bra termos?
gcbossen sa:
Min Primus 0,75 håller värmen mkt bättre än min Thermos 0,3? med snäpplock.
I och med att den värmeenergi som ska bort från 0,3 liter vatten är mindre än hälften så stor som den som ska bort från 0,75 liter vatten så hoppas jag verkligen det är så, annars hade primusen varit riktigt dålig! Ska termosar jämföras rättvist bör åtminstone samma volym jämföras.

Bra termos?
Vattendroppe sa:
gcbossen sa:
Min Primus 0,75 håller värmen mkt bättre än min Thermos 0,3? med snäpplock.
I och med att den värmeenergi som ska bort från 0,3 liter vatten är mindre än hälften så stor som den som ska bort från 0,75 liter vatten så hoppas jag verkligen det är så, annars hade primusen varit riktigt dålig! Ska termosar jämföras rättvist bör åtminstone samma volym jämföras.
+1 på det.

Har med en Thermos, 0,5L tror jag fungerar efter 6 år fortfarande ypperligt.

Bra termos?
Jag kör också den lite större Thermos. Håller riktigt bra, jag ville också ha skruvkork istället för snäppkork som tidigare. Jag kör lastbil och övernattar. Brygger jag kaffet runt middagstid hemma och inte öppnat den på vägen så håller den riktig varm temperatur på morgonen dagen efter när jag vill ha kaffet. Sen är det drickbart hela förmiddagen tills den är tom...
Dock så blir det ju annorlunda i en ryggsäck i - 10°,då sjunker ju såklart tempen fortare.

Rätt dyr men värd varenda krona!

Bra termos?

@Racer
Ja, det där kanske kan liknas med att fikar-väskan står i värmestugan. För jag förutsätter att du har termosen i hytten, där det är varmt?
@gcbossen
Ja, därför vill jag köpa en större.

Termosen jag har hemma just nu (0.4 l med snäpplock) är helt kass (lottvinst på en midsommarafton). Jag fyllde den på morgonen vid frukost och glömde den hemma. När jag sedan kom hem igen så testade jag kaffet. Drickbart men inte varmt. Lite svalare än ljummet (5-6 h senare). Frågan är kanske vad som är acceptabel temperatur på kaffet?

Bra termos?
Thermos ..en stor och en liten håller värmen bäst..
Tuff boy zojirushi är den bästa jag haft fick en 1984 den besökte Aguille midi La Grave mm och botten på 35m meter då en kompis tappade den så den blev föremål för sök och bärgning :-) hittad och överlevde till in på början 2000 då den en dag var lika varm på båda sidor.
Efter det har olika termosar passerat familjen men bara Thermos blivit kvar i skåpet.. mjölk och vanlig kork bäst så slipper allt smaka rutten mjölk..
Peter

Bra termos?

@Pudertroll
- Var kaffet fortfarande varmt när du fick tillbaka den från bbotten? :)
- Vanlig kork = den som går ner i öppningen utan klickplupp?

Var i backen på förmiddagen idag med en av mina äldre termosar. Av någon anledning har jag alltid tagit för vana att packa den i en plastpåse och tur var väl det. När jag skulle ta mig en slurk och tog upp termosen ur väskan så var botten på påsen full av kaffe. Jag som tyckte att jag hade bra koll på väskan och att termosen skulle stå upprätt hela tiden. Märkligt, det såg ut som att den läckte ur botten men när jag öppnade muggen så rann det kaffe. Denna har så klart klickplupp. SUCK!

Ska mäta en korv så jag vet hur djup termosen ska vara. Winerkorv ska det vara.

Bra termos?
Bullens pilsnerkorv är god och ganska kort.

Vad det gäller fritt fall så ska man ha mycket tur om den fortfarande fungerar efter det, det krävs inte mycket våld innan det blir läckage och det isolerande vakuumet är ett minne blott.

Bra termos?
Som Tompa skrev läckage dödar
Vi hade en Tuff boy termos på lantbruket där jag jobbade som hamnade under en traktor, den höll men den rymde bara dryga koppen kaffe sedan, där av fick jag en i julklapp av chefen.."okrossbar"
(Det var inte jag som provade det)

Zupermac vanlig kork ingen klick-up(men klicken är guld när man kör bil och slippern ha hela skrevet fullt med kaffe) klicken blir sunkiga och jobbiga och diska . lägger min med maskindisk i muggen i blöt om jag diskar den ;-) och på svaret om kaffet var varmt efter doppet :-) Nej det var slut.. personen i fråga tappde den och hade skruvat av HELA Korken därav att den sjönk annars hade den flutit på vattnen som en "Kork"

Det är INNEHÅLLET som avgör upplevelsen. inte märket på prylen..

/Peter

Bra termos?
Jag är såååå långsam..

För att få ur arslet har jag nu kastat alla mina gamla termosar. Spelade egentligen ingen roll eftersom de läckte, så det var kanske lika bra det. Nu återstår det bara att beställa en mat-termos för soppa och korv och en kaffe-termos.
Bara så att ni inte missförstår mig, märket spelar ingen roll. Jag är ute efter kvalitet och funktion som håller.

Det lutar åt en Coop/Cookware som kaffetermos och en Klean Kanteen för maten. Finns det en mat-termos på Coop så finns blir det nog en sådan. Ska bara ta mig dit också (annars blir det ju ingen fika)..

@Pudertroll
Ser gott ut, jag tänkte mig någon form av hotshot men så såg jag Oboy:en där under... Vad kallar du drinken?

Bra termos?
Typiskt!
Var tvungen att åka till Ikea idag.... skulle kolla på nån lampa eller vad det var... gick förbi termosarna på slutet och fick hjärnsläpp, okade inte hålla emot. Jag såg priset (<70:-) och tog den största. Hoppas den håller soppan varm. Skruvkork iaf så det är +.

Återkommer i ärendet..

Edit: rättstavning

Senast ändrad:
Bra termos?
Angående Primus termosarna så har jag för mig att de skiljer sig mellan de färgglada och svarta varianterna. Iaf på deras termosmuggar. De färgglada varianterna är lite billigare men då är det plast istället för metall på insidan.

Jag är inte helt hundra på detta men det är värt att kolla upp.

Själv har jag en svart 0.5 liters Primus termos som jag är helnöjd med. Till den fick man både vanlig skruvkork och en snäppkork.

Bra termos?
Pratade med en kompis i helgen som hade köpt Thermos på ICA. Han var väldigt nöjd.
Jag var i Flottsbro i går och man kan lugnt säga att det går att spara in termosen. 22:- för en blaskig "kaffe", hua..

Bra termos?
zupermac sa:
Pratade med en kompis i helgen som hade köpt Thermos på ICA. Han var väldigt nöjd.
Jag var i Flottsbro i går och man kan lugnt säga att det går att spara in termosen. 22:- för en blaskig "kaffe", hua..
Jag kan ställa mig bakom ICA Basics termos till 100%. Hade den och en primus förra året och primusen var alltid kallare när det var dags att fylla på i koffeintanken. Och ICA:n är dessutom väldigt kraschsäker, den har endast med några mindre bulor överlevt både en och två tunga landningar på ryggan. Du kommer inte ångra de 79:90 kr i utgifter!

Bra termos?
Har den här och tycker den duger gott och väl, brukar inte vara i behov att hålla värmen på saker i minus 20 grader i ett halvt dygn.

http://www.xxl.se/vildmark/kok-mat/termos-vattenflaskor/phoxx-staltermos-0-75l/p/1058595_1_style

Har fyllt den med varm choklad klockan sex på morgonen, åkt upp till Romme, druckit ur den några gånger, och fortfarande ha varm/ljummen choklad i bilen på väg hem igen.

Priset går ju inte att orda om och så slipper man vara rädd att mosa den.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp