Bra tipps på underhåll av mina skidor

• Trådstartare Trådstartare Mange12
  • Start datum Start datum
M

Mange12

Guest
Tjenna ! Jag ska ner på min första säsong i alperna och har inte åkt så värst mycket innan. Så jag skulle behöva lite tipps på underhåll av mina skidor. Typ kantslipning och valla mm.

Tack på förhand

Mange

Se till att skidorna är fräscha när du åker ner. Då håller de ett tag innan du behöver fundera på service. Inför säsongen finns det väl en del att tänka på.

Ta med dig en ordentlig klump valla hemifrån. Att köpa i shopen bredvid stora liften på orten är onödigt dyrt och ofta får man betala ganska stora summor för löjligt små vaxstavar. Köp en kilosförpackning i Sverige och plocka med dig så mycket du tror att du gör av med. Klumpen bör vara av universaltyp, kanske -6 -> +6 eller nåt. Ta även med nåt vax för varmare före så slipper du kladda fast varma vårdagar.

Ta med strykjärn, sicklar (plast och metall), plast/stålborste och fint sandpapper.

Ta med BELAGSTÅNG!! (viktigast av allt) Finns ju i och för sig att köpa för billig penning, men bör ju ändå följa med i packningen. En grej på temat: Många bara droppar i stången. På detta sätt är det mycket svårt att fylla större hål utan att lämna små gropar. Det krävs att man är snabb och trycker på den varma smältan med ett platt föremål för att snyggt fylla ut.

Fil. För att hålla kanter igång längre och fräscha upp dem efter steningar. Också bra med nån sån hållare för att få bättre koll på slipningen.

Epoxy kan också va bra att ha för större lagningar. Svårt att få det bra, men håller bättre än stång. Kan va svårt att få belagstång att fästa på epoxy. Man får vänta tills stången är rejält varm.

Valla bör man göra när belaget ser torrt ut, kanske en gång i veckan eller så. Beror mycket på underlaget.

Så länge man har fräsch kant finns det ingen anledning att lämna in på slip. Det sliter en del att slipa, och hur mycket de slipar bort varierar mycket mellan olika servicställen. En del slipar igenom skidorna efter sju-åtta slipar, medan andra lätt klarar 25. Man bör välja nån av de senare om man tänker köra på skidorna några säsonger. Hör runt. Akta dig för de billigaste varianterna. Se till att affären har en fräsch maskin med stenslip. Generellt kan man väl säga att det är lagom att slipa ungefär en gång i månaden vid dagligt åkande, men det varierar ju förstås oerhört. Man ser och känner när man blivit av med så mycket kant att det är dags för en återställare.

Om du slipar flera gånger är det bra att hålla sig till samma serviceställe. Filosofierna varierar en hel del när det gäller hängning och runding. Slipar man en gång känner man hur just denna slipare gör och kan komma med önskemål nästa gång. Själv slipar jag alltid utan rundning bak och trimmar sedan till man får det släpp man vill ha. Bara att ta med sig lite sandpapper ut i backen och justera tills man är nöjd.

Bummartips:

Butiker slipar igenom ohyggliga mängder skidor varje säsong. Dessa slängs. Håller man sig framme kan man plocka ut riktiga godbitar på vägen till containern. En del av skidorna är i riktigt bra skick, bara lite tunt belag på den ena ur paret. Kan va bra att ha som extralagg när det är stenigt, eller bara för att dryga ut skidgarderoben...
Dessutom brukar det finnas en STOR samlingscontainer på den lokala soptippen. Ganska kul att botanisera lite bland hundratals gamla skidor.

Tillbaka
Topp